33 tätskrivna A4-sidor felkoder
33 tätskrivna A4-sidor felkoder
Då var åter det dags för några utdrag från dagboken. Den här gången tänkte jag faktiskt börja vid fikabordet där en rubrik fick mig att sätta kaffet i halsen när jag satt och slösurfade lite på nätet: ”EU Rules Intelligent...
DMV
juli 2, 2021
Juristen: När kunden börjar baktala verkstaden
Juristen: När kunden börjar baktala verkstaden
Förr eller senare drabbas verkstaden av en missnöjd kund. Ofta passerar även sådana händelser förbi utan allvarliga problem. Men vad händer om kritiken mot verkstaden börjar gränsa till ett rent förtal?
DMV
juni 17, 2021
Tillverkarna tänker på framtiden
Tillverkarna tänker på framtiden
Det händer mycket på marknaden när det gäller verkstadskläder för fordonsbranschen. En som har bättre inblick än genomsnittet i frågan är Lene Jul, Product Management Director hos Fristads AB. Hon har på nära håll kunnat...
DMV
juni 3, 2021
Använd avfettning rätt
Använd avfettning rätt
Motsvarande avfettning i förhållande till den smuts som råder. Med den enkla raden skulle man kunna sammanfatta ämnet fordonsavfettning. Men givetvis är frågan mer komplex än så. Fel använt kan avfettning orsaka skador på ett...
DMV
maj 21, 2021
It’s a wrap! Konsten att foliera en bil
It’s a wrap! Konsten att foliera en bil
Att foliera delar av bilen eller hela bilens kaross är något som blir allt mer populärt. Det är också ett arbete som kräver inlärning, tålamod och ett gott öga för detaljer. Men hur gör man? Är detta bara något som riktade...
DMV
maj 7, 2021
Ett osannolikt kretsfel och tre onödiga arbetstimmar
Ett osannolikt kretsfel och tre onödiga arbetstimmar
Då var det dags för lite nya dagboksanteckningar. Den här gången tittar vi närmare på en Audi med ett minst sagt unikt kretsfel, onödigt krångliga abonnemang och en BMW där kunden beslutat sig för att göra verkstadens jobb –...
DMV
april 22, 2021
“Eftermarknadsdelar motsvarar originaldelar”, faran ligger på annat håll
“Eftermarknadsdelar motsvarar originaldelar”, faran ligger på annat håll
Det finns gott om bevis för att eftermarknadsdelar kvalitetsmässigt är att jämställa med originaldelar. Det menar man hos Sveriges Bildelsgrossisters Förening. Istället pekar branschorganisationen åt ett helt annat håll när det...
DMV
april 5, 2021
Trilskande tillsatsvärmare
Trilskande tillsatsvärmare
I det förra numret av DMV tog jag upp lite funderingar och problem runt motorns kylsystem. Den här gången kommer vi att titta på tillsatsvärmare.
DMV
mars 25, 2021
Juristen: Kunden som avbokar i alltför sen skede
Juristen: Kunden som avbokar i alltför sen skede
Allt verkar så bra. Verkstaden har identifierat felet på kundens bil, men måste först beställa hem delar. Under tiden kan kunden behålla sin bil och en ny tid bokas in. Vad händer då om kunden bokar av för sent eller rent av inte...
DMV
mars 25, 2021
Tema: Specialverktygen är nödvändiga för att klara jobbet
Tema: Specialverktygen är nödvändiga för att klara jobbet
Hos Upplands Motors Renault-verkstad passerar varje år cirka 2 000 fordon. Verkstaden har sedan många år tillbaka hittat formen för vad som krävs för att klara jobbet. Idag vet verkmästare Nicklas Kalitzki och hans manskap vilka...
DMV
mars 11, 2021