Tillverkarna tänker på framtiden

Det händer mycket på marknaden när det gäller verkstadskläder för fordonsbranschen. En som har bättre inblick än genomsnittet i frågan är Lene Jul, Product Management Director hos Fristads AB. Hon har på nära håll kunnat följa verkstadsklädernas utveckling till idag och har en god uppfattning om vad som väntas bli viktigt i framtiden.
Tillverkarna tänker på framtiden

När det gäller arbetskläder så skiljer sig verkstadssektorn från hantverkssektorn. Materialvalet i kläderna är i stort sett detsamma, men arbetsklädernas utformning är annorlunda mellan de två yrkesgrupperna. Det menar Lene Jul som är Product Management Director hos Fristads AB.

– Den som arbetar i en fordonsverkstad har inte samma behov av att bära med sig verktygen, säger hon. Oftast har ju den som jobbar på fordonsverkstad en verkstadsvagn intill sig. Det gör att vi kan skapa klädesplagg med en mer ren design, där alla former av stora knappar eller andra föremål som kan riskera att repa bilens lack har prioriterats bort. Fristads egen erfarenhet är att fordonsverkstäder främst väljer enbart anpassade arbetsbyxor och inte verkstadsoveraller.

– Förr i tiden kombinerade många arbetsbyxorna med en arbetsjacka, men det ser vi idag allt mer sällan, säger Lene. Många verkstäder kombinerar det istället med vanliga t-shirts eller tröjor. Vid kyligare temperaturer, eller när det är dags att hämta eller köra ut kundbilen till eller från parkeringen, rekommenderar Lene den anställde att tänka ”lager på lager”. – Det viktigaste är plaggets komfort, menar hon. En verkstadslokal kan förstås också vara relativt kylig. Då är det bättre att ta på sig en extra tröja, och eventuellt komplettera med en jacka därefter.

TVÄTTA REGELBUNDET

Idag är det vanligt med stretch i arbetskläderna, vilket också ger en bra komfort.

– Stretch och ökad komfort är något som idag kommit att betyda allt mer, säger Lene. För säg 10–15 år sedan var det inte lika vanligt med stretchmaterial, men idag är det otänkbart för många att köpa arbetskläder utan stretch. Yrkesplagg bör också klara tvätt bra, så ett tips är att välja kläder som klarar en högre tvättemperatur. Att välja ett plagg som klarar en hög tvättemperatur är en indikation på att plagget är av god kvalitet och har en längre livslängd. Lene betonar också vikten av att faktiskt tvätta sina arbetsplagg.

– Jag skulle säga att en gång per månad är för lite för ett verkstadsplagg, säger hon. Det bästa sättet att vårda dina arbetskläder är genom att just tvätta dem regelbundet.

MILJÖPROFIL PÅ FRAMMARSCH

Verkstadskläder med dampassform är en fråga som blivit allt mer aktuell. Det finns ett bra urval av arbetskläder med dampassform, men Lenes uppfattning är att kvinnor oftast ändå väljer att använda herrkläderna. Något som däremot kommit att bli allt mer viktigt för fordonsverkstäder är miljöprofilen.

– Det är en fråga som vuxit på senare tid, säger Lene. Jag vet inte om man kalla det för en trend eller uppvaknande i branschen, men miljötänket har fått en allt högre betydelse hos de större verkstadskedjorna och i kommunala verksamheter. Signalerna om en allt tydligare miljöpolicy är även starka inom samhället och näringslivet. Det är faktorer som gör att miljöcertifierade plagg är på frammarsch.

– Det finns ett stort hållbarhetstänk hos fordonsaktörer och verkstäder, säger Lene. Flera fordonstillverkare lyfter idag fram elektrifiering. De har ett hållbarhetstänk som sträcker sig genom hela kedjan, från fabriksgolvet till handlarna och slutligen även till verkstäderna. Detta är något jag tror vi kommer att få se mer av i framtiden, och det berör även företagets arbetskläder.

TENCEL ERSÄTTER BOMULL

Miljöfrågan är förstås minst lika viktig för tillverkare av arbetskläderna i sig självt. Det blir allt mer viktigt att kunna erbjuda en miljösäkrad klädeskollektion.

– Fristads har tillsammans med RISE varit med att ta fram en standard för att göra en livscykelanalys på klädesplagg (Environmental Product Declaration, EPD), berättar Lene. Det finns alltså kläder med en EPD-redovisning för just verkstäder. Då finns all data om plaggets faktiska miljöpåverkan angivet, och du får ett plagg i miljövänliga material. I Fristads fall kännetecknas den miljöcertifierade industrikollektionen av att bomull ersätts av Tencel kombinerat med återvunnen polyester.

– Tencel är en form av textilfibrer skapad av trämassa, förklarar Lene. Den ersätter bomullsanvändningen. Tencel har även fler goda egenskaper. materialet är följsamt som tyg och är dessutom lätt att göra rent. Tencel är mycket tåligt och därför extra intressant att använda för plagg i särskilt utsatta arbetsmiljöer.

–Miljöfrågan och hållbarshetstänket är ännu i sin linda, menar Lene. Intresset på marknaden finns definitivt och jag upplever att branschen har en större drivkraft i den här frågan än när det gäller arbetet med att ta fram verkstadskläder anpassade för kvinnor.

Det i särklass vanligaste valet när det gäller arbetskläder i fordonsverkstad är vanliga mekbrallor i kombination med en t-shirt eller tröja, gärna i form av profilkläder som visar företagets logotyp.

FRAMTIDSUTMANINGEN

En annan stor framtidsfråga som Lene tar upp hänger ihop med den pågående elbilsutvecklingen.

– Vilka skillnader uppstår för arbetskläderna när verkstäderna i allt högre utsträckning arbetar med elbilar? Det är en mycket intressant fråga. Här saknas än så länge en riktig branschstandard. Lene tillägger också att Fristads regelbundet får frågor kring arbetskläder anpassade för elbilsarbete. Det är en fråga som cirkulerat hos yrkesklädestillverkare sedan flera år, men än tycks frågan alltså inte ha ett entydigt svar.

– Vissa branscher efterlyser arbetsplagg i 100 procent ren bomull, eftersom de är ute efter antistatiska egenskaper i plaggen, fortsätter Lene. Viktigt att påpeka är dock att dessa plagg inte är en garanti för att slippa statisk elektricitet. Det det hänger också på faktorer som rådande luftfuktighet i lokalen. Men visst, med plagg av 100 procent ren bomull kommer du en bra bit på vägen mot ett antistatiskt mål.

VILJAN FINNS

Fristads har valt att hålla frågan under bevakning, men hur lösningen ser ut och vad som kommer att gälla när det gäller just arbetskläder råder ännu delade meningar om.

– Även här upplever jag att det finns en vilja från hela branschen, menar Lene. Ingen vet hur lång tid arbetet kommer att ta, men när frågan väl klarnar så tror jag att det kommer att gå väldigt snabbt, och då gäller det att som tillverkare vara med i utvecklingen.

SKRIVEN AV
DMV

FLER REPORTAGE

VISA FLER