Lättillgängliga utbildningar höjer säkerheten i verkstaden
Würth Svenska AB har nyligen startat två nya utbildningar inom ramen för sitt E-mobility-koncept. Utbildningarna riktar sig till all personal som rör sig i verkstaden, men som inte arbetar direkt med elfordonens högspänningssystem. DMV fick ett samtal med Würth Sveriges Karin Valente, projektledare för E-Mobility och företagets utbildningsansvarige, Therese Andersson.
Utbildningarna ingår i Würths huvudsakliga koncept E-mobility. Vad innebär E-mobility-konceptet?
– Just E-Mobility-konceptet kommer från den globala Würth-koncernen, där man jobbar efter att ta fram produkter och lösningar kopplade mot elfordon för varje enskild marknad, förklarar Karin Valente. Förutom produktfloran och enkelheten som vi vill jobba med mot våra verkstäder så har vi nu kopplat E-utbildningar inom ramen för E-Mobility som ett nästa steg.
Berätta om de nya utbildningarna och vilka yrkesroller är utbildningens målgrupp?
– De kallas Informerad person elfordon [IPE] och Instruerad tekniker elfordon [ITE], beskriver Therese Andersson. Skillnaden är att IPE riktar sig till alla anställda som kan tänkas röra sig i verkstadslokalen, men som inte kommer att ha direkt kontakt med högspänningsfordon. Det kan vara administrativ personal, säljare, lokalvårdare, kundmottagare och liknande.
– IPE riktar sig till tekniker som jobbar med bilen, men som inte utför arbeten som berör just högspänningssystemet i fordonet, fortsätter Therese. Exempelvis däckbyten eller vindrutebyten.
– Utbildningarna följer SFVF, Mobility Sweden och MRF:s gemensamma branschstandard för arbete med elfordon, försäkrar Karin.
Vad är syftet med utbildningarna?
– Hela syftet med dessa två utbildningar är att man ska vara medveten om vad som gäller och kunna göra rätt riskbedömning utifrån sin kunskap, svarar Karin. I slutändan skapar det en tryggare arbetsmiljö. Det är ytterst där frågan landar: En säkerhetsfråga, som blir alltmer viktig att adressera i takt med att andelen elfordon ökar.
Beskriv hur Würths behovsanalys för denna typ av utbildningar ser ut.
– Dels märker vi en ökad efterfrågan hos våra kunder efter den här typen av utbildningar. Dels är det ett faktum att det säljs allt fler elbilar på marknaden, bilar som förr eller senare rullar in i våra kunders verkstad, säger Karin.
Utbildningarna är relativt korta: 30 minuter respektive 1 timma. Har det varit svårt att rymma hela kursmaterialet inom dessa ramar?
– Nej, vi har haft en bra dialog kring avgränsningar, säger Therese. Vår ambition har varit att försöka hålla utbildningarna så enkla, lättförståeliga och interaktiva som möjligt. Då blir det tidseffektivt. Jag skulle säga att dessa kurser motsvarar en halv till en kursdag om de hade skett på plats och inte digitalt.
– Fördelarna är uppenbara, tillägger Karin. Teknikerna kan ta till sig utbildningsmaterialet på sina villkor, när tid uppstår. Här finns inget behov att manbortfall från den ordinarie bemanningen i verkstaden, inget behov av att stänga verkstaden för utbildningsdag och ingen restid. Istället är allt bara ett klick iväg.
Vilken support får kursdeltagarna?
– Om man har frågor under utbildningen så kan man vända sig till sin befintliga kontakt på Würth eller höra av sig till mig, svarar Therese. Tack vare att det är digitala kurser så kan den som tar del av den nå utbildningen dygnet runt, backa tillbaka och ta del av materialet helt efter vad ens egna tider tillåter.
– Det finns också en ordlista med förtydligande av olika begrepp, i själva kursen, säger Karin. Om man kör fast så kan man också kolla där.
Kan dessa två utbildningar utvecklas ytterligare?
– Den frågan har egentligen två svar, säger Karin. Det ena är hur branschen kommer att utveckla sig, vilka rekommendationer som kan komma från SFVF, Mobility Sweden och MRF exempelvis. Om de skriver om standarden, då måste utbildningarna utvecklas i samma riktning. Så sett så fungerar branschorganisationernas standard som ett levande dokument som vi använder som grund för dessa två utbildningar.
– Den andra faktorn är att teknikerna alltid måste följa biltillverkarnas egen kravspec, men att branschstandarden alltid ligger som en grund, en lägsta nivå, fortsätter Karin.
– Där känner jag att vi ska göra det vi är bäst på: att effektivisera våra kunders verksamhet. Vi ska alltid kunna sätta ihop en utbildningsportfölj som gör att våra kunder sparar tid i sin verksamhet och som ger dem ökad kunskap på ett bra och tydligt sätt, samtidigt som att vi ska klara att förhålla oss om branschorganisationernas branschstandard skulle ändras.
– Vi kan också utveckla språkdelen i utbildningarna, tillägger Therese. Vi kan översätta talarröster och text så att informationen når ut även till de som eventuellt inte kan svenska.
– Det är säkerhet vi jobbar med, fortsätter Karin. Därför är det så jäkla viktigt att det blir rätt. Det går inte nog att betona hur viktigt det är att folk också förstår informationen, särskilt när det gäller ett ämne där det finns gott om termer som kan vara svåra att förstå.