Däckbranschen: Regeringen missar arbetsmiljöfrågorna

Däckbranschens yttrande över regeringens promemoria om nya regler för vinterdäck och snökedjor
Däckbranschen: Regeringen missar arbetsmiljöfrågorna

Den samlade däck- och verkstadsbranschen har beretts möjlighet att yttra sig över regeringens promemoria om nya regler för vinterdäck och snökedjor. Branschen ser vissa fördelar med förslaget, men också betydande risker.

Svenska Fordonsbranschen skriver i ett pressmeddelande att “den största besvikelsen är att regeringen inte föreslår någon ändring av datumet för dubbdäcksförbudet och att de två alternativa förslagen inte bidrar till en förbättrad arbetsmiljö i landets däckverkstäder”.

Klimatförändringarna gör ishalka allt vanligare, och i sådana förhållanden är dubbdäck det absolut säkraste alternativet. Trots detta får dubbdäck “oförtjänt bära hela skulden för lokala luftkvalitetsproblem, och det påverkar trafiksäkerheten och framkomligheten negativt”, skriver Svenska Fordonsbranschen, som menar att det finns bättre lösningar för att balansera trafiksäkerhet och luftkvalitet i våra städer, såsom förbättrad vårstädning, dammbindning eller användning av porfyrbaserad asfalt istället för granit.

OSÄKERT LÄGE

Svenska Fordonsbranschen skriver vidare att “det råder osäkerhet om alla landets bilister kommer att kunna skifta sina däck i tid på ett lagligt, hållbart och säkert sätt, oavsett vilket av regeringens alternativ som väljs.”

Man lyfter även att arbetsbelastningen i verkstäderna måste beaktas.

– Det är positivt att regeringen lyfter fram vikten av att rätt däck används för väglaget, och att ett ökat fokus på detta kan leda till viktiga samhällsvinster, såsom förbättrad trafiksäkerhet och framkomlighet, säger Tommy Letzén, vd för Motorbranschens Riksförbund i ett pressmeddelande.

– Samtidigt måste vi säkerställa att de som faktiskt arbetar med att skifta däck får rimliga arbetsförhållanden. Redan med dagens regler är vårens skiftessäsong extremt stressande för landets verkstäder. Det behövs en tydlig och tillräckligt lång skiftesperiod som fungerar både för fordonsägare och verkstäder.

PRAKTISKA PROBLEM MED KORT SKIFTESTID

Lars Bergmark, vd för Svenska Fordonsbranschen:

– Departementets föreslagna alternativ 2 innebär att det ställs krav på vinterdäck vid vinterväglag fram till den 15 april, med ett omedelbart förbud mot dubbdäck från och med den 16 april. Om vinterväglag råder den 15 april och vädret plötsligt slår om till barmark över natten, skulle det innebära att cirka 2,7 miljoner bilister tvingas byta däck samtidigt. Alternativ 1 skulle få liknande konsekvenser. Genom att i stället förlänga tillåten användning av dubbdäck till den 30 april kan risken för en sådan kaotisk övergång minskas avsevärt.

Ett enhetligt datum är bra – men måste vara rätt valt. Det menar Jonas Roupé, vd för Däckspecialisternas Riksförbund.

– Att införa ett enhetligt datum för både dubbade och odubbade vinterdäck är en bra idé eftersom det skulle minska osäkerheten och förenkla kommunikationen kring däckbyten för allmänheten. Men Sverige är ett avlångt land, och på många platser råder vinterväglag långt efter den 15 april. Oavsett om man väljer alternativ 1 eller 2, kvarstår behovet av att förlänga rätten att använda dubbdäck till den 30 april.

STARKA INCITAMENT ATT BYTA I TID

Jonas Roupé igen:

– Risken att bilister kör med dubbdäck längre än absolut nödvändigt är minimal. Bilägare har allt att vinna på att skifta så fort vinterväglaget är över. Dubbdäck drar lite mer bränsle, bullrar mer och slits snabbare på barmark – det ligger helt enkelt i bilistens eget intresse att byta i tid.

SKRIVEN AV
DMV