Skadefrekvens: asiaterna överlägsna
Land Rover, Porsche och Mini är de mest skadedrabbade bilmärkena, och de ligger i topp även när det gäller riktigt kostsamma skador som växellåda/drivning. I alla fall de exemplar som är försäkrade hos Länsförsäkringar.
De tyska premiumbiltillverkarna BMW och VW-koncernen bör nog skatta sig lyckliga över att deras kunder inte lusläser Länsförsäkringars ”Maskinskaderapporter”, ty de senaste i raden ger bottenbetyg till tyskarna.
Länsförsäkringar ställer regelbundet samman statistik över maskinskador som ersatts av maskinskadeförsäkring hos bolagets kunder. Deras senaste Maskinskaderapport visar att bilmärkena Land Rover/Range Rover följt av Porsche på andra och Mini på tredje plats är de mest skadedrabbade bilmärkena när Länsförsäkringar summerar alla skadekategorier.
Lyxsportbiltillverkaren Porsche sticker ut även i ett annat avseende, genom att man tillsammans med Fiat och Chrysler är överlägset värst drabbade av skadeärenden på växellåda och drivning. På totalen får både Fiat och Chrysler annars bra betyg – marginellt bättre respektive sämre än medelbilen.
De tre bilmärken som är minst skadedrabbade i den senaste Maskinskaderapporten är Kia följt av Hyundai på andra och Honda på tredje plats. Guldmedaljören Kia hade färre än 0,5 rapporterade anmälda skador per 100 fordon/år. Det som gjorde att syskonmärket Hyundai hade marginellt fler rapporterade skador än Kia var att Hyundai hade fler skador på kyl- och värmesystem.
Bland de tio mest skadedrabbade bilmärkena i senaste Maskinskaderapporten finns alla tyska bilmärken utom Audi och Mercedes med. Audi kommer på elfte plats och Mercedes rankades klart bättre än medelbilen.
Mini och Seat sticker ut som de bilmärken vilka mer än dubbelt så ofta drabbas av skador på motorn jämfört med nästan alla andra bilmärken som förekommer i senaste Maskinskaderapporten.
Läs Länsförsäkringars Maskinskaderapport 2017 HÄR