Fordonsjuristen: Går det att undvika SERMI?

Bo Ericsson menar att vi kommer få se fler system som kräver SERMI-certifiering
Fordonsjuristen: Går det att undvika SERMI?

Med tiden kommer vi få se fler system som kräver SERMI-certifiering. Det menar Bo Ericsson på Fordonsjuristen som pekar på att det redan nu kommer signaler om att även andra komponenter påverkas som inte har något med lås, larm eller startegenskaper att göra.

Vilka arbetsoperationer som faller under SERMI-certifierat arbete är en “lite knepig fråga”, skriver Bo Ericsson i ett pressmeddelande.

Ericsson skriver att “det är upp till tillverkarna själva att avgöra” och att “det finns ingen exakt lista med punkter, eller standardiserade översikter som ger svaret. 

– Detta kan vara lite bekymmersamt och om det har vi skrivit tidigare. Tyvärr vilseleddes en del av felaktig information (dock inte från Fordonsjuristen) där man påstod att endast lås, larm och startegenskaper omfattas eftersom man inte förstod hur allt är uppkopplat i ett fordon, säger Bo Ericsson i pressmeddelandet.

OKLART VAD SOM GÄLLER

Bo Ericsson skriver vidare att “det varierar från tillverkare till tillverkare ända ner på modellnivå vad som omfattas av SERMI, beroende av hur olika funktioner interagerar i fordonet. Därför faller programmering av fönsterhissar under stöldskyddet hos vissa fordon”.

Ericsson tar också upp att det hos andra, vid exempelvis byte av vindruta, kan innebära kalibrering av en kamera kopplad till bilens stöldskyddssystem och att “på vissa kan du inte ens byta bromsok, ladda batteriet eller byta kupéfilter utan att vara SERMI-certifierad.

Bo Ericsson menar att man inte vet exakt vilka steg som behöver SERMI-certifiering och att “det kan bli uppenbart först när verkstaden/teknikern blir varse att de inte kan köpa en reservdel/programvara från tillverkaren”.

NÖDVÄNDIGT VARA SERMI-CERTIFIERAD

Ericsson skriver: “En trolig orsak till att det varierar mellan tillverkare kan vara att de inte har något ansvar vad gäller SERMI och att urskilja stöd- och säkerhetsrelaterad information. Det innebär att andra komponenter och mjukvaror kan råka samman i en gemensam ECU, därmed drabbas även annat som inte har en direkt koppling till SERMI”.

– Vad vi erfar, kommer det i princip vara omöjligt att arbeta med en elbil såvida verkstaden och teknikern inte är SERMI-certifierade. Den 1 november införs SERMI i Frankrike och då ska det bli intressant att följa alla Stellantis varumärken inom EU. Att vara SERMI-certifierad är en förutsättning för framtidens verkstad, säger Bo Ericsson.

SKRIVEN AV
DMV