Juristen: Se upp för fönstershoppare som gör en beställning

Juristen: Se upp för fönstershoppare som gör en beställning

Nya fälgar till bilen? Självklart. Kunden är själaglad efter att ha botaniserat bland det stora utbudet och är nu redo att slå till. Beställ dem, tjoar kunden och pekar på en fälgmodell. Verkstaden gör sitt, deras underleverantör följer upp beställningen som sig bör. Till och med leveransen av godset till verkstaden fungerar som det ska. Allt gott så långt. Men av kunden finns plötsligt inte ett spår att hitta. Dagarna går, men kunden kommer helt enkelt inte tillbaka till verkstaden för att slutföra affären. Vad göra? 

De av kunden begärda produkterna har dykt upp. Men verkstadens alla försök att nå kunden igen förblir fruktlösa. Kvar, i lokalens ena hörn, står i vårt givna exempel fyra boxar med de dyra fälgar, som en besk påminnelse om en leverantörsfaktura som så här långt enbart drabbat verkstaden. Vad händer i detta läge?

Det är rimligt att anta att skadan är relativt enkel att åtgärda. Retur av fälgarna, tillbaka till leverantören. Förhoppningsvis kan det ske utan mer skada än tidsspill för verkstadens sida.

Huruvida verkstaden sedan kan hålla kunden ansvarig för det besvär som detta orsakat dem, oaktat om fälgarna kunnat returneras till leverantör eller ej, hänger i stort på hur avtalet mellan parterna ser ut.

“Viktigt är att verkstaden verkligen tömt alla utvägar att nå kunden”

Ett muntligt avtal gäller visserligen i samma höga utsträckning som ett skriftligt sådant, men blir förstås svårare att bevisa i efterhand. Kunden kan avboka sin beställning, men det måste ske innan leverans av varorna. Är varorna redan levererade till verkstaden så har verkstaden uppfyllt sin del av avtalet och kunden förväntas förstås fullfölja samma avtal..

Verkstaden måste enligt konsumentköplagen och leveransvillkor göra allt de kan för att nå kunden. Rekommenderat är att först vänta i två veckors tid. Därefter, om radiotystnaden är fortsatt kompakt, söka kunden genom att både ringa, maila och/eller skicka ett sms om att varorna finns för avhämtning.

I detta läge ska verkstaden vara tydlig med att beställningen hävs om återkoppling från kundens sida inte sker senast ett angivet datum. Ett datum som ger kunden en rimlig chans att återkoppla.

Viktigt är att verkstaden verkligen tömt alla utvägar att nå kunden. Förblir radiotystnaden från kundens sida efter detta, då finns det fog för verkstaden att helt häva beställningen.

MUNTLIGT AVTAL LIKA BINDANDE

Att häva beställningen är inte samma sak som att också räkna med att kunna rikta ett ekonomiskt krav mot kunden, för den uteblivna affären och de kostnader som det kan ha medfört för verkstaden. Det är den här biten som förstås är intressant för verkstaden. Att få ersättning för det arbete och besvär som den uppkomna situationen kommit att innebära för dem.

Alla former av ekonomiska krav vid utebliven affär måste finnas reglerat i ett avtal. Som tidigare nämnt är ett muntligt avtal precis lika bindande som ett skriftligt, men det är upp till verkstaden att kunna bevisa att ett avtal ingåtts och vad som finns överenskommet mellan parterna om affären inte slutförs. Här blir det förstås knepigt om allt som finns är ett ord och en handskakning. I sådant läge är risken överhängande för en ord-mot-ord-situation, vilket är sannolikt att falla ut till fordringsägarens nackdel.

Ta därför för vana att skriva avtal med kund som beställer delar genom er verkstad. Avtalets utformning mår bäst i att utföras av någon med juridisk kompetens. Det kostar en slant, men väl framtaget är det senare bara att använda, i samma stund som kunden godkänner att verkstaden får beställa hem produkter till dennes bil.

“NO SHOW-AVGIFTER”

Se till att följande framgår i ett sådant avtal: Företagets namn, när avtalet ingicks, vad som ska beställas, avtalat pris och vem som har lagt beställningen. Se också till att ha med vad som sker om varorna inte hämtas ut eller om kunden inte slutför affären. Då slipper verkstaden stå för kostnaden, vilket kan vara risken om inget är avtalat från första början. 

Ett tips för fordonsverkstaden är att dra lärdom av frisörernas rutiner med no show-avgifter. Då är kunden informerad om vad som sker om han eller hon inte dyker upp som avtalat. Principen går att översätta även i vårt givna exempel.

Det finns dock en alternativ lösning: Att kunden erlägger en icke återbetalningsbar handpenning vid beställning.Då säkras affären upp på ett helt annat sätt, givet att kunden inte strör pengar omkring sig förstås. Det skapar en viss trygghet för verkstaden, som på så vis låser affären.

SKADESTÅND INTE ATT RÄKNA MED

Värt att tillägga, när det gäller verkstadens eventuella rätt till ersättning från kunden, är att en sådan ersättning endast utgör den del där verkstaden kan påvisa att kundens agerande vållat verkstaden ekonomisk skada. Någon skadeståndsfråga, från kund till verkstaden, är alltså inte att fundera över, utan enbart det belopp som verkstaden ligger ute med, i syfte att affären ska sluta med ett nollsummespel för verkstaden. 

I klartext: Tidsspill i en sådan här hanteringsfråga, är inget som verkstaden kan räkna med att få något för.

SKRIVEN AV
Fredrik Lund