Nu kommer ännu tunnare soppor från Liqui Moly
Två nya riktigt tunnflytande motoroljor anpassade för avgasnormen Euro 6. Det är senaste nytt från Liqui Moly.
Tyska Liqui Moly släpar inte benen efter sig när det gäller att svara upp mot biltillverkarnas behov av oljor. Och det tillverkarna efterfrågar är allt tunnare motoroljor.
Liqui Molys svar på det är de två motoroljorna Top Tec 6100 och Top Tec 6200. Top Tec 6100 uppfyller BMW-standarden Longlife-12 FE, och med en viskositet på 0W-30 ligger den inom det normala området. Top Tec 6200 med VW-godkännandet 50800/50900 är en särskilt tunnflytande olja i klassen 0W-20.
Oliver Kuhn, vice chef för oljelaboratoriet hos Liqui Moly lyfter fram vikten av att se till att använda rätt olja till motorn i samband med lanseringen av de två oljorna:
– Top Tec 6200 kan inte jämföras med andra oljor med samma låga viskositet 0W-20. De båda nya Top-Tec-produkterna är speciella oljor som endast lämpar sig för speciella motorer. De är inte bakåtkompatibla och får aldrig användas i andra motorer.
För att minska risken för förväxling har de nya oljorna en annan utformning än övriga oljor i Liqui Molys Top-Tec-serie. Oljorna har dessutom inte numreringen 4000 som de tidigare Top-Tec-oljorna, utan är de första oljorna som bär numreringen 6000.
En av de starkaste drivkrafterna hos motorutvecklingsavdelningarna i bilbranschen är bränslesnålare och effektivare motorer, och ju tunnare oljan är desto mindre är oljans inre motstånd i motorn.