Branschförbunden: Så ska verkstadsdöden i glesbygd stoppas
Ungefär 2 200 fordonsverkstäder har försvunnit från svensk glesbygd allt sedan år 2005. Idag beräknas det finnas runt 3 800 fordonsverkstäder kvar på landsbygden. Risken finns att de kan komma att bli allt färre framöver om inte svenska politiker agerar skyndsamt.
Det menar branschorganisationerna SFVF och SBF som gemensamt slår larm om en potentiell verkstadsdöd i glesbygd under de kommande åren om avvecklingen inte hejdas.
Andelen fria verkstäder i glesbygd krymper, samtidigt som märkesverkstäderna ännu enbart är ett tätortsfenomen. Dessutom vilar ett nytt hot, i närtid, som riskerar att accelerera den negativa trenden ytterligare. Nu slår branschförbunden SFVF och SBF gemensamt larm. Larmet är mångbottnat, men en fråga har högre prio än andra: En kommande omröstning i EU- parlamentet som sker redan den 31 maj i år.
– Då sker en omröstning gällande om den nuvarande konkurrensregleringen ska förlängas eller inte, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.
Den berör bland annat ett gruppundantag som också hänger ihop med en stundande datalagstiftning, där biltillverkarna redan lobbar för sin rätt till fordonets data. Tillverkarna vill förstås ha ensamrätt till fordonsdatan, vilket förstås inte är en fråga som bara är svart eller vit.
Pudelns kärna är att den nuvarande EU-regleringen följer en sund konkurrensreglerad förordning som tar tillvara konkurrens på lika villkor, verkstädernas rättigheter och bilägarnas valfrihet till verkstäder. Det är punkter som fordonsindustrins lobbyverksamhet indirekt vill slå ut. Bo Ericsson ger en förenklad bild av vad det skulle innebära om fordonsindustrin lyckas.
– Föreställ dig om en mobiltillverkare skulle kravställa att du enbart får lämna telefonen till deras eget nätverk för reparation och åtgärder. Samma sak med din dator, som hade låst dig till den som tillverkat densamma. Din gamla Cresent-cykel? Sorry, det blir bara Cresents egen verkstad som får röra den. Det är precis det här som frågan gäller nu. Vem ska ha makten över bilen?
EU-FÖRORDNINGEN REGLERAR
Den nuvarande EU-förordningen reglerar idag allt detta, där förordningen värnar om rätten till den fria konkurrensen, till nytta för både verkstäder och kunderna. Men det är alltså denna rätt som kan vara hotad om EU-parlamentet skulle rösta för att inte förlänga konkurrensregleringen. Det är detta som SFVF och SBF gemensamt menar inte får hända.
– Det här berör inte bara Sverige, säger Bo Ericsson. Det finns en fransk undersökning där man tittat på situationen i hela EU. Där är slutsatsen att antalet fria verkstäder, eller auktoriserade verkstäder som jobbar med fler märken än sina egna, riskerar att minska med 15-20 procent fram till år 2030 om konkurrensregleringen röstas bort. Det kommer slå hårt mot både verkstadssidan med färre verkstäder som följd och för kunderna i form av högre priser.
Det enda sättet att förhindra att detta sker är att informera. Det är något som båda branschförbund nu lägger stort krut på, för att öka medvetenheten hos svenska politiker och utskott, så att de röstar rätt i EU-parlamentet.
– SFVF har haft fyra föreläsningar inför regeringens trafikutskott, säger Bo Ericsson. De lyssnar och förstår. De inser vilka konsekvenser detta kan få. Stämmer vår prognos kan 30 procent av verkstäderna på landsbygden vara hotade, vilket leder till nedläggningar och arbetslöshet. Det skulle påverka både socialutskottet och näringslivsutskottet, men också försvarsutskottet.
Färre verkstäder i glesbygd ger förstås större geografiska luckor där service och underhåll av fordon kan ske. Det kan, i händelse av en krissituation av något slag, få konsekvenser som även potentiellt skulle kunna påverka försvarsmakten.
– Vi upplever att partierna lyssnar och alla partier sitter också med i alla utskott. Det är bra, för då sprider sig frågan.
BRANSCHFÖRBUNDEN FÖRESLÅR ÅTGÄRDER
EU-omröstningen är en sak. Men branschförbunden menar också att svenska politiker kan agera i andra frågor som även de kan bidra till att dämpa en verkstadsdöd i glesbygd.
– Vi har föreslagit ett rutavdrag för fordonsägare, att ta bort momsen för fordonsverkstäder i glesbygd. Eller att skapa möjlighet för mindre verkstäder i glesbygd att utföra fordonsbesiktningar.
För det senare förslaget har det höjts röster att det skulle kunna leda till fusk. En skeptism som Bo Ericsson menar är obefogad. Det finns redan idag säkerhetskontroller att vidta. Sådant fusk skulle vara självsanerande och en verkstad som fuskar skulle tvingas lägga ned sin verksamhet.
– Både Norge, Finland, England, Holland och Australien har implanterat ett liknande besiktningssystem, säger Bo Ericsson. Varför skulle det vara omöjligt i Sverige? Och hur rimmar tveksamheten mot vårt förslag i ljuset av att verkstäder redan idag har rätt att släcka besiktningstvåor?
“VINSTER ATT HÄMTA”
Därför har SFVF lagt ett förslag, att regeringen bör ge Transportstyrelsen i uppdrag att ta fram en föreskiftsändring så att bilverkstäder får göra en säkerhetsbesiktning som motsvarar en kontrollbesiktning. En sådan förändring skulle också ge andra samhällsvinster, menar Bo Ericsson:
– Jag brukar fråga politiker hur långt de har för att besiktiga bilen. En jag talade med, i Dalarna, hade 18 mils resa tur och retur. Det finns till och med fall där man kör 36 mil, bara för att besiktiga sin bil. Vi vet att 37 procent av Sveriges hushåll har minst två bilar. Många av dessa hushåll finns just på landsbygden. Här finns alltså också miljömässiga och ekonomiska vinster att hämta.
Genom regeringsbeslut skulle fria verkstäder på landsbygden också kunna ges bättre möjlighet till kompetenshöjning, vilket också skapar bättre möjlighet för verkstäder på landsbygden att överleva.
– Alla kurser kan inte hållas digitalt och tunnelbana eller spårvagn är tyvärr inte verkligheten för de allra flesta i Sverige, menar Bo Ericsson. Här behövs ett utbildningsstöd för berörda verkstäder i glesbygd, så att de ges bättre förutsättningar till relevanta och kompetenshöjande utbildningar.
GEMENSAM AGENDA OCH KRAV
En viktig fråga i glesbygd är också tillgången till stabil fiberuppkoppling. Något som mer än hälften av landets verkstäder saknar, enligt SFVF:s egna uppgifter.
För att göra utmaningarna så tydliga som möjligt har SFVF och SBF gemensamt tagit fram en agenda och krav, riktad mot svenska riksdagspolitiker, i syfte att motverka en fortsatt billverkstadsdöd.
– Agendan har tio punkter inom spannet från framtida EU-förordningar inom konkurrens och fordonsdata till kreativa Rut-avdrag, riktade mot bilägare på glesbygden. Allt i syfte att trygga små, fristående bilverkstäders konkurrenskraft, avslutar Bo Ericsson. Först och främst är det viktigt att se till att Europaparlamentet inte röstar bort den nuvarande konkurrensregleringen.
Här är punkterna som SFVF och SBF gemensamt riktar mot svenska riksdagspolitiker och utskott
❑ Sätt tryck på era EU- parlamentariker, så att de; röstar för en förlängning, men till ny teknikanpassad, av den nuvarande konkurrensregleringen för motorfordonsunderhållstjänster. Samt stöder och röstar för en sektorspecifik datalagstiftning för motorfordon som komplement till EU:s Data Service Act och Data Markets Act (IMCO och ITRE inom EU).
❑ Ge bilverkstäder möjlighet att söka glesbygdsstöd, i likhet med livsmedelsbutiker och bensinstationer.
❑ Inför ett riktat omställnings- och investeringsstöd.
❑ Säkerställ infrastruktur, främst fiberuppkoppling.
❑ Utred möjligheten att utveckla dagens verkstäder till framtidens ”bensinstation” med laddinfrastruktur och snabbladdare.
❑ Inför ett avgränsat och riktat ”Rut-avdrag” eller utökat reseavdrag för bilverkstadstjänster, reparationer och service för boende och verkstäder i glesbygdskommuner.
❑ Stöd till gymnasieskolans transport- och fordonsprogram. Säkra kompetensförsörjningen.
❑ Ge fordonsverkstäder i glesbygd rätt att utföra besiktningar/trafiksäkerhetskontroller.
❑ Överväg en mer till SME-företagens förutsättning anpassad lagstiftning inom flera områden. Exempelvis franschiselagstiftning.