Däck-krängning

Däckverksstaderna står inför högsäsong - det är snart dags att "klacka om" fordonen ute på Sveriges vägar. DMV har hälsat på Motorrad Center Stockholm för att höra hur de jobbar med däck.
Däck-krängning

DMV har besökt Motorrad Center Stockholm i Upplands Väsby, som är auktoriserade för BMW och även servar en del av polisens motorcyklar. I samma lokaler huserar även Desmocenter som är auktoriserade för Ducati. Hur jobbar de med däck? Häng med in i verkstaden.

– Vi har maskiner från MF, Mondolfo Ferro, säger Michael Johansson, verkstadsansvarig på Motorrad Center Stockholm. De funkar bra för våra syften. Bilverkstäder har mycket tyngre och bredare däck och behöver mer avancerade maskiner, men den vi har nu är relativt avancerad ändå eftersom vi har tidigare haft en bilverkstad här också. MC-verkstäderna har mer eller mindre samma behov som bilverkstäderna och använder i princip samma funktioner.

– Förutom kanske vid balansering, där vi istället bara sätter vikter i mitten, säger Michael. Men i övrigt är det ganska likt. Och vi klämmer inte fälgarna inifrån. Vi kan bara klämma utifrån, därför blir också chockluften överflödig. Bilverkstäderna har som mest att göra med däck när vintersäsongen går över till sommarsäsong, och så tillbaka efter hösten. MC-sidan har en egen säsong.

– Från påsk ungefär drar det igång, säger Michael. Och sedan spelar det ingen roll när påsken är, om den är tidig eller sen. Det är alltid från påsk som det smäller igång!

Det är lite psykologiskt då?

– Ja, att nu är det dags att ta fram motorcykeln. Sedan håller det på fram till midsommar ungefär, och sedan lugnar det ned sig litegrann. Sedan kommer det igång igen när semestrarna slutar i augusti. Då är det höstservicar, och sedan kommer de in på vinterförvaring kring oktober, november. Vinterdäck hör inte till vanligheterna, även om det förekommer.

– Vi har en del kunder som kör på vintern, och några kunder som dubbar sina däck, fortsätter Michael. Sedan har vi kunder som köper och byter till dubbade vinterdäck. Och sådana här vintrar är det flera som kör, än när det är mycket snö och halt. Den här vintern har varit väldigt gynnsam för oss. Det är flera som vill komma in redan nu – då slipper vi den största ruschen när våren kommer. Under lågsäsong är det främst service och reparationer av motorcyklarna som råder. Därutöver erbjuder de även vinterförvaring.

– Vi har ungefär 100 vinterförvaringar, och alla dessa ska servas och underhållas, tillägger Michael. Sedan har vi också en hämta och lämna-service och lite sådant.

På Motorrad Center Stockholm kränger de däck med en Mondolfo Ferro AS 944TI 2V – perfekt för deras behov.

UNDERHÅLL OCH SKÖTSEL

– Vi har inte bytt ut våra däckmaskiner sedan vi började här 2015, säger Michael. Oftast tycker jag att på andra verkstäder där jag har jobbat, där håller de i all evighet så länge man underhåller dem! Visst, att det är någon del som behövs bytas ibland, eller om man utökar med nya märken och större däck, då kan man behöva andra, mer avancerade maskiner. Under högsäsong är det varierande hur hög arbetsbelastningen är. När den är som störst berättar Michael att det rör sig om 3–4 cyklar per vecka som behöver nya däck.

– Det är inte alls i samma volymer som bilverkstäderna, fortsätter han. Det är därför våra däckmaskiner håller väldigt länge, de blir inte utslitna på samma sätt.

Har ni något serviceavtal för maskinerna?

– Vi har inga serviceavtal. Vi ringer firman som vi har köpt våra maskiner ifrån om det blir problem. Vi sköter det mesta själva med egen kontroller av maskiner. Man märker om den inte fungerar som den ska! Tittar man på personbilar går trenden mot stora fälgar och däck med låg profil. När det gäller motorcyklar går branschen också mer och mer åt ett gemensamt håll.

– Jag skulle säga att allt börjar gå mot 17” som standard, förklarar Michael. Någonstans har MC-branschen landat i att 17” är det bästa. Det är svårt att svara på varför. Det är enklare med standardstorlekar på däcken eftersom det behöver inte finnas så många olika. Dock så har äventyrscyklar ofta ett större framhjul som är 19” eller 21”. Detta för att få bättre egenskaper vid grus och terrängkörning. Det finns även en del customcyklar med avvikande hjulstorlekar, men överlag så är 17” dominerande.

Hur ser riskerna ut i detta arbete?

– Som i de flesta hantverksyrkena skulle jag säga, klämskador och fallskador. Men jämfört med till exempel bilbranschen så är riskerna kanske lite mindre eftersom motorcyklar är lättare att hantera. Och man står oftast upp, de är bättre att jobba med.

Finns det något som skulle göras bättre?

– Svårt att säga. Och det är inte speciellt tungt. Vi behöver inte ha lyfthjälp på samma sätt som bilverkstäderna.

Vänster: Michael Johansson, verkstadsansvarig på Motorrad Center, Stockholm. Höger: En BMW R nine T står på MC-lyften i väntan på service.

DEPÅSTOPP

Att förare som har åkt långväga droppar in på verkstaden är inte ovanligt. Oftast är det européer som är på långresa och behöver hjälp med ett däck som behöver bytas, eller något annat som gått sönder längs vägen.

– Glädjen av att kunna hjälpa en kund som kan åka vidare på sin inplanerade semester, det är en skön känsla, säger Michael. Det kan vara att det ramlar in någon stackare som är på väg till Nordkap som vi kan hjälpa, som landar in här med en punka. Och en gång var det en fransman som var här och hade ganska mycket problem med cykeln. Vi var tvungna att låna delar från nya cyklar och skruva på hans hoj så att han kunde åka vidare!

Lokalerna delas med Desmocenter, som är auktoriserade för Ducati. En hel del MC-mums finns även där.
SKRIVEN AV
DMV

FLER REPORTAGE

VISA FLER