Fordonsjuristen: Allt mörkare moln i horisonten för bilhandlare
Oberoende branschorganisationen Fordonsjuristen flaggar för att det är en “uppenbar fara” att Kinas “överskottsproduktion” av elbilar spiller över till Europa. Nu vill man att västvärlden genomför beslutsamma åtgärder för att vända på utvecklingen.
En ny rapport säger att EU måste införa en tull på minst 50 procent om man vill begränsa importen av elbilar från Kina. Fordonsjuristen skriver i ett pressmeddelande att “den uppenbara faran för att Kinas överproduktion av elbilar spiller över till Europa är överhängande”.
EU-kommissionen har en pågående utredning för att klargöra om kinesiska bilar har fått subventioner som snedvrider konkurrensen. Och till hösten väntas besked om strafftullar kommer att införas i EU.
I dag är tullarna på 10 procent i EU och Fordonsjuristen skriver att “det är ingen som pratar om höjningar i nivå med USA”, men vad beslutet än blir “väntas Kina svara med motåtgärder”.
EU:S RÄDSLA
Efter beskedet att USA:s importskatter på kinesiska elbilar ska höjas till 100 procent väntas Kina öka sitt intresse för Europa. Den stora frågan är då hur det kommer påverka europeisk bilindustri.
Den 4 oktober förra året började EU bevaka bilimporten från Kina med sikte på tullar och skatter – också retroaktivt. Kinas president Xi Jinping var nyligen i Europa för första gången på fem år, där EU:s rädsla för att kinesiska tillverkare ska “dumpa” elbilar i Europa var ett av de svåra ämnena som diskuterades.
Enligt Fordonsjuristen faller bilförsäljningen i Europa och då framför allt elbilsförsäljningen, där prissänkningar kommer slag i slag och även leasingerbjudanden till allt lägre kostnad.
Fordonsjuristen skriver vidare att Kina idag har tillräckligt med kapacitet för att “tillverka hälften av världens 80 miljoner fordon” och att Kinas kapacitet kan stiga till 75 procent av världens volym år 2030.
“REJÄLT BLODBAD”
I år kommer Kina att exportera 6 miljoner fordon till mer än 140 länder över hela världen, vilket gör att Kina blir världsledande.
Fordonsjuristen skriver att “kinesiska varumärken bara är en del av historien” och att “nu tävlar globala biltillverkare om att göra Kina till epicentrum även för den globala bilproduktionen”.
– Summan av dessa signaler talar för – kanske inte krig – men i alla fall ett rejält blodbad med många förlorare, kommenterar Bo Ericsson i pressmeddelandet.
Fordonsjuristen tar också upp att “övergången till elbilar förmodligen gått för snabbt”. 2017 såldes 28,3 miljoner bilar med förbränningsmotorer i Kina och investeringsviljan var stor. Förra året sjönk försäljningen till 17,7 miljoner och enligt Fordonsjuristen “finns för närvarande ingen vilja att investera i elbilsfabriker”. Kapacitetsutnyttjandet i hela branschen under årets första tre månader är 65 procent.
FLER ÄN HUNDRA FABRIKER
I Kina finns mer än hundra fabriker med en total kapacitet på närmare 40 miljoner elbilar – dubbelt så många som det finns kunder. Renaults vd, Luca di Meo, har tidigare uppmanat EU att “skapa en stor krigskassa med pengar som kan stödja den europeiska elbilsindustrins konkurrens mot kineserna.
Fordonsjuristen skriver att Kina “metodiskt byggt upp ett monopol och dominerar elbilsproduktionen, från gruvdrift till mineralbearbetning och tillverkning av battericeller”.
Med kontroll över förbränningsmotorer och elbilsproduktionen menar Fordonsjuristen att Kina skulle “dominera en stor del av de industriella insatsvaror som behövs” vilket skulle innebära att “tiotusentals arbetstillfällen” gick upp i rök och en störtdykning av skatteintäkter i västvärlden.
– Det är dags för västvärlden att driva saker och ting i en ny riktning. Utan beslutsamma åtgärder kan framtiden för bilar – och kritiska leveranskedjor – snart bli “hela Kina, hela tiden”, säger Bo Ericsson.