Rätt lackbox vässar verksamheten

Rätt lackbox vässar verksamheten

En ordentlig lackbox är en betydande investeringskostnad, men kan också ge anläggningen ett ordentligt lyft. Det vet man på fritidsföretaget Tumbo Husvagnar & Husbilar, efter att ha investerat i en verksamhetsanpassad lackbox som effektiviserat deras verksamhet och bidragit till att vässa deras spetskompetens.

När fritidsföretaget Tumbo Husvagnar & Husbilar i Tumbo, strax utanför Kvicksund, tog beslut om att bygga ut sin anläggning valde företaget att inkludera en verksamhetsanpassad lackbox i planerna. Den aktuella tillbyggnaden som bland annat hyser lackboxen mäter cirka 3 500 kvadratmeter, där ytorna delats in i olika verkstadsskepp. Den del som rymmer just lackeringsverkstaden har cirka 400 kvadratmeters yta.

– Från början hade vi en egentillverkad lackbox i vår gamla anläggning, beskriver Sebastian Mesimäki, verkstadscoach på Tumbo Husvagnar & Husbilar. Men kvalitén på jobben blir bättre med en riktig lackbox än med vår egna box. Den närmaste riktiga lackboxen som fungerar för oss har fram till nu funnits i Strängnäs, cirka 6 mil enkel resa.

Sebastian Mesimäki, verkstadscoach, Tumbo Husvagnar & Husbilar.

Dit har vi fått åka så fort det krävts ett lackeringsjobb.
Behovet av att samla allt under ett och samma tak var stort. Men att hitta en lackbox i rätt storlek var lättare sagt än gjort.

– Vår utmaning var att boxen måste hålla tillräcklig längd och höjd, beskriver Sebastian. Vi måste få in husbilar upp mot 11 meters längd. Det finns inte så många som klarar att leverera tillräckligt stora boxar.

Lösningen blev en lackbox från Nova Verta, levererad av Tipro AB. Nova Verta har flera boxalternativ som är storleksanpassade för lastbilar och bussar, boxstorlekar som även kom att passa Tumbo Husvagnar & Husbilar som hand i handsken. Lackboxens mått finner du i faktarutan här:

Den är byggd på samma gjutna platta som anläggningens övriga tillbyggnad. 

– Vi var inne på att vi skulle ha ett utsug i botten, men vår inhyrda lackerare ansåg inte att det var värt den extra kostnaden, säger Sebastian.
Det viktiga inför monteringen av lackboxen var att golvet var i garanterad våg. Utsuget sitter istället i bakkant, via särskilda färgfällekassetter.


RÄTT TEMPERATUR I BOXEN

Boxen är en kombibox, vilket innebär att friskluften ska vara förvärmd inför och under sprutprocessen. Det gör att lackering i boxen ska kunna ske med perfekt resultat även om utetemperaturen skulle vara nedåt femton minusgrader. Inte för att situationen någonsin är så pass frostig vid husbilsfirman. I grunden, som boxen är monterad över, ligger extra slingor med golvvärme.

– Därför kan vi bara öka på golvvärmen lite extra, säger Sebastian. Utan att värmefläkten är igång så når vi 25 graders värme i boxen.

Om behov skulle uppstå så kan värmen i boxen höjas upp till 60 grader. Detta sker genom en oljebrännare och en plattvärmeväxlare.

– Oftast har vi inte det behovet, vi klarar oss ändå, säger Sebastian. Sedan jobbar vi mycket med glasfiber, plast och tätningar. Vi ska utföra tester för att se hur materialen påverkas av värmen, men upp mot 50 graders värme ska inte vara några problem.

Inluften styrs av två fläktar med steglös hastighetsjustering. Inluften går genom särskilda förfilter. Luten ut regleras även den av två fläktar och utluften passerar 12 stycken färgfällekassetter som renar utsugsluften ordentligt.

Vi var inne på att vi skulle ha ett utsug i botten, men vår inhyrda lackerare ansåg inte att det var värt den extra kostnaden.

Sebastian Mesimäki, verkstadscoach, Tumbo Husvagnar & Husbilar

– Vi har ungefär 2–3 lackjobb och cirka 10 skadejobb per vecka, fortsätter skadeansvarige Jonathan Morén. Det är färre jobb än en vanlig lackverkstad, vilket gör att filtren i vår lackbox inte lär behöva bytas på ett par år framåt än vad som annars vore normalt.

Filterytan i taket täcker i princip hela innertaket. Total filteryta i taket är 33,5 kvadratmeter. Lackboxen har en större rullport och två servicedörrar med antipaniklås. Belysningsmässigt löper två rader i brösthöjd genom hela boxen och ytterligare två rader i boxens övre långsidor. Raderna kan aktiveras var och en för sig och belysningen kan även dimmas. Bakom lackboxen finns ett fullt utrustat färgrum komplett med blandare, UV-belysning, färger och all övrig nödvändig utrusning. 

Jonathan Morén, skadeansvarig, Tumbo Husvagnar & Husbilar.


EFFEKTIVISERAR VERKSAMHETEN

Anläggningen har också ett helautomatiskt system för att ta tillvara på miljöfarliga vätskor som thinner samt rening av förorenat spillvatten.

– Vi har gått mycket på vår inhyrda lackerares och leverantören Barkmans Färgs rekommendationer, säger Sebastian.

Lackboxen har definitivt inneburit ett kraftigt lyft för anläggningen. Det mest uppenbara är att ledtiderna kring alla ärenden som berör just lackering har kortats rejält. Idag behöver anläggningen heller inte låsa en eller två personer en hel arbetsdag så snart ett lackeringsjobb ska utföras.

– Vi har tvätt och städning under tak, och all demontering och återmontering som krävs på fordonen kan vi hantera i samma hall som lackboxen finns i, berättar Sebastian.

Då husbilsmarknaden även omfattar så kallade ”plåtisar” så lär det för all del bli en del lackering av plåt i den nya lackboxen. Tyngdpunkten av jobb kommer dock att beröra plast och glasfiber.

– Det är där vi har vår spetskompetens, säger Jonathan. Det gör att det även kan bli tal om lackering av ett och annat hästsläp, även om vi förstås alltid kommer att prioritera husbilar. 

Vi jobbar mycket med glasfiber, plast och tätningar… hur materialen påverkas av värmen, men upp mot 50 graders värme ska inte vara några problem

Sebastian Mesimäki, verkstadscoach, Tumbo Husvagnar & Husbilar
SKRIVEN AV
DMV

FLER REPORTAGE

VISA FLER