Fordonsjuristen: AI besitter inte den tekniska kunskapen och all juridik

En ny trend har vuxit fram bland svenska bilägare: att använda artificiell intelligens (AI) som stöd när de reklamerar fel mot bilhandlare och verkstäder. Men enligt Bo Ericsson, vd på Fordonsjuristen och ledamot i flera nämnder, skapar detta ofta fler problem än lösningar.
– Vi ser en tydlig ökning av bilägare som använder AI för att formulera reklamationer och hänvisa till lagar som Konsumentköplagen, Distansavtalslagen och Konsumenttjänstlagen. Problemet är att många tror att AI alltid har rätt – och det är mycket långt ifrån sanningen, säger Bo Ericsson.
Enligt Bo Ericsson har frågan diskuterats i flera nämnder, bland annat inom Allmänna reklamationsnämnden (ARN), eftersom tilliten till AI riskerar att vilseleda både konsumenter och branschaktörer.
– AI besitter inte den tekniska kunskapen och all juridik, samt har ej tillgång till de praxis som utvecklats under många år och som rör fordonsbranschen. När juridiken möter tekniken krävs både juridisk och teknisk kompetens för att kunna fatta kloka och rättvisa beslut, säger Bo Ericsson.
I ARN är det alltid en domare från tingsrätt, hovrätt eller Högsta domstolen som har tolkningsföreträde när det gäller lagen. Samtidigt väger den tekniska expertisen tungt i besluten.
– Domaren tar alltid hänsyn till den tekniska kunskap som vi i Fordonsjuristen bidrar med genom våra 17 ledamöter. Det är därför vi understryker vikten av att ha god teknisk kompetens för att sitta som branschföreträdare i ARN, säger Bo Ericsson.
AI MÖJLIGT FRAMTIDA STÖD
Bo Ericsson menar att AI i framtiden möjligen kan bli ett stöd även för bilägare, verkstäder och handlare – men det ligger långt fram i tiden.
– Den dagen är nog minst tio år bort, om det ens kommer vara möjligt. Den tekniska utvecklingen går snabbt, men vår praktiska och juridiska erfarenhet kommer att behövas många år till – både i nämnder och domstolar.
Bo Ericsson avslutar med ett tydligt råd till bilhandlare, verkstäder och bilägare:
– Förlita er inte till 100 procent på AI. Om ni som bilhandlare eller verkstadbehöver hjälp, vänd er hellre till en branschförening som Fordonsjuristen. Det är både bättre och billigare att få professionell hjälp redan från början. Bilägare bör vända sig till de duktiga Konsumentvägledare som finns i kommunen eller till Hallå konsument för att få stöd och hjälp. Detta är en kostnadsfri bra tjänst som privatpersoner bör utnyttja.
MER BRANSCHNYTT
VISA FLER






