Järudds Classic Cars: Drömfabriken som är allt annat än ordinär

Järudds Classic Cars: Drömfabriken som är allt annat än ordinär

Korta ledtider är normalt sett vad många fordonsverkstäder eftersträvar. Hos familjeägda Järudds Classic Cars i Säter är tänket helt annorlunda. Här är det endast resultatet som räknas, både för anställda och företagets kunder. Med det kommer ett helt annat sätt att arbeta.

Hos familjeägda Järudds Classic Cars i Säter vill kunderna se resultat. Faktum är att det är det enda som räknas.

– Här tar ett typiskt bilprojekt allt mellan 1 000 till 2 500 arbetstimmar att genomföra, beskriver företagets vd Nina Järudd. Därefter tillkommer i princip alltid ytterligare ett antal arbetstimmar för justeringar, när allt på bilen har satt sig och om det finns småfel som uppstår när bilen börjar användas. Det får man räkna med.


Nina Järudd, vd för Järudds Classic Cars

Jodå, arbetstimmarna debiteras kunden. Trots detta råder kö för att anlita verkstadens tjänster. Förklaringen ligger i deras specialitet: Att bygga mycket avancerade custombyggen. Nivån är så hög och tekniskt avancerad att vi nästan får blicka mot USA för att hitta något liknande.


Nästan hela arbetsstyrkan samlad. Från vänster: Benny Järudd (grundare), Jimmy Järudd, Peo Österberg, Nina Järudd, Steven Järudd, Dennis Jonsson, Max Hummelgård och Emil Forsberg. Deras kollega Rasmus Boberg fanns denna dag inte på plats i verkstaden.

Låt oss mjukstarta med Steven Järudds 1959 års Oldsmobile, som under skalet i alla avseenden är en 2017 års BMW 7-serie. Vi kan även nämna Corvetten från 1972, som genom team Järudds ombesörjning skickades mer än fyra decennium fram i tiden, med en körbarhet och körkänsla som du finner i vilken modern Bentley som helst.


Steven Järudds egna projekt speglar vad företaget kan åstadkomma. Ögonen ser en 1959 års Oldsmobile, men det här är egentligen en modern BMW 7-serie rakt igenom, inklusive motor, drivlina, chassi, inredning och interiör, softclose för dörrar, radarsystem och motordriven baklucka. Som vilken modern 7-serie som helst att köra, enligt Steven själv.

Företaget startades av Benny Järudd, som idag tagit ett steg tillbaka. Istället lägger han idag tid på att få klart sin senaste Ford 32-rod. Till farsgubben var det inte så noga, resonerade sonen Steven och lackerade rodden med den vita kulör som fanns hemma på hyllan. Fel nyans, menade Benny, som blev så arg att han ställde rodden i två år. Ryktet säger att Steven ännu är bjuden på julmiddagarna hemma hos föräldrarna Järudd, men att inbjudan numera kommer från hans mor.

Ett mer aktuellt projekt är den blå Ford Escort Mk1 från 1974 som under skalet är en Ford Fiesta ST från 2019. 

– Vår plåtexpert Jimmy Järudd har breddat Escortens befintliga skärmbreddare med ytterligare 5 cm per sida, beskriver Steven Järudd. Bilen kom från lack förra veckan och nu håller vi på att montera vår specialbyggda instrumentbräda som anpassats från den bredare Fiestan för att passa i den smalare Escorten.


Företaget har sin bas i bilimport från USA och försäljning. Idag utgör importen endast en bråkdel av verksamheten, men hänger ändå med på ett litet hörn.

Bilarna är bara tre, av flera, som får ses som typiska Järudd-byggen. Företagets uppdrag är att göra det omöjliga möjligt och genom det realisera kundens drömbil.

– Jag brukar säga att bygga en bil är som att bygga ett hus, säger Nina. Arbetskostnaden kan börja på en miljon kronor, men för varje ändring eller extra funktion du vill ha så blir det mer.

Under de förutsättningarna är det inte längre ett alternativ att jobba mot Cabas.

– Nej, det hade aldrig fungerat här, fortsätter Nina. Våra kunders bilar finns inte ens med i Cabas system. Istället jobbar vi med ett affärssystem anpassat för byggsektorn genom Fortnox, där vi hela tiden jobbar mot ett långtidsprojekt.

TYDLIG DIALOG

Arbetena faktureras löpande. Det ställer riktigt höga krav på en tydlig kommunikation mellan företag och kund.

– Vi strävar efter en tydlig dialog med kunden för varje vecka som går, förklarar Steven. Kunden måste vara med på tåget, därför skickar vi bilder och gör allt som går för att de ska vara så delaktiga i alla beslut kring projektet. Ett tekniskt problem kan ofta hanteras på olika sätt, med olika tidsåtgång och insatser från vår sida. Valet är kundens, och då måste allt vara tydligt.

Samtidigt utför företaget också mer normala arbeten. Som en vanlig fordonsservice, även om det inte hör till vanligheterna. När serviceärenden ändå sker så hanteras det i den 250 kvadratmeter stora monteringshallen. 

– Även där är det viktigt med en tydlig kommunikation mot kunden, säger Nina. Det spelar ingen roll hur litet eller omfattande jobbet än är.

KRÄVER MYCKET YTA

Alla jobb med kort ledtid hanteras strax innanför verkstadsportarna. Övrig yta är till för de mer avancerade bilbyggena. Här går det åt mycket yta.

– Ta Escorten som exempel, säger Max Hummelgård. Där började vi med två bilar som kräver yta, Escorten och Fiestan. Men så ska precis allt ut från Fiestan, vilket innebär att vi plötsligt behöver plats för tre bilar. Så ser det oftast ut. Periodvis så kan ett projekt kräva tre bilplatser i verkstaden.


Längst bort i längan finns ett lager av bilar som väntar på olika former av arbete. Här står Benny Järudd vid ett kommande projekt, där en Mercedes SLK 32 AMG av R171-generation ska matchas med utseendet, även interiörmässigt, från en klassisk 300 SL roadster.

Längst in i monteringshallen finns två avskilda ytor som vardera är som varsin mindre verkstad i verkstadslokalen. En öppen yta med ett stort arbetsbord och en svarv.

– Vi måste i princip alltid konstruera om alla delar så att det passar, säger Max. Sådant arbete gör vi oftast här, tillsammans med finlir som avancerade stereobyggen.


I en hörna i monteringshallen finns ett särskilt verkstadsutrymme där mindre komponenter hanteras och byggs om. Här görs bland annat en hel del elarbeten.

Granne med arbetsstationen finns ett slutet arbetsrum, med flertalet tyngre maskiner.

– Här inne sker allt grovgöra och ofta det som bullrar mest, fortsätter Nina. Här finns bandslip, kapmaskiner, pelarborr och andra viktiga maskiner som bullrar mycket. Vi har samlat det i rummet för att minska både buller och lort ute i monteringshallen. Rummet har också en fönsterruta ut mot monteringshallen, en säkerhetsåtgärd så att all personal kan ha uppsikt över varandra om något skulle hända här inne.


På loftet i monteringshallen finns allehanda ”bra att ha”-saker. Saker som rivits ut ur bilar, men som kan komma till återanvändning om det skulle behövas. 

En stor del av arbetet består av rena plåtarbeten. Allt som berör plåt hanteras i huvudsak i en lokal på ytterligare 250 kvadratmeter vägg i vägg med monteringshallen. 

– Plåtarbetet är den del där det bullrar mest, så det har vi skiljt av, säger Nina.

PLÅTKONSTNÄREN JIMMY JÄRUDD

Här uppstår en del skratt, för den stackare som får stå ut med bullret är i huvudsak företagets plåtkonstnär, Jimmy Järudd. Förutom att handknacka fram former använder han i plåtverkstaden också i hög utsträckning tryckluftsdrivna maskiner. Därför ser han till att använda rejäla hörselkåpor för att skydda sig mot bullret.

– Jag har bara vanliga analoga hörselkåpor, säger han. Jag har provat hörselkåpor med medhörning, men de hänger inte riktigt med.


I plåtverkstaden sker en stor del av arbetet med att anpassa och renovera karosser och ramverk. Karosserna sätts i regel upp i särskilda jiggar.

Efter så här många år sitter han på en hel del värdefull kunskap när det gäller just plåtarbeten.

– När du svetsar plåt så är det väldigt viktigt att du tar det lugnt och se vart plåten tar vägen, hur plåten drar sig. Materialets kvalitet har stor betydelse. Passformen är A och O. Tvärtom mot vad man ofta ser så ska du först forma hela plåten för att passa, sedan kapar du till den. Inte kapa först, punktsvetsa dit och anpassa därefter.

– Jag som inte hållit på lika mycket med plåt innan blev förvånad över vad värmen gör med metallen, tillägger Steven Järudd. Jimmy värmer och kyler plåtarna för att krympa och sträcka dem. Själv tyckte jag det såg brutalt ut att lägga en plåt på en sandsäck och bara banka skiten ur den. ”Det kan väl aldrig bli något” tänkte jag. Men egenskaperna som metall har är också de som gör att de tar den vägen för att komma dit man ska. Det fungerar.


En plåtverkstad bör inte vara komplett utan ett engelskt hjul. Perfekt för att få fram långa böljande ytor, menar Jimmy Järudd. I hörnan bakom honom skymtas en Pullmax, för att pressa och forma plåtstycken.

Vi går vidare. Den här gången kommer vi in i lackeringsskeppet, ytterligare 150 kvadratmeters yta, som rymmer både fria arbetsytor och en ordentlig lackbox.

– Det är en ombyggd Kina-box, som suger ut luften från golvet och som tillför friskluft ovanifrån, säger Steven. Det vi har gjort är att ledkonvertera belysningen i boxen, installerat en ny värmeväxlare och uppgraderat filter samt ventilation.


Anläggningen har 1 500 kvadratmeter yta och utgörs också av en lackeringshall. I färgblandningsrummet finns endast solida kulörer på lager. Metallickulörer beställs hem vid behov, då de har ett särskilt bäst före-datum.

Genom hela fastigheten har ventilationen också bytts ut, för att få en så gynnsam arbetsmiljö som möjligt.

– Personskyddet och arbetsmiljön är mitt ansvar som vd, säger Nina Järudd. Vi som jobbar här är inte bara kollegor, utan också familj och vänner med varandra. Då är det extra viktigt att arbeta med dessa frågor. Vi jobbar mycket med personlig skyddsutrustning, som hörselskydd, skyddsglasögon, hörselskydd och säkerhetstänk i vårt arbete. 

Ingen av företagets anställda är låst till en särskild arbetsstation eller uppgift. Med det kommer krav på tydliga arbetssystem för att arbetsdagen inte ska sluta i kaos. 

– Det är klart att man besöker kompisar som jobbar på vanliga märkesverkstäder och då snappar man ju upp praktiska lösningar som jag sedan försöker implantera här för att skapa ordning, säger Steven.

”Systemet måste vara så enkelt att ett barn skulle kunna sköta det”

– Steven Järudd om verkstadens verktyg där samtliga verktygsskåp är märkta med färg, där varje skåp har varsin verktygskulör. Ordning och reda, med andra ord.

Ett exempel är verktygen. Verktygen i samtliga verktygsskåp är märkta med färg, där varje skåp har varsin verktygskulör. Genom att koppla alla verktyg i en verktygsvagn med en egen färg uppnås ordning och reda, hur stökig arbetsdagen än blir.

– Systemet måste vara så enkelt att ett barn skulle kunna sköta det, menar Steven Järudd. Vi har egentligen ett högt svinn av verktyg, men färgmatchningen har trots det sparat oss mycket tid och irritationer.


Verktygsvagnar finns det gott om i verkstaden. Varje vagn har sin egen färgmärkning, där verktygen i respektive vagn följer samma märkning. På så vis blir det busenkelt att härleda vilket verktyg som ska till vilken vagn, vilket minimerar risken för tidsspill, och att verktyg försvinner. 

Ordningssinnet har betydelse.

– Om någon startar vinkelslipen och så finns det en glasruta till en bil strax bredvid så kan det bli direkt farligt, säger Max. Därför organiserar vi upp alla jobb, alla vet sina arbetsuppgifter och vart både verktyg och delar finns. Allt måste vara på sin plats. Ytterst så ska vi förstås veta vart alla delar och saker finns om kunden kommer på besök för att kolla på hur det går med dennes bil.

– Vi jobbar också i hög utsträckning med batteridrivna maskiner, just för att slippa ha en massa elkablar och luftslangar dragna tvärs över verkstadsgolvet, fortsätter Nina. 

BATTERIDRIVET HAR GJORT SKILLNAD

Förr krävdes ofta tryckluftsdrivna verktyg för de tyngre jobben, men med dagens handhållna batteridrivna maskiner brukar jobbet gå precis lika bra som med tryckluftsdrivna enheter. 

– Moderna batterier fixar det, menar Max. För oss har det inneburit en stor skillnad till det bättre. Det är också en styrka att batterierna är universala och kan delas mellan flera olika typer av verktyg.

– Det vi upptäckt, och som gäller för både verktyg och annan utrustning, är att du alltid får vad du betalar för, fortsätter Nina Järudd. Kvalitet kostar.

Kollegorna håller med. Max tar ett spärrskaft som ett talande exempel. 

– För oss har antalet kuggar i spärrskaftet betydelse, särskilt eftersom de utrymmen som vi skruvar i ofta kan vara tighta. Då fungerar det inte med ett spärrskaft där det är glest mellan kuggarna och ett stort frispel innan det drar åt. Det är ofta skillnaden mellan budgetverktyg och de mer professionella.

”SEEING IS BELIEVING”

Kapskivor och rondeller är ett annat kapitel. En kapskiva som kostar mer än dubbelt så mycket kanske också håller dubbelt så länge eller mer i förhållande mot en billigare kapskiva.

– Seeing is believing, säger Steven och råder eventuella säljare som besöker verkstaden att spara bådas tid. Att testa och utvärdera själv betyder mer än allt säljsnack. Det är först när vi testar sakerna som vi ser om det fungerar i vår verksamhet eller inte. Samtidigt är det förstås dyrt att prova sig fram.

Med det lämnar vi Järudds Classic Cars. Ett företag där varje person med motorolja i ådrorna annars lätt hade kunnat tänka sig flyttat in.

Platsen där skaparglädjen får fritt spelrum och motordrivna drömmar väcks till liv.

SKRIVEN AV
Fredrik Lund