Hot Rods från Blekinge ut i världen: “Började på hobbynivå”

Hot Rods från Blekinge ut i världen: “Började på hobbynivå”

Få fordon är så personliga som en Hot rod. En av fordonshobbyns många subkulturer, där varje enskild bil är unik och anpassad helt efter ägarens (och ofta byggarens) tycke och smak. Så hur är det då möjligt att tillverka Hot rod efter Hot rod, baserat efter en grundläggande mall med färdiga chassin och karosser? Svaret finner vi hos JOCAR Hot Rods & Steelworks AB i Sandbäck, mitt ute i den blekingska landsbygden

JOCAR Hot Rods & Steelworks AB är ett familjeföretag grundat år 2004 och sprungen ur en mans personliga hobbyintresse.

För inte trodde Jonas Olofsson i Torsabjörke, en mindre by placerad mellan Sölvesborg och Karlshamn, att han en dag skulle leva på sin passion: att bygga Hot rods.

– Jag började på hobbynivå i min privata verkstad där hemma, berättar Jonas. Men intresset för vad jag gjorde växte hos folk, så år 2004 grundade jag företaget, som först var tänkt som en sidoverksamhet i min privata verkstad där hemma.


Jonas Olofsson har ett förflutet som bilplåtslagare. Aldrig vågade han hoppas på att kunna leva på sin hobby, men kort efter att han startade sin hobbyverksamhet var det tydligt att det fanns ett stort intresse för hans kunskap och passion. Redan 2004 startade han sitt företag och resten är, som det berömt heter, historia.

Inte ens då trodde han att det skulle vara möjligt att i Sverige kunna leva på att bygga Hot rods på beställning. Än mindre att kunna ha någon anställd. Jonas minns särskilt sitt första möte med företagets första anställde:

– Han sökte praktik hos mig. Jag sa till honom att han gärna fick praktisera hos mig, men att han kunde glömma att få anställning eftersom jag inte trodde att verksamheten skulle gå så långt. Den killen stannade kvar här i fem år, skrattar Jonas.

ARBETAT PÅ VOLVO

Själv vågade han säga upp sig från sin dåvarande anställning redan år 2007 för att istället köra sitt eget företag på heltid. Jonas föregående jobb var vid Volvos prototypverkstad i Olofström. Där lärde han sig grunderna i plåtarbete i serieproduktion.

Kunskaper som kom väl till pass när det sedan gällde att hitta metoder för att pressa hela serier av plåtkarossdelar till Hot rods, med Ford 32 som förebild. Grundformerna för roddarna är i stort desamma, men kunden har möjlighet för att välja mellan en 5-fönsters coupé eller öppen roadster.

ÄGER VERKTYGEN

Vi befinner oss nu i den anläggning dit företaget flyttade in år 2009, och som successivt har byggts ut sedan dess. En trappa upp, på lagret, finns hela partier av serietillverkade plåtkarossdelar. Bakskärmar, dörrar, taksektioner och bakluckor.

– Jag äger verktygen, men pressningen av plåtdelarna görs av ett företag i Jönköping, förklarar Jonas. Förr brukade vi hyra pressarna. Jag och en kollega åkte då upp och tillverkade en batch, men allt eftersom vi fått mer att göra här i Sandbäck så sköter företaget i Jönköping all pressning åt oss.


Redan i showroomet möts du av en Ford 32 Roadster. Bilen är ingen mindre än tidningen Bilsport Classics projektbil, som det specialinriktade familjeföretaget JOCAR varit starkt delaktiga att skapa. Längst fram Jonas Olofsson, vid bakre flygel sonen Simon Olofsson och bakom ratten Jonas fru Anneli Olofsson.

Karossdelarna som når verkstaden i Sandbäck behöver dock en sista handpåläggning innan allt är redo att sättas samman. Jonas tar upp en bakskärm och visar som exempel:

– Bakskärmen har en fläns, som ska vikas i 90 grader. Det gör vi här, så det är den sista handpåläggningen som krävs efter att plåtstyckena kommer från pressen. 

BYGGER EGNA RAMAR

Om kunden sedan önskar kan ytterligare plåtarbete ske, på plats i Sandbäck. För coupéerna förekommer det att kunderna vill ha taket choppat, något företaget förstås löser enligt kundens önskemål.

Företaget bygger också egna ramar, vars konstruktion utgår från A-Fordarnas originalram.

– Vi gör ramar för A-Ford 1928 till 1934, säger Jonas. Dessa är också indelade i olika versioner, då årsmodell 28-31 A-Ford har en ram, årsmodell 32 en egen ram och årsmodell 33 samt 34 bygger på en tredje version.


Även ramarna tillverkas av företaget själv, enligt den princip som de klassiska A-Fordarna en gång i tiden hade. Tre olika typer av ramar täcker in A-Fordar mellan årsmodell 1928 till 1934, där den klassiska 32-rodden har en helt egen ram.

Huvudregeln är att leverera rullande chassin med kaross till kund. Någonstans i skedet att el samt belysning, lack och inredning kvarstår att lösa så brukar man leverera ut bilen till väntande kund.

– Jag släpper dem gärna då, så att kunden själv får göra finliret som är vad som gör varje rod personlig efter eget tycke och smak, förklarar Jonas. Men allt sker efter kundens önskemål och visst händer det att vi levererar roddar som är helt turn key-ready och färdiga att använda.

Väl på plats vid företaget i Sandbäck är det ren handpåläggning som gäller. Allt arbete sker här för hand, där teknikerna sätter samman ram med hjulupphängning och den karosstyp som kunden valt.

“Någonstans 20–25 karosser i olika stadier brukar vi leverera per år”

– Jonas Olofsson, grundare och ägare av Jocar Hot Rods & Steelworks AB

Kunden kan därtill begära customjobb som avviker från den ordinarie mallen. Och trots att plåtarna kommer i princip färdigpressade till verkstaden händer det också att unika plåtdetaljer tas fram för hand.

– Men vi knackar i princip bara smådetaljer i plåt här på plats, säger Jonas. I övrigt har vi delat upp verkstaden i olika arbetsstationer, där sammansättning av karossen sker längst ned i ena hörnet. Där står en svängkran som ger teknikern möjlighet att vända på karossen efter behov.


Plåtkarossernas olika stycken pressas fram i färdiga serier och fogas samman på plats i verkstaden i Sandbäck. Om kunden önskar utför teknikerna adderande customjobb. Här en Ford 32 Coupé som utöver det rena standardjobbet även fått taket choppat med fyra tum.

I verkstaden utförs också produktutveckling, som den här skräddarsydda framvagnskonstruktionen. Endast finjusteringar kvarstår och sedan är det bara att följa upp med ett rodbygge för att provköra och utvärdera konstruktionen, tänkt att sättas i serieproduktion.

Chassi, motorfästen och framvagnsdetaljer monteras med chassit uppsatt i en särskild riktbänk.

– Riktbänken fungerar alltså endast som en fixtur, förtydligar Jonas. I övrigt klarar vi oss med TIG-svets samt en fyrpelarlyft. För stunden har vi ovanligt många bilar i verkstadslokalen.


Här syns tre olika arbetsstationer på samma bild. Närmast kameran inleds arbete med att sätta samman ett ramverk. I mittenstationen fästes ramverket upp i en riktbänk som fungerar som en fixtur för chassi, motorfästen och framvagnsbalkar. Längst bort i hörnan sätts sedan karosserna ihop. Vid vårt besök fanns dock fler bilar än vanligt i verkstaden.

Variationen av hur pass färdigställd kunden vill ha sin rod gör att det blir svårt att fastställa något produktionsantal.

– Men jag brukar räkna karosser, säger Jonas. Någonstans 20–25 karosser i olika stadier brukar vi leverera per år. Max ett handtal av dessa innebär nyckelfärdiga bilar som är helt klara att köra. 

KUNDER FRÅN HELA VÄRLDEN

Kunderna återfinns över hela världen. Vid redaktionens besök fanns roddar med destination allt från Jokkmokk till Tyskland och Finland på plats i verkstaden.

– Vi har även levererat byggen till Afrika, och jag vet att fyra stycken av våra roddar finns på Nya Zeeland, berättar Jonas.

Företaget har också gjort en mindre serie plåtjobb av olika slag åt ingen mindre än Chip Foose. Ett drömjobb för vem som helst, men i synnerhet för den som rör sig i rodkretsar. Som Jonas.

– Vi kom i kontakt med varandra under bilmässan på Elmia och sedan har jag besökt hans workshop i USA. På plats fick jag frågan om jag kunde lämna offert på att ta fram ett parti dörrar till ett rodprojekt som skulle släppas i 32 exemplar, säger Jonas.

– Chip Foose ville beställa en serie om 40 dörrpar. Jag fick fram offerten på plats, men trodde aldrig det skulle bli något med hänsyn till fraktkostnad till staterna. Men vi fick jobbet, och sedan dess har vi även tagit fram en torpedvägg på uppdrag av honom.


JOCAR har gjort sig ett namn även på andra sidan vattenpölen, i landet i väst. Faktum är att företaget på landsbygden i Blekinge gjort jobb åt ingen mindre än Chip Foose. Det har bland annat blivit torpedväggar till  den amerikanska bilkändisens egna rodbyggen.

I takt med att intresset för verksamheten ökade hos kunderna ökade också behovet av att bygga ut anläggningen. 

– Från början var det här hela lokalen, säger Jonas och visar det som idag är ett kombinerat lager och uppställningsyta för olika fordon. Den här ytan är max 400 kvadratmeter och här skötte vi förr både lagerhållning, produktion och administration.

Anläggningen har sedan dess byggts ut successivt, till den 1 500 kvadratmeter stora fordonsverkstad som det är idag. Då är ytorna för kontor och showroom också medräknade.

UTLÄNDSKT MEDIEINTRESSE

Att det är en unik fordonsverkstad bör stå alldeles klart. Inte till ytan eller utformning kanske, men definitivt när det gäller dess inriktning. Och självklart tar företaget hand om sina kunders fordon. Även det hot rods, så klart.

– Den här bilen har vi precis gjort en ordentlig service på, säger Jonas och visar en Ford Deluxe coupé av årsmodell 1940. Ägaren körde redan år 2016 med bilen mellan Peking och Paris. Nu tänker han göra samma resa med bilen igen, och därför har vi gått igenom allt. Men vilken galen idé! Själv hade jag aldrig vågat, men ägaren kan förstås skruva själv.

RUMÄNSK MOTORTIDNING

Företagets unika koncept och verkstad, mitt i den blekingska idyllen, har genom åren väckt både nationellt och internationellt medieintresse.

– Jag minns särskilt när ett journalistteam från en rumänsk motortidning var här. Fotografen kunde engelska och jag fick en tidning senare med artikeln, men förstod förstås inte ett ord av vad som stod där, säger han och skrattar vid minnet. Även Aaron Kaufmann, känd från Gas Monkey Garage, har besökt anläggningen.

– Det var ett trevligt besök, där han inte såg bilarna, utan delarna, konstruktion och verktyg, minns Jonas med glädje. Aaron dök direkt ned i verktygslådan.

Det är tveklöst plåt som gäller för företaget, men på ett loft i lagerbyggnaden finner vi också glasfiberavgjutningar av Ford 32-34-karosser.


Hos JOCAR arbetar företaget främst med plåt. Men kunden kan också välja karosser gjutna i glasfiber. Både pressformar för plåtkarosser och gjutformar för glasfiberditon ägs av företaget själv.

– När Åbergs Glasfiberkarosser la ned sin verksamhet köpte jag upp gjutformarna, förklarar Jonas. Vill du ha en 3-fönstrad Ford 34 coupé, om du överhuvudtaget hittar en, så har du i regel inte råd. Då kan glasfiberkaross vara ett bra alternativ. Men här på plats plastar vi ingenting, det gör en underleverantör till oss.

SKRIVEN AV
Fredrik Lund