Höga krav på bussdäck

Arriva servar och reparerar bussar åt Storstockholms Lokaltrafik, SL. DMV besökte Arrivas bussdepå i Täby‚ en av Stockholms största bussdepåer, för att se hur deras däckhantering ser ut.
Höga krav på bussdäck

Fokus ligger i att hålla hög kvalitet i alla led. Bussarna ska klara av att transportera tusentals människor varje dag, och då är ett däckhaveri uteslutet – hjulen måste sitta kvar och gummit måste hålla.

– Det händer egentligen inte alls längre att vi tappar ett hjul, säger Emil Söderman, produktionschef Buss, Arriva. För några år sedan var det lite mer ”vanligt”. Men det är också något som vi ställer krav på hos våra externa leverantörer.

– Om ett däck smäller är det oftast för att det har blivit skadat av någon anledning, menar Mikael Bergdahl, tillförordnad verkstadschef, Arriva Täby. Mycket trottoarkanter och så vidare … det smäller inte av sig själv. De går hårt, och däck och hjul är ett viktigt område.

– Däcken vi har är extraförstärkta på sidorna, säger Emil. De är inte som standard vägtrafiksdäck. De här är extra, extra tjocka. Kör du in vid några hållplatser ett par hundra gånger om dagen blir det lätt att däcken tar i trottoarkanten.

– I däcken finns det slitageindikatorer på sidorna också, fortsätter Mikael. Ingjutna gropar, som är en del i däckslitaget, som också kontrolleras. Arriva har, förutom hårda krav på däcken, även höga krav på fälgarna. De måste vara i perfekt skick när de krängs om med nya däck. Däckhanteringen med omläggning och fälgrenovering sköts av underleverantörer. När fälgarna åter är tillbaka hos Arriva är de i gott skick.

Mikael Bergdahl, tillförordnad verkstadschef Arriva Täby, och Emil Söderman, produktionschef Buss, Arriva, trivs på jobbet.

– Det kan man se när man går runt, det är mycket nymålat, säger Emil. Det ska hållas toppkvalitet med fina, rena ytor. När fälgarna kommer till oss ska inte vi behöva rengöra dem.

– Behöver fälgen renoveras så görs det också, fortsätter Mikael. Den blästras, lackeras, balanseras och gås igenom. När vi får hit dem är de färdiga för montage på bussen. För att säkerställa att allt görs på rätt sätt följer man en punktlista. Där står uppgifter som rätt åtdragningsmoment för hjulbultarna.

– Så fort vi har lyft på ett hjul ska även manuell momentdragning utföras efter maskindragning, säger Emil. Det görs och dokumenteras i våra system. Bussarna återkallas, antingen på kvällen så att de får rulla ett omlopp, eller alternativt senast dagen efter. Då drar vi åt en gång till, något vi kallar efterdragning. Var sjätte vecka jobbar de även med säkerhetsinspektioner. Då tas samtliga fordon in för en övergripande kontroll.

– Vi har en inspektör vars jobb enbart är att hitta fel, fortsätter Emil. I det arbetet ingår att momentdra hjulen, kolla mönsterdjup och däcktryck. Vi kollar allt. Bara i Täby är det upp till nio om dagen, varje dag. Det är för att hålla kvaliteten uppe.

Vänster: Mekaniker Auday Khalil använder däckpirra för att lyfta av hjulen – en förutsättning för att få arbetet gjort. Höger: Så här ser bussens hjulnavar ut. Hjulbultarna pressas in från baksidan.

FULL KOLL PÅ DÄCKEN

Här slösas det inte på däck. Finns det millimetrar kvar ser man till att utnyttja dem. På bussarna sitter det splitternya däck, regummerade däck och även begagnade, så länge de är i ett gott skick. Varje däck har ett serienummer som registreras och följer med till underleverantören.

– Utifrån den informationen kan de även mäta snedslitage och se om det behövs en axeljustering på bussarna, säger Mikael.

Vi kan med andra ord se att om tre månader så kommer vi behöva byta däck på de bussarna, tillägger Emil. Underleverantören åker även ut till Arriva och gör kvartalsmätningar. Då görs en manuell mätning på samtliga däck på alla ”vagnar”, som de själva kallar bussarna. Den informationen delas med Arriva.

Rigorösa inspektioner sker för att hålla bussarna i topptrim.

INGET SÄSONGSARBETE

– När det gäller däck på tungtrafik finns det inga vinteroch sommardäck, säger Emil. På Arriva kör vi med de högst klassade däcken året om med säkerheten i åtanke.

– Vi brukar köra en extrakontroll inför vintrarna, tillägger Mikael. Då ökar vi millimetern. Lagkravet är på 5 mm från och med 1 december varje år. Vi vill känna att alla däck är i gott skick inför en vintersäsong. Bussdäck har ett mycket högre tryck än däck hos personbilar. Av detta skäl pumpar man inga däck på Arriva. Detta arbete lämnas över till underleverantören. Däremot får de tömma luft om så skulle behövas.

– Lufttrycket i däcken varierar från allt mellan 7,5 till 9,5 bar, säger Emil. Ett däck som har punktering eller tappar för mycket luft, det pumpar vi inte utan det reklameras.

EN DÄCKRELATERAD ANEKDOT FRÅN VERKSTADSGOLVET
– Man jobbade annorlunda förr, det var inte samma verktyg som vi har idag, berättar Emil. Då var det en högerarm och ett spett för att lyfta av hjulen! Och man sade inget om det heller! Vi hade en mekaniker som försökte lyfta av ett hjul när bussen var upphissad. Han skulle på riktigt ta det på ryggen när bussen var i luften. Det gör man inte kan jag säga!

SKRIVEN AV
DMV