Däck-krängning
Däck-krängning
Däckverksstaderna står inför högsäsong - det är snart dags att "klacka om" fordonen ute på Sveriges vägar. DMV har hälsat på Motorrad Center Stockholm för att höra hur de jobbar med däck.
DMV
mars 27, 2020
Vet du vilka dina kunder är?
Vet du vilka dina kunder är?
Att sköta sin försäljning går hand i hand med god kundvård. En kund som står redo att betala för en tjänst kan dessutom alltid erbjudas något extra. Med andra ord har man chansen till merförsäljning. Detta har vi pratat om med...
DMV
mars 19, 2020
Bilnyckelhantering
Bilnyckelhantering
Hur hanterar ert företag kundens bilnycklar? I det vardagliga flödet är det ofta mycket annat än just bilnycklarna att tänka på. Men om något händer med kundens bil utanför verkstadens arbetsmoment, då är det ytterst viktigt att...
DMV
mars 19, 2020
Framtiden: Praktik och utbildning
Framtiden: Praktik och utbildning
Vi åkte och hälsade på Täby Bilskadecenter för att prata med Anna Mleko, som är delansvarig verkstadschef om hur de arbetar med praktikanter. Sonen Tomasz går i tvåan på fordonslinjen och praktiserar på föräldrarnas firma.
DMV
mars 5, 2020
Vad är arbetsgivarens ansvar om någon skadas i verkstaden?
Vad är arbetsgivarens ansvar om någon skadas i verkstaden?
En modern verkstad är en livsfarlig plats om man inte känner till farorna. Det är tunga lyft, buller, vibrationer och kemikalier - därför är ett fungerande och förebyggande arbetsmiljöarbete din viktigaste investering som...
DMV
mars 5, 2020
Vad är god kundvård?
Vad är god kundvård?
God kundvård är skillnaden mellan en välfungerande verksamhet och en som kämpar för att hålla sig på ytan. Grunden till fungerande och lukrativa kundrelationer är kommunikation och förtroende. Det hävdar Anders Elf, vd hos...
DMV
mars 5, 2020
Juristen: Vad innebär en ARN-anmälan?
Juristen: Vad innebär en ARN-anmälan?
Har din verkstad blivit anmäld till allmänna reklamationsnämnden? Du kanske inte vet hur du går vidare? Här har vi samlat all praktisk information som behövs om du hamnat i en prövning hos ARN.
DMV
februari 20, 2020
Kompetensutveckling är viktig för framtiden
Kompetensutveckling är viktig för framtiden
David Östlund jobbar som teknisk tränare hos training partner. De utbildar fordonstekniker samt besiktningstekniker i hela landet. Han har gett oss sin bild av hur framtiden för branschen kan komma att se ut.
DMV
februari 20, 2020
Vantasvart är det nya svarta
Vantasvart är det nya svarta
Har ni hört talas om Vantasvart? Det är det mörkaste materialet gjort av människan – så mörkt att man luras tro att man tittar in i ett annat universum.
DMV
februari 20, 2020
Sonny Waxmo: Hur talar man om för en kund att en “enkel” reparation inte är så enkel?
Sonny Waxmo: Hur talar man om för en kund att en “enkel” reparation inte är så enkel?
För en tid sedan fick jag ett supportärende hos en verkstad som inte kunde få ordning på en Volvo som stod ute i verkstaden. Felet kunde uppfattas som relativt enkelt: motorn gick dåligt och saknade turbokraften vid gaspådrag.
DMV
februari 6, 2020