SFVF: Försäkringsbolagens reparationsavtal en miljöbov

SFVF: Försäkringsbolagens reparationsavtal en miljöbov

Försäkringsbolagens avtal med vissa skadeverkstäder tvingar många bilägare att välja bort närmaste verkstad. Vi borde satsa på närproducerade verkstadstjänster, tycker Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Många bilägare som drabbas av en försäkringsskada tvingas åka flera mil för att komma till den verkstad som deras försäkringsbolag har avtal med istället för till närmaste skadeverkstad. Försäkringsbolagen tvingar med andra ord skadedrabbade svenska bilägare att köra hundratusentals onödiga mil extra jämfört med om de hade åkt till närmaste skadeverkstad. Det hävdar SFVF:s vd Bo Ericsson.

– Vi har gjort en undersökning bland glas-, service- och skadeverkstäder för att ta reda på hur långt bilägaren måste åka eller transportera sin bil i snitt för att komma till den upphandlade verkstaden. Vi fann att bilägare tvingas åka minst tre mil extra, säger Bo Ericsson.

SFVF:s undersökning visade bland annat att:

88 100 bilägare kör i snitt tre mil extra för att få glas reparerad i bilen,

20 000 bilägare åker i snitt tre mil extra för att få bilen reparerad,

att bilägarna i Sverige sammanlagt kört 1 584 300 mil extra för att försäkringsbolagen har styrt bilägaren.

– En bilägare ringer till Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och ställer frågan: “Jag skulle byta vindruta på min bil. Jag fick ett telefonnummer av mitt försäkringsbolag. När jag ringer svarade växeln att de ska utföra rutbytet. Den som svarade hänvisar mig till en glasmästare i Karlstad. Jag ställer då frågan om jag ska behöva åka 25 mil enkel väg eftersom jag bor i Höljes? Jag får svaret: ja, vi utför alla rutbyten åt försäkringsbolag”, berättar Bo Ericsson.

SKRIVEN AV
Pierre Kjellin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.