Bröderna som är laddade för uppgiften

Morgan och Stellan Palmgren driver Bil-Elektro i Karlskrona
Bröderna som är laddade för uppgiften

Det kom in ett tips till redaktionen: Ni borde besöka Bil-Elektro i Karlskrona. Ett väldigt litet företag, men med en expertis och kunskap som visar sig vara väldigt eftertraktad av kunder både inom bilsektorn och den marina sidan. Här ligger fokus i huvudsak på startmotorer och generatorer.

Nästan fem decennier i branschen ger en djup kunskapsbank. Det är precis vad vi hittar hos Bil-Elektro i Karlskrona. Ett företag vars namn också avslöjar vart i landet vi befinner oss, och ett företag som genom sina kunskaper lyckats nå kunder även utanför den egna staden. 

– Men idag är det dock väldigt lite kunder utanför Karlskrona, skyndar sig Stellan Palmgren att tillägga. Vi har ett par regelbundna försändelser till Oskarshamnsvarvet. Det är väl de jobben, samt jobben mot Hasslövarvet eller Kockums som är de bästa för oss idag.

Vi har kommit till en tämligen liten verkstad som nischat sig främst på reparation samt renovering av startmotorer och fordonsgeneratorer. Både inom personbilssidan, lantbruksmaskinssidan och den marina sektorn. Något som företaget ägnat sig åt allt sedan 1975, först under grundaren Göran Karlssons ledning. Företaget drivs allt sedan år 2005 av Morgan Palmgren, och senare tillsammans med Stellan Palmgren under ledning av Morgan.


I anslutning till infarten till världsarvsstaden Karlskrona hittar vi företaget Bil-Elektro. Företaget grundades redan år 1975. Bröderna Palmgren tog över verksamheten år 2005.

– Från början fanns företaget inne i stan. På den tiden brukade jag jobba extra på Görans företag efter skolan. På den vägen är det.

– Göran och pappa började en gång i tiden att jobba ihop på ett företag som då hette Battericentralen, fyller Stellan Palmgren i. 


Morgan Palmgren (t.v.) började arbeta på företaget, inledningsvis som ett extraarbete efter skolan. Sedan blev han kvar och stortrivs i sin roll. Sedan 2005 tog han över företaget tillsammans med sin bror Stellan, som sköter en stor del av företagets administrativa sysslor.

Tidigare brukade de åka ut till kunderna och göra jobben på plats ute hos kund. Det är något som sedan länge blivit tidsmässigt ohållbart. Sedan länge gör man alla jobben i den egna verkstaden, och har ändå en respektabel väntetid i sin bokningskalender.

Om fyra år når Morgan pensionsålder, men så här långt har han inga planer att lägga mekhandskarna på hyllan. Visst har företaget märkt av att tiderna förändrats, men ryktet om den lilla nischade verkstaden i en av Karlskronas företagsbyar har spridit sig väl.

– Lägga av? Nej, det här är alldeles för roligt och så länge vi har orken, så …, försäkrar Morgan.


Exakt hur många artiklar som reservdelslagret innehåller känner Stellan inte till. Säkringar är en av de saker som kunderna frågar efter mest.

Brytare som väntar på att komma till användning. I Bil-Elektros gömmor finns det gott om skatter.

Telefonen ringer. Kunder kommer och går under vårt samtal och i verkstaden är hyllorna fyllda med både generatorer och startmotorer, noggrant sorterade. Jodå, nog märks det att deras tjänster fortfarande är eftertraktade.

– Vi har många trogna kunder, säger Morgan. Men visst märker vi att tiderna har förändrats. Idag är det vanligare att byta ut mot nytt, snarare än att renovera det befintliga. Priserna på nya delar är ibland så låga att det helt enkelt inte lönar sig att renovera.


Där ett otränat öga ser kaos råder ordning och reda i företagets egna reservdelslager av begagnade generatorer.

Att utvecklingen går framåt är ett faktum. För all del har det fört mycket bra med sig, men det finns även baksidor.

– Förr i tiden så hann man lära sig sjukdomarna på varje bil, säger Morgan. Jag visste vilka vanliga fel som varje bilmodell hade. Som att det i motorrummet i gamla Saab 9-5 satt ett litet övervakningsrelä som ofta brukade strula.

– Ja, och visst hade väl Volvo något välkänt också? Det var väl något med ett vanligt reläfel på gamla 740 också? fyller Stellan i.

– Idag släpps det nya bilmodeller mest hela tiden och de blir mer och mer avancerade, suckar Morgan.

HITTAT SIN NISCH

Tempot har onekligen höjts, där nya bilmodeller löper av varandra i en tillsynes aldrig sinande ström.

Tur då att Bil-Elektro hittat sin nisch. Hit kommer å andra sidan in alla möjliga utmaningar. Även folk som har fått fel på sin dammsugare och allt möjligt. 

– Det märkligaste jag någonsin lagat är nog en äggkläckningsmaskin, skrattar Morgan.

Bröderna har noterat en allt ökad andel startmotorer och generatorer från Kina, vilka de beskriver som enklare kopior.

– Det är inte alls samma kvalitet på sakerna och att hitta rätt reservdelar kräver nästan att du har ett originalnummer för att hitta helt rätt. Det är ett detektivarbete, helt klart, menar Morgan.


Att hitta rätt i reservdelsdjungeln för generatorer och startmotorer kan ibland vara ett snårigt göra, i synnerhet när det gäller till produkter som är tillverkade i Kina.

– Men idag säljer vi nog mer nytt än vad vi gjort tidigare, fortsätter Stellan. Det ska ju löna sig att laga också och där har marginalerna blivit mindre idag.

Nya fordon kan vara en utmaning, men även äldre. Som veteranfordon.

– Är det väldigt gamla saker så kan det vara svårt att hitta delar idag, säger Morgan. Men till amerikanska bilar, där brukar det i regel vara lätt att få tag i reservdelar.

I takt med att samhället gått in mer och mer mot en slit-å-släng-mentalitet så har jobben som möter Bil-Elektro blivit allt mer nischade.

– Idag är vi relativt ensamma om att hålla på med det vi gör, menar Morgan. Jag tycker nog att just veteranbilar är det roligaste att hålla på med. De är enkla att skruva med och det är mer mekanik.

TESTBÄNK HJÄRTAT I VERKSAMHETEN

Kanske speglar jobben också samhällets konjunktursvängar. Att lågkonjunkturer ökar folks benägenhet att hålla sina äldre bilar igång är säkert en situation som fler fordonsverkstäder än Bil-Elektro kan vittna om.

– Att byta startmotor hos en märkesverkstad kostar så stora summor att man hisnar, menar Stellan. Många som kommer hit har äldre fordon och vill inte kosta på bilen alltför mycket. 

Hjärtat i hela verksamheten, den testbänk som företaget använder vid test av generatorer, vittnar om en tid före datorer och snabel-a. Exakt hur gammal den massiva maskinen till testbänk egentligen är förblir oklart.

– På den kan vi provköra generatorer och fastställa om de fungerar, hur mycket laddning de ger och så vidare, förklarar Morgan. Men maskinen är gammal och endast uppgraderad till att klara 100 Ampere. Moderna generatorer kan klara betydligt högre laddström än så, men oftast upptäcker vi felet ändå. Men testbänken är hjärnan i hela vår verksamhet. Och fullärd blir jag aldrig.


I verkstadslokalen står en gammal testbänk för generatorer. Med den kan Bil-Elektro fastställa generatorns laddkapacitet. Testbänkens ålder förblir okänd, men gissningsvis är den från slutet av 1970-talet. Det märks i bemärkelsen att den endast klarar upp till 100 Amperes laddström. Moderna generatorer klarar högre laddström än så. Då är det tur att det finns djup kunskap och flera årtiondens erfarenhet samlad. Enligt Stellan Palmgren är Morgan Palmgren något av en levande kunskapsbank, med näsa för vad som är fel.

Till bil-el hör förstås också batterier, något som också utgör en stor del av Bil-Elektros verksamhet.

– Batterier är en stor del för oss och är något som vi ofta får informera våra kunder om, säger Stellan.

Här finns en enorm potential för varje fordonsverkstad att öka sin omsättning. Tänk efter. Hur många kunder känner till skillnaden i egenskaper mellan bly, EFB, AGM eller litium-teknik? Och vilken batterityp är bäst för just min bil? Här fyller fordonsverkstaden en viktig funktion att upplysa, vilket i förlängningen skapar möjlighet till både merförsäljning och ökar kundens förtroende för den enskilda verkstaden.

– Batteriteknik är ett så brett ämne, fortsätter Stellan. När det gäller högvoltsfordon och den batteritekniken är det en pågående utvecklingsresa. Det är en resa som just vi inte bryr oss så mycket om.

“EGENTLIGEN PENSIONÄRER”

Brödernas arbetsschema är fortsatt fulltecknat.

– Det roligaste jag vet är att stå och laga generatorer och startmotorer, säger Morgan. Det är mer bekvämt än att ligga under någon bil och skruva. Men visst, nu börjar vi bli gamla, vi är ju egentligen pensionärer. Vi kör på så länge vi orkar, eller till dess att någon annan tar över. Men för oss är detta en livsstil.

SKRIVEN AV
Fredrik Lund