Ny rapport: Tappade hjul orsakar 900 trafikolyckor årligen

Stress i verkstäder och kort skiftestid på våren kan vara en viktig orsak
Ny rapport: Tappade hjul orsakar 900 trafikolyckor årligen

Hjul som lossnar orsakar 900 trafikolyckor varje år. Något som kan undvikas med rätt hantering och efterkontroll. Här gör även proffsen fel, där stress i verkstäder och korta skiftestiden på våren kan vara en viktig orsak.

Drygt 5 000 personer har deltagit i en undersökning om erfarenheter av att tappa ett hjul på bilen vid färd. Undersökningen genomfördes våren 2023 och resultaten har publicerats i en rapport från Svenska däcksäkerhetsrådet.

Resultaten visar att hjul som lossnar orsakar 900 trafikolyckor årligen.

– De här olyckorna sker helt i onödan och skulle kunna förhindras med bättre kunskap och arbetsmetoder. Det handlar om att göra rätt vid däckskiftet, till exempel hålla rent, dra åt lagom hårt och att kontrollera att bultar eller muttrar sitter korrekt efter 5 till 10 mils körning, säger Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen i ett pressmeddelande.

“KONTROLLERA BULTAR OCH MUTTRAR”

Peter Norlin på Däck-, Fälg- och Tillbehörleverantörernas Förening:

– Det viktigaste rådet är att kontrollera att hjulet sitter som det ska några mil efter däckbytet. Då kan man även kompensera för eventuella fel som kan ha skett vid montaget. Många kallar det för att efterdra, men det handlar inte om att dra åt så hårt som möjligt utan om att kontrollera att bultar eller muttrar är rätt åtdragna.

I undersökningen framkommer att andelen som tappat ett hjul var något lägre bland respondenter som valde att ta hjälp av en verkstad. Skillnaden var emellertid inte så stor som man skulle kunna förvänta sig när det är proffs som anlitas.

– Den korta skiftestiden med bara två veckor på våren drabbar inte bara de som arbetar i däckverkstäderna, som får en väldigt besvärlig arbetssituation, det ställer också till det för kunderna. Dels kan det bli svårt att få hjulen bytta i tid, dels ökar stressen i verkstäderna risken för misstag, säger Lasse Dahlqvist på Däckspecialisternas Riksförbund. 

MER ÄN TRAFIKSÄKERHETSRISK

Undersökningen visar också att bilen ofta går sönder, utöver trafiksäkerhetsrisken, vid tappade hjul. Här framkommer att sex av tio fordon fick skador. Fyra av dem var mindre skador och två fall av den allvarligare sorten med behov av bärgning.

– Tappade hjul kan innebära stora kostnader för bilister och försäkringsbolag. Även om undersökningen visar förhållandevis få fall med svåra personskador finns en förhöjd risk för att människor skadas. Dels kan bilisten tappa kontrollen, dels kan det lösa hjulet fara i väg och träffa någon annan, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.

Som en konsekvens av resultaten av undersökningen har däckbranschen sett över råden för däckskifte på personbilar. De uppdaterade råden kommer att spridas både inom branschen och till bilister. 

Svenska däcksäkerhetsrådet är ett forum för utbyte av kunskap och erfarenheter kopplade till däck, trafiksäkerhet och andra hållbarhetsfrågor. I rådet deltar representanter för däck- och fälgbranschen, fordonsbranschen, Trafikverket, Transportstyrelsen, VTI – Statens väg- och transportforskningsinstitut, Bilprovningen, Försäkringsbranschen samt universitet och högskolor. 

SKRIVEN AV
Mattias Bladh