Experten: Ibland behöver man lite tur …

Experten: Ibland behöver man lite tur …

Till att börja med skulle jag vilja tacka alla som besökte DMV-montern på Automässan. Jag hade blivit inbjuden till montern och hade där en liten tävling. Deltagarna skulle stoppa in handen i en av fem stycken lådor, och gissa lådans innehåll. Det visade sig dock vara lite svårare än vad jag tänkt mig, så här kommer de rätta svaren.

Låda 1 innehöll en glödlampa (Ba15s 12V 21W). I låda 2 fanns en torxmejsel (T25). Låda 3, där många trodde på en väldigt stor insprutare (som därmed borde sitta på en RAM pickup), innehöll en PDI-injektor till en VW Polo 1,2 TDI. Låda 4, tävlingens kanske svåraste låda, innehöll ett rattlås till en Volvo V70 2012.

Många av er har förvisso kanske bytt ett sådant, eftersom det är ganska vanligt att de krånglar, men annars behöver man nog en del tur för att gissa rätt. Och avslutningsvis, till allas stora besvikelse, måste jag avslöja att innehållet i låda 5 inte var en Flux Capacitator till en DeLorean 1982.


En Flux Capacitator i låda 5? Nja … På bilden: Sonny Waxmo på DMV:s tävling på Automässan 18–21/1. Foto: Privat. 

Om så var fallet hade jag nog roat mig med tidsresor istället för att tävla på Automässan. Det rätt svaret var en shunt för att mäta strömförbrukningen i belysningskretsarna i REM på en Volvo. 

Prickade du alla rätt? Med lite tur så kanske det i så fall är du som står som vinnare i denna upplaga av DMV.

Någon som också hade en hel del tur, åtminstone sett till valet av verkstad, var den kund som lämnade in sin Renault Trafic på en verkstad i Skövdetrakten. Bilen kom in med fel på tre av de fyra hjulsensorerna till bilens ABS-system. Fram stod båda sensorerna på 0 km/h, medan höger bak rapporterade en hastighet på över 600 km/h.

Att det samtidigt är fel på tre av fyra hjulsensorer inom loppet av några månader efter den senaste besiktningen. Nej, det verkade väldigt osannolikt. Åtminstone är det ingenting som jag har varit med om hittills. Våra misstankar riktades istället mot styrdonet, som är en betydligt dyrare enhet att byta än en hjulsensor. 

BILÄGAREN HADE FLYT

Nu hade bilägaren som redan nämnt en väldig tur. Av alla de verkstäder jag arbetar med är detta nämligen den enda jag känner till som har en speciell ABS-hjulsensortestare, en enhet som dessutom användes regelbundet vid reparationer på ABS-system. Efter att testaren anslutits visade den att det inte var fel på någon av bilens hjulsensorer.


För att hitta ett tillräckligt bra elschema för en djupare felsökning fick vi gå vidare med att köpa ett original elschema från Renault Dialogys. Tillverkarna brukar ta runt 300 kr för tillgång till originaldokumentationen i 24 timmar, en investering som i det här fallet var värd varenda krona eftersom sensortestaren direkt pekade ut hjulsensorn höger bak, när testet gjordes ända framme vid styrdonet. Ett annat schema ifrån Renault visade kabeldragningen. 

Bara en stund senare var kablaget till sensor höger bak reparerat under bilen, och vid den efterföljande provkörningen fungerade alla sensorer perfekt. 

Nu frågar man sig kanske hur en defekt hjulsensor-signal kan slå ut hela ABS-styrdonet? Jag minns att jag har skrivit några rader om just detta tidigare, och då förmodat att det har varit en kortslutning i kablaget som orsakat problemet. Nu var det ju faktiskt ett avbrott som orsakade det hela den här gången. Jag gissar på att mjukvaran i styrdonet helt enkel kraschade som vilket gammalt TV-spel som helst. 

“Ett ganska vanligt fel på Euro-6 bilar är någon form av problem med NoX-sensorerna, en reservdel som ofta kostar 5 000–9 000 kronor”

– Sonny Waxmo, verkstadsguru och DMV:s expert.

Jag tänkte avsluta med att berätta om ett fall av en annan typ av tur, nämligen otur. Alla dieselbilar med avgasklass Euro-6 har en hel del komponenter i avgassystemet. Jag har en gång sagt att det sitter reservdelar för 150 000 kr i avgassystemet på en modern dieselbil. Frågan är om den summan ens räcker på en Mercedes Euro-6, där bara Adblue-tanken med sina kringkomponeneter ligger på runt 30 000 kr. 

Ett ganska vanligt fel på Euro-6 bilar är någon form av problem med NoX-sensorerna, en reservdel som ofta kostar 5 000–9 000 kronor. Senast vi bytte en NoX-sensor var det även en inbyggd partikelsensor och lambdasond i sensorn. De flesta av dessa sensorer har också ett eget litet styrdon som lägger ut sondens signaler på bilens CAN-bussystem. För att denna datatrafik skall fungera så krävs det att bilens motorstyrdon och NoX-sensorns styrdon pratar samma språk. 

UPPDATERAD MJUKVARA INTE OPROBLEMATISKT

Om biltillverkaren nu bestämmer sig för att uppdatera motorstyrdonets programvara, då är det alltså inte alls säkert att de sensorer som man hittar som reservdelar ens passar på bilen längre. Och det faktum att många verkstäder köper dessa reservdelar på fria eftermarknaden gör ju inte problemet mindre. 

Det värsta är att ibland så fungerar allt precis som det skall med den nya reservdelen. Efter montering och anpassning av den nya sonden så fungerar allting perfekt, men på nästa bil av samma modell fungerar det inte alls eftersom man fått fel version av NoX-sensorn, som då inte passar bilens uppdaterade mjukvara. 

Ibland kan biltillverkarens originaldiagnosprogramvara åtgärda detta genom att synka programvarorna och ladda ner rätt utförande till NoX-sensor och motorstyrdon. Men vill det sig riktigt illa så kan den nya sonden som verkstaden just köpt inte användas. Och vill det sig riktigt illa så är bilen utrustad med två NoX-sensorer, där inte heller den fungerande sensorn går att använda, eftersom den avviker för mycket ifrån den nya varianten. 

Nu har vi alltså en kostnad på kanske 25 000 för felsökning, reparation, reservdelar och en avgift till vår huvudägare, alltså staten. Och det på ett system som inte ens fanns på kundens gamla bil. Det är klart att kunden kanske börjar fundera på om det inte går att modifiera bilen genom att programmera bort systemet.

KINESISK LYCKOAMULETT

Detta har jag tidigare avrått ifrån. Inte minst för att det helt enkelt är förbjudet. Men också eftersom bilen kanske uppdateras med rätt programvara vid ett verkstadsbesök. Då är vi tillbaka på ruta 1, med skillnaden att din verkstad har utfört en förbjuden åtgärd som den nya ägaren inte accepterar.

Kanske skulle man göra som den kinesiska bildelsleverantören som jag vid ett tillfälle beställde en trycksensor ifrån. Han skickade med en kinesisk lyckoammulett, och ett litet kort som det stod ”God Luck!” på.

Jag tror nästan att jag hoppar över min lilla slutkläm med ”Väl mött”. God tur!

Väl mött!

Sonny Waxmo
Fordonsteknik Support

SKRIVEN AV
DMV