Tema: Mopedbilar

Tema: Mopedbilar

Mårten Södling i Västra Husby tyckte sig uppfatta en efterfrågan för en särskild mopedbilsverkstad. Han har startat smått med sin verksamhet Mårtens Mopedbilsverkstad, men är redan auktoriserad verkstad för Ligier och Microcar. Han kan intyga om att en stor del av de vanliga serviceuppgifterna är enkla att utföra, med korta ledtider som en trevlig följd för verkstaden. Samtidigt ser han tydliga utmaningar som ställer krav på en fingertoppskänsla för att få mopedbilsaffärerna i verkstaden att blomstra.

Inte först och definitivt inte störst.

Men kanske den mest personliga verkstaden? Och när det gäller service och reparation av mopedbilar handlar det i allra högsta grad om att ha fingertoppskänsla. Det är trots allt närmast uteslutande ungdomar som är kunder, vilket skapar en del utmaningar i sig.

Mårten Södling i Västra Husby, han vet. Sedan drygt ett år tillbaka driver han Mårtens Mopedbilsverkstad på deltid. Det är i alla avseenden en väldigt liten verksamhet, men i ett verkstadssegment som växer allt mer.

Mårten Södling har valt att börja i väldigt liten skala, på deltid. Men känslan att att det finns ett behov av särskilda mopedbilsverkstäder har visat sig vara befogad, och affärerna rullar på.

— Jag märkte att det säljs många mopedbilar, men runtom Västra Husby fanns det inte många verkstäder som fångar upp detta, menar han. Det fanns en verkstad i Norrköping, men den la ner sin mopedbilsverksamhet. Kvar här i regionen är nu bara jag och en verkstad i Linköping.

KRÄVS INGEN ARSENAL AV SPECIALVERKTYG

Men en vanlig fordonsverkstad då? Jodå, självklart kan vilken verkstad som helst serva och reparera en mopedbil. Tekniskt sett är det väldigt enkla konstruktioner, med få riktigt komplicerade delar.  Och till skillnad från personbilar krävs det heller inte en arsenal av specialverktyg. Mårten, vars verkstad numera är auktoriserad verkstad för Ligier och Microcar, har tre specialverktyg som han fått köpa in (vi återkommer till dem) samt ytterligare ett par som han tillverkat själv. 

Mårtens mopedbilsverkstad är så långt från en stor fordonsverkstad du kan komma. Men trots en blygsam satsning är verksamheten redan auktoriserad verkstad för både Ligier och Microcar.

Komplicerat? Inte särskilt. Men kunskapen måste också backas upp med känsla.

— Mopedbilar körs i regel av ungdomar under myndig ålder. Det mest uppenbara är att jag inte får knyta avtal med dem. Alla jobb måste vara godkända av deras vårdnadshavare för att jag ska kunna fakturera dem, förklarar Mårten.

”Bad om hans föräldrars telefonnummer”

Han skrattar vid minnet av en längs med vägkanten strandsatt mopedbilsägare med en trasig mopedbil vid sin sida, som ringde upp honom.

— Jag bad om att få hans föräldrars telefonnummer, berättar Mårten. Då fick jag till svar att ”Jag är 38 år”, men han förstod som tur var varför jag frågade.

Mårten har också tagit för vana att serva kunderna så mycket som möjligt för att underlätta för dem.

— Om en 15-åring ska lämna sin mopedbil här så måste någon skjutsa ungdomen hem igen. Risken är att man då låser upp två personers tid. Därför hämtar och lämnar jag ofta mopedbilarna hemma hos kunderna för att underlätta för kunden. I majoriteten av alla fall är det visserligen föräldrarna som tar kontakt med mig när något behöver göras, men jag tycker ändå att det är extra viktigt att erbjuda det där lilla extra när man jobbar mycket med ungdomar.

TRE KÖPTA SPECIALVERKTYG

Fordonstypen då? Mårten håller med om att det är förhållandevis enkla konstruktioner.

— Jag har bara tre köpta specialverktyg, fortsätter han. Ett för att spänna kamremmen till rätt spänn, ett för att dela variatorn och så ett särskilt märkesanpassat diagnosverktyg. Det är allt.

Mårten har också tagit fram egna speciallösningar som underlättar arbetet. Små hjälpmedel för att exempelvis låsa svänghjulet på Lombardinis commonrail-motorer, montera hjulbultarna, spänna kamremmen på äldre stötstångsmotorer, ta bort knastern på ventilerna i samband med att toppen ska planas och för att kunna lossa förkammaren på Lombardinis stötstångsmotorer.
Mopedbilar är betydligt enklare i sin konstruktion än personbilar. Diagnosuttaget sitter exempelvis bara löst i det relativt rymliga motorrummet.

Precis som motorgräsklippare i regel nyttjar Briggs & Stratton-motorer, oavsett fabrikat på klipparen, så använder flera olika mopedbilstillverkare commonrail-motorer från Lombardini.. Den kräver sitt eget diagnosverktyg. Jodå, Mårten har provat både eftermarknadsverktyg och ett professionellt diagnosverktyg av erkänt fabrikat. I båda fall hittade systemen inte styrenheten.

— Att få ut all information kräver Lombardinis eget diagnosverktyg, säger han. OBD2-uttaget sitter i sin tur löst i motorrummet istället för inne i förarkupén.

LÄTTHANTERLIGT

Allt är lättåtkomligt och enligt Mårten också väldigt okomplicerat. Av med höger framhjul och lossa innerskärmen, som endast sitter med ett fåtal skruvar. Därefter har du perfekt åtkomst till både oljefilter, säkerhetsfilter samt bränslefilter. Motorkåpan sitter med fyra enkla skruvar.

En vanlig service är således enklare än på en vanlig personbil, med kortare ledtider som en trevlig följd.

Det finns dock åtgärder som Mårten menar bör räknas med i servicen, som kanske är lätt att missa.

— Det är mycket bromsrelaterade problem på mopedbilar, menar han. Bromsokens glidbultar är ett exempel. Tar du inte isär glidbultarna var 500:e mil så fastnar de. Hur fukten tar sig in vet jag inte, för det sitter ju damasker där. Men fastnar gör de. Därför har jag för vana att alltid isär dem vid varje service.

”Primärvariatorn sitter på svänghjulet”

Variatordriften kan vara en annan återkommande faktor att hålla koll på. Det är inte ovanligt att en mopedbil hackar vid start eller krypkörning. Enligt Mårten beror det på att damm lagt sig mellan variatorns två axlar.

— Primärvariatorn sitter på svänghjulet och variatorn har en gliddel, beskriver han. En yttre axel som glider på en inre axel. När damm samlas mellan dem uppstår de här ryckningarna. Blåser man bara rent variatorn så brukar problemet upphöra.

Mårtens egen uppfattning är att många mopedbilsägare slarvar med underhållet, i högre utsträckning än vad som gäller för personbilar.

— Jag tror det beror på att folk inte ser mopedbilar som långsiktiga investeringar, säger han. Ungdomar kör med mopedbilen i kanske två år, sedan säljer man dem. Många mopedbilar är i ganska dåligt skick när de kommer in här. Sedan ska man inte sticka under stol med att kvalitén på en mopedbil generellt är lägre än hos en personbil, Men det är fortfarande dyra fordon. En ny mopedbil kan kosta mellan 150 000-200 000.

RESERVDELAR SKILJER SIG ÅT

Någon brist på reservdelar upplever han inte. Däremot kan kvalitén på reservdelar skilja sig åt en hel del.

— Om det finns garanti kvar på mopedbilen använder jag endast originaldelar. Då är det aldrig några problem, säger Mårten. Tar vi en primärvariator som exempel så passar originaldelen alltid direkt, En eftermarknadsdito kan jag behöva plocka isär och justera innan det fungerar.

Prisskillnaden mellan originaldelar och eftermarknadsdelar kan dock skilja sig rejält.

— En primärvariator kostar ungefär 6 000 kronor som original, men går att få för cirka 1 800 kronor på eftermarknadssidan, förklarar Mårten. Men jag har hittills aldrig haft problem att få tag i reservdelar. Vid ett tillfälle kom det in en mopedbil från 2001, och nog fanns det eftermarknadsdelar till den också.

GÅR INTE JÄMFÖRA MED PERSONBIL

För verkstadens del, finns det då ekonomi i att arbeta med mopedbilar? Mårtens svar blir tvetydligt.

— Själv gör jag det här i liten skala, och är därtill lite för blödig för att ta rimligt betalt. Men jag tror att man kan ha det som ett ben i en lite större anläggning, eller där man jobbar brett med service och reparation av mopeder, motorcyklar, åkgräsklippare och liknande.

— Däremot ska man aldrig någonsin jämföra en mopedbil med en vanlig personbil. Jag håller med om att mopedbilar generellt håller en sämre kvalitet. Samtidigt har de blivit allt bättre. Det är stor skillnad på att jobba med en tidig mopedbil med stötstångsmotor och en modern med commonrailmotor och AC.

VILL HA TVÅPELARLYFT

Något han saknar i sin verkstad är en lämplig lyft. Det fanns en tanke att köpa en saxgolvlyft, men en sådan lyfttyp hade inte gett honom den åtkomst undertill på fordonet som han ofta behöver.

— Men nu ska jag kolla på en mindre tvåpelarlyft, säger Mårten. Även här får man tänka sig för, då mopedbilar inte har lika självklara lyftpunkter undertill som personbilar.

Ett annat vanligt misstag som Mårten ofta stöter på när det gäller mopedbilar är att hjulbultarna som regel är för hårt dragna.

 — Hjulbultarna på en mopedbil ska dras med endast 55 Nm, menar han. Idag är det tyvärr mer en regel än undantag att de är för hårt dragna, i värsta fall med hjälp av tryckluftsdrivna, rejäla, mutterdragare. Då måste bultarna bytas på grund av översträckning, som kan leda till att bultarna går av.

VÄRNAR OM KUNDERNA

Den stora utmaningen är nödvändigtvis inte arbetet med mopedbilen som sådant. Det är istället att värna om omtanke mot kunden, som när det gäller mopedbilar ofta är ungdomar.

— Glöm inte att ta väl hand om dem när de besöker verkstaden, uppmanar Mårten. Bjud dem på en kopp kaffe, någonstans att sitta och vänta, kostnadsfri wifi och gärna möjlighet för dem att ladda mobilens batteri. Var noga med att alltid ha ungdomens vårdnadshavares godkännande av de jobb som ska göras, men kom också ihåg att ungdomar gärna pratar med varandra och sprider information på sociala plattformar.

— Gör du ett bra jobb så är chansen mycket goda att fler ungdomar får veta hur nöjd Kalle var med sin mopedbilsservice. Det ger en hög chans att få in fler mopedbilsjobb till din verkstad.

SKRIVEN AV
Fredrik Lund

FLER REPORTAGE

VISA FLER