Tema AC-service: God lönsamhet att hålla kundens bilkupé sval
När värmen i luften gör sig påmind, både utomhus och i bilkupén sommartid, då kommer kunderna. De som har en bil vars AC har en bristfällig funktion. Men är AC-arbeten värt besväret för fordonsverkstaden? Och hur går man som verkstad vidare för att bli certifierat företag och tekniker för mobil komfortkyla? Svaren finner vi hos KGK Academy i Sollentuna och AC-specialisten Höja Bil & Motor i Järfälla.
AC-service är tacksamma och lönsamma arbeten, som förväntas få en ökad betydelse i takt med att landets vagnparks elektrifieringsresa har sin gilla gång.
Det spår både en av landets ledande grossistföretag KGK Knutsson samt verkstadsled, som DMV haft kontakt med.
Höja Bil & Motor i Järfälla är auktoriserad serviceverkstad för AC-service, vilket man varit allt sedan 2003. Firman, som grundades redan 1982, drivs av Gunnar Jansson. Han säger:
– AC-servicejobb är bra jobb. Det är korta ledtider och bra avans. I princip så sköter sig systemet av sig själv, när allt är anslutet. Visst, vi får kika till den, men i regel kan systemet arbeta medan man gör annat eller under lunchen, sedan är det bara att slutkontrollera så att allt är ok.
Den AC-servicestation som hans företag använder i sitt dagliga arbete saknar gasanalys.
– Det fanns inte att få när vi köpte in den, förklarar Gunnar. Det har hänt att vi har sugit in ”fulgas”. I de fall det hänt får vi tömma systemet helt både i maskinen och bilen och skrota gasen. Därefter krävs en ordentlig rengöring samt byte av olja i kompressorn.
Gunnar Jansson är den på företaget som har personlig certifiering att sköta AC-service. Tillståndet gäller i fem års tid, men måste samtidigt förnyas årligen. Företaget som sådant har förstås gällande företagscertifiering och till detta finns även anställda med intyg att utföra AC-jobb under översyn från certifierad personal. Efter så här lång tid har Gunnar och hans anställda en god bild av vad som krävs.
– Man har fått lära sig att alltid intervjua kunden, säger Gunnar. Om det bara rör sig om en vanlig AC-service är det sällan problem. Värre blir det om AC:n inte längre fungerar. Då krävs att vi frågar kunden vart hen gjort AC-service senast. Är systemet fyllt med fel gas så är det bara att tömma och skrota. För kunden blir det en lärdom att det blev dyrare då de tidigare snålat med att välja ett tillsynes billigt alternativ, utfört på någon stormarknadsparkering eller liknande.
RÅDET: UNDVIK FULGAS
Skulle teknikern ovetandes om annat ändå låta systemet suga upp fulgas så märks det.
– Problemet uppstår när du ansluter bilen efteråt, menar Gunnar Jansson. Maskinen fungerar, men du ser att alla mätvärden är tokiga. Trycket stämmer inte med mängden köldmedel som är påfyllt. Då vet man att det rör sig om fulgas.
Hans eget certifikat rör traditionsenliga Klass 5-certifieringen, vilket täcker all komfortkyla i personbilar. För stunden arbetar företaget inte med några högvoltsfordon, men på sikt räknar Gunnar med att även de söker sig till hans verkstad.
– Beroende på vad det är för arbete som ska göras på bilen förstås, men då måste jag uppgradera mitt certifikat till Klass 1-status, säger han.
Klass 5-certifieringen ger dig rätt att arbeta med mobil komfortkyla R134a. Så här långt ställs inget certifieringskrav för att arbeta med det senare R1234yf-köldmedlet, men Gunnar Jansson tror att det bara är en tidsfråga innan även det omfattas av certifieringskrav för att få hantera.
– Så kommer det att bli, när den nya köldmediesförordningen kommer, eftersom man upptäckt att den gasen vid stora mängders utsläpp innehåller PFAS. Det är inte bara onyttigt utan också direkt livsfarligt. Framförallt om den skulle börja brinna, exempelvis vid reparationsarbete eller en olycka.
Han råder alla fordonsverkstäder som ännu inte ägnar sig åt AC-service att ta steget till att bredda sin verksamhet, till att även omfatta service och reparation av AC-system för personbilar.
– Det är bra jobb, upprepar han. Men var medveten om att det handlar om mycket mer än att bara ”fylla AC:n”. Lita aldrig på när kunden säger att systemet bara är att fylla. Det är inte så man jobbar. System blir inte tomt utan orsak och här är köldmedelförordningen ganska hård. Om ni misstänker läckage så är det direkt olagligt att bara köra på med AC-servicen och fylla på som om inget har hänt. Se också till att genomföra ett läckagetest på systemet innan bilen återlämnas till bilägaren.
Är det lätt att sälja in AC-jobb till kunden?
– Ja och nej, svarar Gunnar. Oftast hör kunderna av sig först när AC:n redan har slutat att fungera. Här kan vi som verkstad bli bättre på att informera kunden om vikten att årligen serva sin AC-anläggning, innan det händer. Vår erfarenhet säger oss att löpande underhåll alltid är det som blir billigast för kunden. En AC-service bör enligt mig göras senast vart tredje år. Man måste komma ihåg att en viss mängd kylmedel alltid försvinner ut genom AC-systemet på naturlig väg, genom systemets alla slangar och kopplingar.
FUKT EN STOR BOV
Det innebär att systemet, över en femårsperiod, läckt ut en viss mängd. En av orsakerna till det är att det kommit in fukt i bilens AC-system.
– Det är inte ovanligt och är nog AC-anläggningens största bov i dramat, anser Gunnar Jansson.
Vi sätter oss i bilen och kör mot Sollentuna. Här hittas ett av landets ledande utbildningscenter för AC-service: KGK Academy. De är i sig självt endast ett utbildningsorgan. Den nödvändiga certifieringen sköter tredje part. Utbildningen, för tekniker som ska nyexamineras, är på fyra kursdagar, där den sista dagen utgörs av examination.
Henrik Ivarsson är produktchef och ansvarig för KGK Academy. Han förtydligar:
– Kursledare och den som har hand om examinationsprocessen är aldrig samma person. KGK Academy är inget certifierat organ, utan vi håller endast hand om själva utbildningen. Vi har flera partners vi använder.
Utbildningen är dock ett nödvändigt steg för att nå den certifiering som Naturvårdsverket ställt som krav för alla som skall arbeta med mobil kyla. Kursdagarna består både av teori och praktisk lära och examinationsdagen innehåller självklart båda delar, för att säkerställa att deltagarna snappat upp alla nödvändiga kunskaper.
– Teoretiskt kretsar mycket kring lagar och regler, förklarar Henrik Ivarsson. Certifieringskursen gör dig inte till världsmästare på felsökning av AC-system, det är helt andra kurser som vi för närvarande tittar på och kommer kunna erbjuda framöver. Här är fokus helt på allt du behöver känna till för att vara berättigad ett klass 5 certifikat, vilket ger dig rätt att arbeta med F-gas R134a.
Inför kursstart krävs en viss förkunskap. Deltagare får tillsänt sig ett grundmaterial som de förväntas gå igenom ordentligt redan innan kursdagarna inleds. Det finns också särskild kurslitteratur att hitta för den som söker.
Kursledare Arnold Broberg tar vid och förklarar:
– Förberedande kursmaterial som skickas till teknikern i förväg är i princip samma underlag som kursen sedan bygger på, säger han. Här på plats är det sedan vår uppgift att bygga på och förstärka den kunskapen. Du behöver en viss grundförståelse för AC-servicejobb innan du påbörjar certifieringskursen.
Henrik Ivarsson betonar samma sak, men väljer också att avdramatisera utbildningströskeln något.
– De allra flesta som deltar klarar kursen, försäkrar han. Visst händer det att någon tvingas skriva om provet, men det är relativt ovanligt.
Varje år finns det en stort antal intresserade fordonstekniker som vill gå AC-utbildningen för att i slutändan få den nödvändiga yrkescertifieringen.
– Vi har ett jämt flöde varje år, men jag tycker att det varit ett uppsving hittills i år, menar Henrik Ivarsson. Själv sitter jag med i en arbetsgrupp som bevakar vad som händer i dessa frågor inom branschen. Jag märker genom det att kylning kommer att ha en allt mer betydande roll i takt med att andelen elbilar ökar. I framtiden kommer du helt enkelt inte kunna göra vissa typer av jobb om du inte är certifierad.
Klass V certifieringen avser dock uteslutande system som är kopplat mot mobil komfortkyla. När det gäller arbete som berör kylning av livsmedel i kylbilen krävs dock den högre certifieringsgraden, kategori 1.
Henrik Ivarssons inblick i branschen gör att även han tror på att R1234yf-köldmedlet kommer att omfattas i den stundande nya köldmediesförordningen som branschen inväntar. Ett sådant inkluderande är välkommet.
– R1234-medlet har hittills flugit lite under radarn, menar Henrik. Den verksamhet som i stort bara arbetar med AC-service för nya fordon kanske aldrig stöter på R134a-gasen. Jag misstänker därför att det finns verkstäder som håller på med AC-servicejobb utan att vara utbildade på varesig maskiner eller riskerna som arbetet medför. Men nu har man upptäckt att även R1234-medlet bryts ned till PFAS. Därför väntas det regleras i den kommande förordningen och det ser vi positivt på.
“NYA KÖLDMEDLET KÄNSLIGARE”
Kursledare vid redaktionens besök, Arnold Broberg delar den åsikten.
– Det nya köldmedlet är känsligare, säger han. Du måste vara mer noga med vakuumpumpning, du får pumpa längre och vara mycket mer noggrann när det kommer till renlighet. Orenligheter i systemet skapar risk för skum. Maskinen blir full med skum, gastuberna blir fulla med skum och bilens system likaså. Därför är det väldigt noga att det verkligen blir helt rent. Medlet bryts också ned till PFAS, så det kommer att omfattas av de nya reglerna så småningom. Exakt hur de slutliga skrivningarna blir återstår att se.
Naturliga köldmedel, som R600, gasol eller protan, det som den seriösa delen av AC-branschen ofta benämner som fulgas, får hanteras fortsatt utan certifikat. Detta är dock inget som anstår KGK Academy, där kursledare Arnold Broberg istället höjer ett varningens finger:
– Det kan gå hur fel som helst, varnar han. Trycket kan skena om blandningen blir fel. För verkstadens del kan fulgas skada serviceenheten. Råkar du köra en gasolblandning så har du förstört alltihop. Då är det bara att ta ut allting och skicka till destruktion. Därför är det så viktigt att satsa på en AC-serviceenhet med gasanalys. Om maskinen saknar det, fråga då kunden vart AC-jobbet utförts senast.
UNDVIK OSÄKERHET
Arnolds råd till verkstaden vid osäkerhet är enkelt:
– Har det inte gjorts av certifierad part tidigare, så avstå då jobbet. Annars kan ni riskera att förstöra er AC-serviceenhet.
En av kursdeltagarna för dagen vid redaktionens besök är Albin Bergman, som arbetar vid Hedin Bil i Stockholm. Kursen är visserligen obligatorisk, för att han ska vara berättigad det certifikat som kommer ge honom rätt att arbeta med mobil komfortkyla. Men han ser fler vinster:
– Jag har genom jobbet kunnat följa annan tekniker och sett hur AC-servicejobb går till, men här lär jag mig ändå saker som jag inte kunde tidigare, uppger han. Däremot förstod jag redan de flesta regler och lagar som vi måste följa, men det är mycket att tänka på. Jag förstår att det krävs ett par kursdagar för att gå igenom allt innan vi är färdiga att avlägga prov.
“EN AC-SERVICEENHET BETALAR SIG FORT”
Hans råd till den tekniker och/eller verkstadsägare som funderar på att själv gå kursen är enkel:
– Har du möjlighet, så gå vid sidan om någon som redan har certifikat på ditt jobb. Då ser du hur systemet fungerar och vilka verktyg som krävs och är bättre förberedd.
Henrik Ivarsson fortsätter:
– Många fordonsverkstäder har upptäckt att AC-service är ett starkt komplement till övrig verksamhet och en bra merförsäljning. En AC-serviceenhet betalar sig i regel väldigt fort och ger ett bra flöde i arbetsprocessen. Maskinen står och jobbar och du kan göra något annat under tiden. Det ger snabba ledtider och en bra avans. Det blir ytterligare ett ben för verkstaden att stå på.
Det här är PFAS
PFAS står för per- och polyfluorerade alkylsubstanser. Det finns ungefär 10 000 olika PFAS-ämnen.
PFAS har flera negativa effekter på hälsan. Exempelvis påverkas njurar, lever och kolesterolhalt. Ämnet försämrar också kroppens immunförsvar och PFAS har också kopplats med ökad risk för vissa typer av cancer.
Källor: Kemikalieinspektionen, Karolinska Institutet, Arbets- och miljömedicin i Lund och Göteborg.