Är det okej att surfa och vistas på sociala medier under arbetstid privat?

Kunderna inte beredda att betala för att vi surfar på arbetstid, menar Bo Ericsson på Fordonsjuristen
Är det okej att surfa och vistas på sociala medier under arbetstid privat?

Är våra verkstadskunder beredda att betala för den tid som går åt när vi använder våra mobiler till saker som inte rör vårt arbete? Det frågar sig Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

Idag spenderar vi mycket tid med våra mobiltelefoner, där appar upptar mest av vår tid. Inte minst genom sociala medieplattformar och meddelandeappar som Snapchat, YouTube, Tiktok, WhatsApp, Facebook, Instagram, WeChat, Linkedin och många fler – utbudet är stort och listan fortsätter växa.

Men är våra verkstadskunder beredda att betala för den tid som går åt när vi använder våra mobiler till saker som inte rör vårt arbete? Det frågar sig Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

– Jag har gjort många genomlysningar på företag och jag har full förståelse för att man hos vissa företag kräver att personalen låser in sina mobiler i sitt omklädningsskåp eller ger den till planeraren för förvaring under arbetstid. Alla anställda går att nå via företagets växel så man är kontaktbar även utan sin privata mobil, säger Bo Ericsson i ett pressmeddelande.


Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

Men vad använder 68 procent av världens befolkning sin mobil till? En typisk mobiltelefonanvändare spenderar i genomsnitt 5 timmar om dagen med sin mobiltelefon. Hela 91,9 procent av den tiden spenderas på mobilappar varav 42,4 procent på sociala medier och meddelandeappar där 8,1 procent av tiden spenderas på användning av webbläsare, enligt Link Mobility.

När det kommer till internetanvändning nyttjas detta framför allt till att söka information, hålla kontakt med vänner och familj, samt för att hålla sig uppdaterad om nyheter och event, men också för att göra research på produkter och varumärken.

Vi spenderar idag mer tid på sociala medier än vi någonsin tidigare gjort – den genomsnittliga internetanvändaren spenderar cirka 2 timmar och 30 minuter om dagen på sociala medier.

YOUTUBE STÖRST

Men vilka appar är det som används och vart är det mest sannolikt att vi spenderar mest tid varje dag? På en global nivå, när det gäller sociala mediaplattformar (app eller webb), är YouTube störst när det kommer till antalet aktiva användare varje månad följt av Google, Facebook och WhatsApp.

Bo Ericsson:

– När den anställde klagar över att tvingas lämna ifrån sig sin privata mobiltelefon brukar jag fråga: Om du ägde företaget, skulle du då vilja betala lön till någon som surfar eller chattar under flera timmar varje dag?

– Framtiden är online men kunderna är inte beredda att betala för att vi surfar på arbetstid.

SKRIVEN AV
DMV