Continental ökar andelen hållbara material – med återvunna plastflaskor

"Minska, återanvänd, återvinn – det är nyckeln till mer hållbara däck"
Continental ökar andelen hållbara material – med återvunna plastflaskor

Genom att öka användandet av återvunna PET-flaskor har Continental lyckats öka andelen återvunnet material i sina bildäck med i snitt tre procent.
– Vårt polyestergarn tillverkat av återvunna PET-flaskor är lika starkt som konventionellt polyestergarn, säger Jorge Almeida, hållbarhetschef på Continental.

Continental har nyligen omvandlat fler fabriker för att använda polyesterfibrer tillverkade av återvunna PET-flaskor. Något som höjer det återvunna innehållet i många av Continentals däcklinjer med i genomsnitt tre procent. Beroende på däckstorlek används upp till 15 PET-flaskor per däck.

Continental presenterade sin egen ContiRe.Tex-teknologi för allra första gången i slutet av 2021. Teknologin bygger på att använda PET-flaskor som annars inte skulle återvinnas. Flaskorna spinns till ett polyestergarn utan några mellansteg av kemiska processer, och klarar de speciella påfrestningarna i ett däck.

– Minska, återanvänd, återvinn – det är nyckeln till mer hållbara däck. Där det är möjligt använder vi återvunnet material samtidigt som vi upprätthåller våra högsta kvalitetsstandarder, säger Jorge Almeida, hållbarhetschef på Continental i ett pressmeddelande.

– Vårt polyestergarn tillverkat av återvunna PET-flaskor är lika starkt som konventionellt polyestergarn. Detta visar att hållbarhet, prestanda och säkerhet går hand i hand hos Continental.


Från plastflaska till däck. Continentals egenutvecklade ContiRe.Tex-teknologi, som presenterades för första gången i slutet av 2021.

ContiRe.Tex-teknologin har använts i liten skala sedan 2022 vid däckfabrikerna i Lousado, Portugal, och Otrokovice, Tjeckien. Fabrikerna i Korbach, Tyskland, och Sarreguemines, Frankrike, har också nyligen börjat använda återvunna PET-flaskor i serieproduktion.

Continental arbetar intensivt med olika teknologier för att säkerställa att alla typer av polyester som används i däckproduktion kan konverteras till hållbar PET senast 2030. Utöver återvunnen PET undersöker däcktillverkaren även användningen av biobaserad eller kemiskt återvunnen PET.

SKRIVEN AV
DMV