Bakom varje dröm står en fordonslyft
Detta är något de gör själva vid enklare jobb såsom bromsbyten och däckskifte. DMV träffade Farre Saleh på Dream Car Experience för att prata kring deras val av fordonslyft.
– Det är en stor djungel, det finns hur mycket som helst att välja på, säger Farre. Vårt främsta krav var att den skulle vara så låg som möjligt så att sportbilar kan lyftas utan att behöva bygga ned lyften i marken, vilket annars är ett ganska stort ingrepp. Vi kollade runt ganska mycket innan vi hittade det som vi tyckte verkade vettigt. Och det är viktigt att det är säkra grejer – de flesta som är EUmärkta är kontrollerade och godkända.
På Dream Car Experience har man valt pelarlyft framför saxlyft, dels på grund av det begränsade utrymmet de har i lokalen och dels för att pelarlyften ger mer utrymme under bilen.
– Har du saxlyft är det svårt att komma åt överallt. På sportbilar har du oftast stora kåpor som måste av innan du kan börja meka – så du måste ha ganska fritt. Förut hade vi två lyftar precis bredvid varandra. Vi hade väldigt tajt när vi även hade verkstad. Då brukade vi ha en bil på varje lyft och så brukade vi ha en bil under varje lyft också.
Det kunde vara lite läskigt! ”Hur vågar ni ha en Ferrari under lyften?” brukade folk fråga! ”Vi behöver ytan!” När man kom till jobbet varje morgon undrade man om lyften stod som den skulle … Vissa bilar har inga tyngdmärken som markerar var de ska lyftas. Lägger man lyftarmarna fel kan större delen av vikten hamna fram eller bak, och då kan bilen tilta.
INGEN STRESS
Här är tempot inte lika högt som hos en renodlad bilverkstad, eller en besiktningshall för den delen. Därför är exempelvis lyft- och sänktiden inte avgörande.
– När man har den här typen av bilar vill man gärna vara lite försiktig och inte stressa, fortsätter Farre. De extra sekunderna får man vänta i så fall! Då hinner man också tänka lite var man ska börja! Ytterligare en fördel när det gäller pelarlyftar är flexibiliteten.
– I vår bransch är det viktigt att man kan byta pelararmarna. Det gjorde att vi kunde välja de här som är lägre. Och skulle man köra sönder en arm är de lätta att byta. Vissa lyftar har fasta armar, då får man byta ut hela konstruktionen. Det blir mekigt och dyrt i längden. Farres bästa råd är att välja kvalitetsprodukter och inte stirra sig blind på priset.
– Det finns mycket billiga lyftar. Jag ska inte säga skräp, men mindre bra grejer. Börjar det strula och krångla så är det ingen om vill hålla på och meka med dem. Och ska man byta delar finns det oftast inte att få tag i. Jag rekommenderar att man går till en seriös återförsäljare här i Sverige så att man vet att man får tag i delar. Service och underhåll av maskinen sker enligt ett serviceavtal med bestämda tidsintervaller, alltså inte efter drifttimmar.
– Vi använder den inte så ofta, så då skulle den aldrig behöva service! Så det är istället bestämda tidsintervaller. Och så länge den funkar har vi inget behov av att byta ut den.