Så arbetar kedjorna med systematisk arbetsmiljöförbättring

Så arbetar kedjorna med systematisk arbetsmiljöförbättring

En god arbetsmiljö handlar om mer än att bara uppfylla gällande lagkrav. Det är både en trivselfråga och säkerhetsfråga. Just därför lägger de större verkstadskedjorna mycket vikt vid systematiskt arbetsmiljöförbättring i de verkstäder som är knutna till dem. 

MEKONOMEN

Robert Dahlfors
Kvalitetsansvarig B2B

Mekonomens verkstäder består nästan uteslutande av anslutna verkstäder. Egna företagare som är anslutna till Mekonomens koncept. Kedjan har dock ett 25-tal helt egna verkstäder, som har stöd av kedjans egen HR-avdelning.

– Annars så hanterar vi verkstäderna likadant oavsett om det är anslutna verkstäder eller våra egna, försäkrar Robert Dahlfors. 


Robert Dahlfors, kvalitetsansvarig B2B, Mekonomen.

Bland grundkraven för en Mekonomenverkstad finns föga förvånande att alla ska följa branschstandarden Godkänd Bilverkstad, vilket också omfattar arbetet med arbetsmiljön.

– Vi ställer också krav på en grundutbildning som sker via vårt syskonbolag ProMeister, fortsätter Robert. De ansvarar också för fortbildning och annan form av vidareutbildning.

En allmän grundutbildning berör alla i Mekonomen-anslutna verkstäder. För den som är ansvarig för verkstaden tillkommer en särskild utbildning och en god arbetsmiljö ingår förstås i utbildningsmomentet.

– Jag skulle säga att 90 procent av alla våra arbetsmiljöutbildningar hanteras digitalt, säger Robert  Dahlfors. Vissa sker genom platsbesök på den aktuella verkstaden. Därtill har vi också praktiska utbildningar i första hjälpen och brandskydd, utbildningar som vi av naturliga orsaker inte kan utföra på distans.


En plan för systematisk arbetsmiljöförbättring gäller alla. Även den fria verkstaden, som inte är knuten till en större koncern. Bilden är en genrebild och visar inte en Mekonomen-ansluten verkstad.

I det vardagliga arbetet arbetar Mekonomen med sitt ledningssystem Mekomanual. En plattform som bland annat täcker upp arbetet med arbetsmiljö och miljöarbete. Mekomanual bör ses som basen för flera olika ledningssystem, som vilar mot branschstandarden Godkänd Bilverkstad.

– Från den utgångspunkten bygger vi sedan på med andra arbetsmiljöfrågor, fortsätter Robert. Exempelvis arbete med högvoltsfordon, vikten av riskanalyser och lagbestämmelser. 

Systemet omfattar även digitaliserade miljöarbetsronder samt ett 150-tal punkter som verkstäderna själva arbetar med löpande under året  och sex olika ronder

LOGG TJÄNAR TVÅ SYFTEN

I Mekomanual finns också ett ärendehanteringssystem, där verkstäderna kan logga avvikelser som tillbud, förbättringsarbeten och liknande. Loggen tjänar två syften.

– Dels så att verkstaden ska kunna göra en uppföljning mot sin egen personal, dels för att vi centralt ska få tillgång till de rapporterade avvikelserna, säger Robert. Det ger oss möjlighet att se vilka typer av insatser eller utbildningar som vi behöver ordna för våra verkstäder. Vi kan också dra lärdomar som kan vara av värde för flera verkstäder att ta del av, där vi delar erfarenheterna med flera verkstäder.

“Vi måste vara noga och trygga i att de som jobbar med vårt varumärke också arbetar på ett säkert och tryggt sätt”

– Robert Dahlfors, kvalitetsansvarig B2B, på Mekonomen

Arbetet med en förbättrad arbetsmiljö är också ett levande dokument.

– Vi har i vårt system också en inbyggd laglista, som är ihopkopplat med våra miljö och arbetsmiljöronder, beskriver Robert. I det har vi en lagbevakning, vilket innebär att den uppdateras automatiskt när nya regler och lagar tillkommer som påverkar arbetsmiljöfrågor.

För att försäkra sig om att arbetet också leder någonstans sker kontrollbesök på plats minst en gång per år. Det sker också en intern revision som gäller just arbetsmiljön.

– Revisionerna följs i sin tur upp av ett frågebatteri och försäkran om att det upprättats tydliga handlingsplaner, fortsätter Robert.

Att allt förbättringsarbete är en viktig fråga bör vara självklart.

– Det är vårt varumärke. Det gör att vi måste vara noga och trygga i att de som jobbar med vårt varumärke också arbetar på ett säkert och tryggt sätt, avslutar Robert.

AUTOEXPERTEN

Hanna Bühlmann
Chef för verkstadskonceptet

Autoexperten

När det kommer till arbetet med systematisk arbetsmiljöförbättring tar Autoexperten avstamp i branschstandarden Godkänd Bilverkstad. Då de allra flesta anslutna verkstäder är egenägda har kedjan som grundkrav att de lever upp till branschens fastställda standard. Den reglerar att verkstaden både lever upp till lagar och regler, likväl som etik och moral. I detta regleras även en bra arbetsmiljö.

– Det reglerar saker som att undvika tunga lyft till kemikaliehantering, förklarar Hanna Bühlmann, chef för verkstadskonceptet Autoexperten. Sedan har vi utvidgat det till att även innehålla hela arbetsgivaransvaret. I det ingår att skapa en god ergonomi för teknikerna, vilket inkluderar allt från bullerfrågor till hur maskiner ska användas. Det kan gälla att i största möjliga mån minska antalet tunga lyft och att minska belastningen i olika moment så mycket som möjligt.


Hanna Bühlmann, chef för verkstadskonceptet Autoexperten.

Autoexperten har också ställt krav på sina verkstäder när det berör hantering av högvoltsfordon. 

– Alla som hanterar ett högvoltsfordon måste ha gått minst steg 1 i högvoltsfordon, enligt den branschstandard som finns, säger Hanna. Har du gått den så kan du på ett säkert sätt hantera alla servicearbeten som inte berör just högvolts-systemet som sådant. Men ska du hantera själva högvoltssystemet, då måste du också ha gått steg 2-utbildningen.


Arbetet med en systematisk arbetsmiljöförbättring är något som verkstadskedjorna tar på stort allvar och därför har väl utvecklade strategier för att klara det uppdraget.

De särskilda elfordonsutbildningarna står Autoexperten själva för, som en tjänst till sina anslutna verkstäder.

Kontakten med sina anslutna verkstäder är ett viktigt verktyg för Autoexperten i sitt arbete att säkerställa en systematisk arbetsmiljöförbättring ute på arbetsplatserna.

– Vi jobbar mycket aktivt genom att ha folk ute på fältet, menar Hanna. Det kallar vi för verkstadsutveckling och i den ingår den här typen av frågor. Det är jätteviktigt att man både förstår sitt eget ansvar, men också att verkstaden får allt stöd de behöver för att kunna leva upp till dessa krav också.

Den dagliga kontakten med verkstaden står Autoexpertens egen butikspersonal för.

– De ingår i konceptet genom att stötta verkstaden och är deras dagliga kontakt med oss, beskriver Hanna. Sedan har vi särskilda verkstadsutvecklare som jobbar med de mer djupgående frågorna, där kontakt mellan verkstadsutvecklare och verkstäderna sker minst en gång per kvartal.

“Vi märker att medvetenheten hos verkstäderna har ökat, även i frågor som berör just arbetsmiljön”

– Hanna Bühlmann, chef för verkstadskonceptet Autoexperten.

Till det tillkommer en distanssupport, dit verkstäderna kan vända sig för att få svar på frågor, även de som berör just systematisk arbetsmiljöförbättring.

Hanna menar att just branschstandaren Godkänd Bilverkstad inneburit ett lyft för hela branschen.

– Vi märker att medvetenheten hos verkstäderna har ökat, även i frågor som berör just arbetsmiljön, säger hon. Branschstandarden har gjort att verkstäderna har öppnat upp ögonen och det är något som hela branschen har tjänat på.

Hon fortsätter:

– Jag tror det är viktigt att man som verkstad har stöd från någonstans i det här arbetet. Är man helt fri verkstad, då får man nog hitta det stödet genom en konsult.Ingår man däremot i vår kedja så ska man veta att vi ställer upp och hjälper till att göra det jobbet tillsammans med verkstaden. Det är inte meningen att verkstaden ska behöva uppfinna hjulet två gånger. 

SKRIVEN AV
Fredrik Lund