Experten: “Totalt motorras” för trotjänaren

Experten: “Totalt motorras” för trotjänaren

Ibland är det som alla trollen samlas i verkstaden samtidigt, bara för att kunna ställa till så mycket elände som möjligt. Titta bara på de här fallen, som utspelar sig hos tre olika kunder till mig. Hade allt detta elände drabbat en och samma verkstad, då hade man antagligen slagit en spik i dörren och gått hem.

Vi börjar med en Range Rover sport. Den mycket nöjda Rover-ägaren tyckte att hans gamla trotjänare hade gjort sitt, och hade därför beställt en ny Range Rover av senaste modell. Affären var redan uppgjord och bilen skulle hämtas i slutet på månaden.

Då hände det som inte får hända.  Vevaxeln smäller av på den gamla trotjänaren. Kunden får diagnosen ”totalt motorras med motorbyte” – ett arbete som verkstaden rekommenderade att kunden borde åka till en mera Rover-inriktad verkstad för att få utfört, eller alternativt skrota bilen. 

Kunden, som tyckte att hans gamla ögonsten trots allt förtjänade ett bättre öde, insisterade på att verkstaden skulle fortsätta sitt arbete, och byta motor då bilen ändå var på plats. För att underlätta för verkstaden erbjöd sig kunden dessutom att själv beställa en helt ny motor.

MOTORN ENVISADES

Efter cirka 60 timmars arbete, och ett antal avdragna bultar och renoverade fästen, satt den nya motorn äntligen på plats, och det var dags för provkörning. Motorn envisades då med att sätta en felkod på korrelation vevaxel/kamaxel.

Med andra ord verkade det som om transmissionen i motorn var felmonterad. I det här läget valde verkstaden att kontakta mig. Var det möjligt att kontrollera inställningarna utan att sänka ned framvagn och drivlina?

Mitt förslag var att försöka göra lite elektriska mätningar på vevaxel och kamaxel givaren innan motorn lyftes ur. Efter att ha fått fram fyra olika elscheman, som alla visade sig vara felaktiga för den aktuella bilen, fick dock detta överges.  

Efter tålmodigt provande så kom vi trots allt fram till att signalerna från givarna inte stämde, och att leverantören av motorn därför behövde kontaktas. Hans förslag: att bilen skulle ställas på en bärgare, och därefter köras cirka 100 km till leverantören för ytterligare felsökning. Något som också skedde. 

TÄCKTES AV GARANTIN

Efter ytterligare några dagar hörde leverantören av sig och meddelade att de upptäckt att vevaxelsensorn var felaktig, och att kostnaden därför skulle täckas av garantin.

Ibland är det ganska bra att kunden själv köper delarna, så att de täcks av konsumentgarantin och inte B2B-avtal. Annars kan det bli som i det här fallet. 

En verkstad fick in en VW transporter med trasig automatväxellåda. Eftersom bilen hade några år på nacken bestämde sig verkstaden för att försöka reparera kundens växellåda istället förf att ersätta att ersätta den med en ny.

Efter en tids sökande efter reservdelar kunde verkstaden påbörja arbetet med att reparera kundens växellåda. Det visade sig då att en av reservdelarna var felaktig och behövde bytas. 


Automatlåda till en VW Transporter 2.0 TDI. Foto: Wikimedia. 

Det var nu som de riktigt stora problemen började. Det visade sig nämligen att just den felaktiga delen inte fanns för leverans. För verkstaden var det bara att demontera alla reservdelar och beställa en utbyteslåda. 

Efter några veckor dök växellådan upp, och monterades på plats. Vid provkörningen visade det sig dock att den knappt drev. Faktum är att man precis lyckades ta sig tillbaka till verkstaden för att läsa av diagnosen. 

Felkoden, som var ganska tydlig, pekade på avbrott på en av magnetventilerna. 

SJU GÅNGER HÖGRE RESISTANS

För att utesluta eventuella kabelfel i bilen gjorde verkstaden en kontroll av kablar och anslutningar. Vid resistansmätning av magnetventilerna visade ventilen med felkoden sju gånger högre resistans än övriga ventiler.

Översatt till effekt skulle den bara vara på motsvarande 5 Watt, vilket är alldeles för lite för att vara en magnetventil.

Till saken hör att man vid kontakt med den här leverantören måste gå igenom ett standardprocedur före ett reklamationsärende kan påbörjas. Detta inkluderade bland annat kontroll av oljans nivå och kvalitet, samt om oljekylaren hade bytts ut. Nu har dessa punkter kanske inte mycket med resistansen i en magnetventil att göra, men de gjordes likväl. 

Nu är hur som helst växellådan reklamerad, och det återstår att se vem som får stå för reklamationskostnaderna.

“Då var det dags för nästa överraskning. Den så kallade ISM-modulen var stöldskyddskodad, och en begagnad enhet gick därför inte att använda”

– Sonny Waxmo, verkstadsguru och DMV:s expert stötte på hinder med Mercedes system.

En helt annan växellådshistoria inträffade på en verkstad som tog på sig att byta pumpen för servostyrningen på en Mercedes ML. 

Efter utfört arbete skulle bilen backas ut. Problemet var bara det att inget hände när backen skulle läggas i på automatväxellådan. Vid en diagnos på bilen pekades en ISM-modul ut som anledningen till det inträffade.

Eftersom bilen hade ett par år på nacken var kostnaden för en ny modul (cirka 7 500 kr) lite väl hög för kunden. Och en begagnad fanns inte att hitta. Åtminstone inte i Sverige. Efter lite sökande hittade jag däremot en utomlands. 

Med denna modul på plats kvarstod dock problemen. Det visade sig att modulen behövde programmeras. 

Eftersom verkstaden hade en bra bit till närmaste Mercedes-verkstad togs beslutet att skaffa ett abonnemang på Mercedes XENTRY original diagnos. 

KRÄVDES UTÖKAD ID-KONTROLL

Cirka två veckor senare hade verkstadens uppgifter kontrollerats och godkänts av Mercedes. När det var dags att betala för abonnemanget hade dock Mercedes förändrat användarvillkoren. Nu behövdes en utökad ID-kontroll innan det var möjligt att ladda ned nödvändig mjukvara. Företagets registreringsuppgifter, tillsammans med körkortsbilder och en selfie, skulle nu bifogas.

Efter ytterligare några dagar var allting godkänt, och det var dags att lösa ett årsavtal för 180 euro, vilket såklart också skulle godkännas igen av Mercedes. Ytterligare några dagar senare var det äntligen dags att påbörja arbetet med bilen. 

Eftersom Mercedes system var relativt nytt var det stora problem att få de olika säkerhetsnivåerna att synkronisera. Efter några timmars krånglande var dock allt på plats och mjukvaran skulle installeras i bilen. 

STÖLDSKYDDSKODAD ISM-MODUL

Då var det dags för nästa överraskning. Den så kallade ISM-modulen var stöldskyddskodad, och en begagnad enhet gick därför inte att använda. 

Enda sättet att komma vidare är nu att få någon som arbetar med reparation av elektronikenheter att antingen klona ISM-enheten, eller att programmera den med en så kallad Virgin-fil, som tillåter att ny programvara kan laddas ner.


Stöldskydd sätter stopp. Om enskilda delar är är stöldskyddskodade kan det bli problem med att använda diagnosverktyget. Foto: Adobe Stock. 

Nä, nu får det vara nog med elände för den här gången. Jag vill istället avsluta med en nytillkommen kund som hade problem med en Volvo XC 60, som hade en felkod på referenspänning A.

Det här var ett fel som jag kände igen direkt, och gav honom därför tipset att dra en ny kabel mellan motorstyrdon och trycksensor för AC. 

Tipset visade sig vara rätt, och felet var därmed åtgärdat direkt. Ibland skall man ha lite tur också.

Väl mött!

Sonny Waxmo
Fordonsteknik Support

SKRIVEN AV
DMV