Ödesfrågor i fokus på Automässan: ”Påbörjat resan mot ett paradigmskifte”

Ödesfrågor i fokus på Automässan: ”Påbörjat resan mot ett paradigmskifte”

Det är ingen hemlighet att elektrifieringen och digitaliseringen snabbt ritar om kartan för bilbranschens service- och eftermarknad. På Automässan, som pågår 18-21 januari, kommer verkstadsrepresentanter ges möjlighet att stå bättre rustade inför det pågående teknikskiftet.
– På Automässan kan vi visa en framtidsbransch med väldigt högt teknikinnehåll, säger Johnny Bräster, ordförande i Sveriges Bildelsgrossisters Förening.

På onsdag drar Automässan 2023 igång på Svenska Mässan i Göteborg och pågår under fyra dagar. Sedan tidigare är Automässan fullbokad, vilket innebär att 230 utställare kommer vara på plats från över 1 000 varumärken.

– Det är en kraftig uppgång på besökarregistreringarna i år jämfört med 2020, så vi är många som ser fram emot mässan, säger Anna Lena Friberg, affärsansvarig för Automässan i ett pressmeddelande.


Ödesfrågor i fokus. Elektrifieringen och digitaliseringen ritar snabbt om kartan för bilbranschens service- och eftermarknad. På Automässan kommer verkstadsrepresentanter ges möjlighet att stå bättre rustade inför det pågående teknikskiftet.

På Automässan kommer den pågående elektrifieringen och digitaliseringen inom bilbranschens service- och eftermarknad vara i fokus. Det fortgående teknikskiftet, inte minst de skarpa kraven på auktorisering då SERMI-schemat införs, sätter tidspress på alla verkstäder som vill överleva och utvecklas. 

– Vi har påbörjat resan mot ett paradigmskifte, från mekaniskt till elektriskt, vilket för med sig oerhört många utmaningar och möjligheter. På Automässan kan vi visa en framtidsbransch med väldigt högt teknikinnehåll, säger Johnny Bräster, ordförande i SBF (Sveriges Bildelsgrossisters Förening) som också är medarrangör till Automässan.

“SPETSIGT SEMINARIEPROGRAM”

I seminarieprogrammet är branschens elektrifiering och digitalisering givna punkter.

– Vi vill gjuta mod i dem. Ge information, visa vad de behöver göra för att stå rustade. Peppa dem, så att de tänker: “Ja, jag ska minsann utbilda mig, jag ska investera i ny utrustning, jag ska anställa en ny profil av medarbetare.”, säger Bräster.

Gilbert Fransson, verksamhetschef för FVU (Fordonsverkstadsutrustarna), också medarrangör till Automässan, menar att seminarieprogrammet är något man inte får missa.

– Verkstadsfolket, framförallt cheferna, får en fantastisk möjlighet att uppdatera sig i vad som händer, både i nutid och framtid. Vi har aldrig haft ett så spetsigt seminarieprogram som i år, säger han.

SKRIVEN AV
Mattias Bladh