Pokemón-event gav nya affärer till bilhallen
Hur lockar men fler kunder till bilhallen – så att man kan sälja fler bilar? En Toyota-handlare i Texas ordnade ett Pokemón Go-event – och hittade tre nya bilköpare bland besökarna. Det rapporterar sajten Autonews.com.
Det finns ingen giltig anledning att prata bilköp eller priser på en söndag, om man är bilhandlare, resonerade Toyota-återförsäljaren Nick Schuman i staden Amarillo i Texas. 25-årige Schuman, som även är en hängiven spelare av Pokemón Go – datorspelet där man måste bege sig utomhus för att samla figurer, det vill säga poäng – löste den nöten genom att nyligen ordna ett Pokemón Go-event i sin bilhall, ”Street Toyota” i Amarillo.
Eventet visade sig vara en lyckad satsning. Nick Schuman märkte att han fick riktigt bra kontakt med några av de Pokemón Go-spelande besökarna, och veckan efter eventet kom två av besökarna från Pokemón-eventet tillbaka och köpte en begagnad bil. Och efter ytterligare några dagar sålde man en begagnad bil till en tredje person som hade besökt speleventet. Alla de tre Pokemón-spelande köparna var helt nya kunder hos Street Toyota, berättar Nick Schuman för Autonews.
Att ordna ett spel-event var ett bra sätt att få mera naturlig kontakt med presumtiva kunder eftersom man hade ett gemensamt intresse att samlas och prata kring, tror Nick Schuman:
– Jag tror att om du spelar Pokemón så framstår du inte som en framfusig bilförsäljare utan mer som en nörd, förklarar Schuman för Autonews.
Kostnaden för att ordna Pokemón-eventet var ytterst modest, berättar Nick Schuman. Ttoalt lade företaget ut 45 US-dollar, där 25 $ lades på marknadsföring på Facebook och Twitter och 20 $ som satsades i själva Pokemón-spelet för att generera fler Pokemón-figurer till bilhallen. Och bilarna som man sålde till de tre Pokemón-spelarna var alla av senare årsmodell – 2010, 2011 och 2012 årsmodell. Och köparna var enligt Autonews två kompisar samt en barnfamilj.