Smarta glasögon – mekanikerns nya verktyg
Kan smarta glasögon verkligen vara mekanikern till gagn eller är det bara en fluga? För den som ser möjligheter istället för problem kan ny teknik inte bara underlätta arbetet utan även effektivisera verksamheten och därmed också fylla din plånbok.
Vad kan världens största IT-företag ha som kommer att revolutionera verkstadsarbetet? Vi pratar inte om en effektivare sökmotor för att attrahera fler kunder. Inte heller om en driftsäker IT-miljö. Nej, det är betydligt mer tekniskt än så och från början riktat mot helt andra målgrupper. Men faktum är att många framtidsforskare inte bara tror att Google Glass, och motsvarande glasögon, kommer att bli ett värdefullt verktyg i alla typer av verkstäder utan att det kommer att vara en av de första marknaderna.
Augmented reality, eller förstärkt verklighet som det heter på svenska, är ett sätt att visa flera lager information ovanpå vad du ser. Idag finns det till exempel i form av appar som visar information om vad du riktar mobilkameran om, som till exempel historisk information om byggnader i ett turistkvarter eller varför inte de kombinerade skärmarna och rutorna som visar projektioner vart du ska köra. Så hur kan verkstäderna använda tekniken för att bli effektivare och tjäna mer pengar?
Tänk dig följande exempel: Kundmottagaren på ditt jobb har bokat in en reparation av den senaste modellen av ett kinesiskt bilmärke du aldrig tidigare jobbat med. Du får fram hela arbetsordern som projiceras i dina glasögon med tillhörande ljudkommentarer från kundmottagaren.
När du öppnar huven projiceras ett överliggande informationslager i färg som tydligt visar var komponenterna sitter. Du börjar överst på arbetsordern och betar av punkt efter punkt, medan en röst i lurarna instruerar dig hur och i vilken ordning bultar och komponenter ska tas bort. När du kommer fram till den felaktiga komponenten förstår du att jobbet kommer att bli mer omfattande än vad du först trodde. Bland annat har en kabelhärva smält. Du slår på videoinspelningen och förklarar problemet medan för pedagogikens skull pekar på vad som är trasigt och hur det påverkar resten av systemet. Sedan laddar du upp videoklippet till verkstadens portal där en länk skickas till kunden.
När kunden sett videoklippet och godkänt ditt åtgärdsförslag får du automatiskt en avisering och kan fortsätta arbetet. Att reda ut den förstörda kabelhärvan går snabbt och enkelt eftersom du hela tiden har elschemat i synfältet. När du är klar spelar du in en ny video där du snabbt går igenom vad som gjorts. Kunden får sitt verifikat på arbetet och vid eventuella konflikter kan du sitta lugnt i båten eftersom du har bevis på att du utfört arbetet.
Låter det som en utopi? Faktum är att det inte alls är långt borta i tiden. Konceptet med att filma en förklaring av problemet och lägga upp på YouTube för att snabbare övertyga kunden om nödvändigheten har redan använts av den amerikanske mekanikern Greg Buckley som äger Buckley’s Auto Care i Wilmington, i delstaten Delaware i USA.
Det italienska företaget AR-media lanserade en Indiegogo-kampanj för sin app i-Mechanic till bland annat iPad som låter vem som helst bli om inte proffsmekaniker så i alla fall kapabel nog att utföra en service. Genom att titta på motorn genom kameran får betraktaren saker som oljestickan och olika lock utpekade. Appen visar också med 3D-renderingar hur användaren ska gå tillväga för att fylla på olja, spolarvätska och så vidare. Vid skrivande stund är det oklart hur det gått med utvecklingen av appen som bland annat skulle innehålla instruktioner för en Ford Fiesta.
För ett år sedan släppte Volkswagen ihop med det tyska mjukvaruföretaget Metaio en liknande app, MARTA, för Volkswagen XL1 där servicetekniker kan ta fram listor på allt som ska göras och sedan få rätt vägledning.
BMW experimenterade med tekniker redan för flera år sedan och utvecklade bland annat egna glasögon som skulle klara av att diagnostisera problemen och sedan hjälpa vem som helst att åtgärda dem.
I och med Google Glass har det nu kommit en hårdvara som motsvarar kraven och med dess ingångar för utvecklare att skapa nya applikationer kan man räkna med att verktygen för att optimera verksamheten även i verkstaden snart är här.
Kan inte det här innebära att kunderna själva gör allt jobb, undrar kanske den modstulne? Visst kan det hända att en och annan service tas om hand av den praktiskt lagde konsumenten, men samma sak sades om datorerna när de på allvar började komma in i samhället. Idag är databranschen en av världens största branscher. I slutändan kommer det alltid behöva människor som kan hantera verktyg och inte är rädda att få lite skit under naglarna.