Continental ökar andelen hållbara material – med återvunna plastflaskor
![Continental ökar andelen hållbara material – med återvunna plastflaskor](https://modernaverkstaden.se/wp-content/uploads/2024/12/Namnlos-design.png)
Genom att öka användandet av återvunna PET-flaskor har Continental lyckats öka andelen återvunnet material i sina bildäck med i snitt tre procent.
– Vårt polyestergarn tillverkat av återvunna PET-flaskor är lika starkt som konventionellt polyestergarn, säger Jorge Almeida, hållbarhetschef på Continental.
Continental har nyligen omvandlat fler fabriker för att använda polyesterfibrer tillverkade av återvunna PET-flaskor. Något som höjer det återvunna innehållet i många av Continentals däcklinjer med i genomsnitt tre procent. Beroende på däckstorlek används upp till 15 PET-flaskor per däck.
Continental presenterade sin egen ContiRe.Tex-teknologi för allra första gången i slutet av 2021. Teknologin bygger på att använda PET-flaskor som annars inte skulle återvinnas. Flaskorna spinns till ett polyestergarn utan några mellansteg av kemiska processer, och klarar de speciella påfrestningarna i ett däck.
– Minska, återanvänd, återvinn – det är nyckeln till mer hållbara däck. Där det är möjligt använder vi återvunnet material samtidigt som vi upprätthåller våra högsta kvalitetsstandarder, säger Jorge Almeida, hållbarhetschef på Continental i ett pressmeddelande.
– Vårt polyestergarn tillverkat av återvunna PET-flaskor är lika starkt som konventionellt polyestergarn. Detta visar att hållbarhet, prestanda och säkerhet går hand i hand hos Continental.
![](https://modernaverkstaden.se/wp-content/uploads/2024/12/Namnlos-design-1.png)
ContiRe.Tex-teknologin har använts i liten skala sedan 2022 vid däckfabrikerna i Lousado, Portugal, och Otrokovice, Tjeckien. Fabrikerna i Korbach, Tyskland, och Sarreguemines, Frankrike, har också nyligen börjat använda återvunna PET-flaskor i serieproduktion.
Continental arbetar intensivt med olika teknologier för att säkerställa att alla typer av polyester som används i däckproduktion kan konverteras till hållbar PET senast 2030. Utöver återvunnen PET undersöker däcktillverkaren även användningen av biobaserad eller kemiskt återvunnen PET.
MER BRANSCHNYTT
VISA FLER![Fordonsjuristen: Lösningsförslag vid problem med obetald självrisk](https://modernaverkstaden.se/wp-content/uploads/2025/01/ulf_stefansson-150x150.jpg)
![Ryds Bilglas förvärvar skadeverkstad i Varberg](https://modernaverkstaden.se/wp-content/uploads/2025/01/Namnlos-design-150x150.png)
![Werksta förvärvar skadeverkstad i Kalix](https://modernaverkstaden.se/wp-content/uploads/2025/01/IMG_6747-150x150.jpeg)
![Schaeffler visar sin senaste rörelseteknologi på teknikmässan i Las Vegas](https://modernaverkstaden.se/wp-content/uploads/2025/01/Namnlos-design-7-150x150.png)
![Axalta utsett till Global Partner åt BMW-koncernen i över 50 länder](https://modernaverkstaden.se/wp-content/uploads/2025/01/IMG_6729-150x150.jpeg)
![Werksta öppnar skadeverkstad i Bromma](https://modernaverkstaden.se/wp-content/uploads/2024/12/IMG_6176-150x150.jpeg)
![Continental ökar andelen hållbara material – med återvunna plastflaskor](https://modernaverkstaden.se/wp-content/uploads/2024/12/Namnlos-design-150x150.png)
![Lyckat event hos Barkmans Färg AB med fokus på framtidens lösningar inom personbilslackering](https://modernaverkstaden.se/wp-content/uploads/2024/12/Namnlos-design-6-150x150.jpg)