Det var en gång en kolv

Att trimma bilmotorn kan – i vissa fall få förödande konsekvenser. För en brittisk Saab-ägare slutade det med en söndersmulad kolv som flög ut ur vevhuset.
Det är amerikanska motortidningen Road & Track som berättar historien om ett synnerligen brutalt öde som en Saab 9-5 Aero-motor gick till mötes. Den brittiske ägaren bilade ner med sin Saab 9-5 Aero av 2002 års modell till Italien, och det var på hemvägen i en rejäl uppförsbacke i de italienska bergen som motorn plötsligt gav ifrån sig några högljudda klonkanden och en smäll varpå det rök kraftigt ur avgasröret och motorn tvärdog, enligt bilägarens beskrivning.
Värt att notera kanske är att Saab-ägaren på hemvägen från en annan bilresa till Nordkap härom året svängde förbi hos AG Performance i Gävle som optimerade styrboxen på hans Saab 9-5 så att effekten ökade från 250 i originalutförandet till cirka 280 hästkrafter.
Den gasglade Saab-ägaren nöjde sig dock inte med detta utan skruvade på egen hand senare upp trycket på turbons wastegate, för att få upp effekten till över 300 hästkrafter. Något som man avråder starkt från på AG Performance.
Efter kraftigt gaspådrag i en rejäl uppförsbacke fick Saab-ägaren betala priset i form av kolven på ettans cylinder som lossnade och for till väders genom ett hål på vevhuset som antagligen slogs upp av vevstaken.
När Saab-ägaren efter att ha låtit transportera hem sin ögonsten till Storbritannien senare öppnade oljetråget kunde han fiska upp resterna, eller snarare smulorna, av den forna kolven (se bilden ovan).
Den olycksalige Saab-ägaren har dock via mejl til Road & Tracks redaktion meddelat att Saaben ska få en utbytesmotor och en ny trimning.
Läs hela historien HÄR
Se fler bilder på kolven HÄR
FLER NYHETER
VISA FLER






