“En massiv omställning väntar oss”

Det pågår en i det tysta stor omställning mot datoriserade bilar, som det inte talas om på liknande sätt som omställningen till elbilar. Det menar Bo Ericsson på Fordonsjuristen, som bland annat lyfter Volvos nya elbil EX90 som exempel.
Enligt Bo Ericsson är EX90 “bara ett steg på vägen” när siktet är inställt på en helt ny generation bilar. Volvo Cars går, enligt Ericsson, “samma väg som Apple och Tesla när bolaget tar fram framtidens elbilar”.
Ericsson skriver i ett pressmeddelande att “[…] Det blir bara tre elbilar som kommer att byggas på Volvos nya tekniska plattform SPA2. Vid sidan av EX90 blir det den kommande elbilen ES90, som kommer visas upp i mars, och systerföretaget Polestars bil Polestar 3”.
“SAMMA METOD SOM APPLE”
Efter det ska alla nya elbilar från Volvo i stället byggas på företagets egna plattform SPA3, som ska klara allt från bilar som är mindre än EX30 till de som är större än EX90.
– Enligt Volvo Cars ledning gör företaget över lag en stor omställning i hur de utvecklar nya elbilar. Alla bilar ska tas fram med hjälp av en samling byggklossar, med allt från mekaniska delar till mjukvara och elsystem. Det är samma metod som Apple och andra framgångsrika it-företag använder och betydelsen av att vara SERMI certifierad ökar naturligtvis därmed kraftigt, uttalar sig Bo Ericsson.
Bo Ericsson skriver vidare att Volvo, enligt uppgift, kommer “släppa en ny modell per år, målet är att ha åtta grundmodeller där var och en förnyas vart åttonde år. Däremellan kommer varje bil att uppdateras fyra gånger om året genom att ny mjukvara skickas ut”.
VERKSTÄDER BÖR FÖRBEREDA SIG
Ericsson understryker att verkstäder bör fråga sig hur man ska möta den här framtiden, vilken utrustning och vilka verktyg som kommer att krävas och hur man ska få råd att kompetensutveckla personalen. Och om man har en säker, snabb och fast uppkoppling så att man kan arbeta med bilarna överhuvudtaget.
– Som jag har skrivit och föreläst om tidigare är det dags att börja fundera på dessa frågor redan nu. Se till att bli SERMI-certifierad eftersom det är en förutsättning för att kunna arbeta med moderna fordon, säger Bo Ericsson.
MER BRANSCHNYTT
VISA FLER






