Fordonsjuristen: Är det klimatsmart att lösa in krockade bilar?

De nuvarande gränserna för reparationer av krockade bilar gynnar varken klimatet eller miljön och är dålig för ekonomin. Det menar Bo Ericsson på Fordonsjuristen, som är övertygad om att merparten av landets verkstäder och billackerare instämmer i att reparationsgränsen är för låg.
Reparationskostnaderna ökar ju mer teknik vi har i våra bilar och nu accelererar kostnaderna i takt med att antalet inlösta elbilar ökar. Över tid blir det en väldigt kostsam affär för försäkringsbolagen som tvingas ta ut kostnaden av bilägare i form av höjd premie.
Bo Ericsson menar att det ironiskt nog är “de avancerade förarassistanssystemen, ADAS och andra system vilka ska bidra till att minimera kollisioner, som bidrar till de ökade kostnaderna”.
Systemen i fråga är skapade för att undvika olyckor men kan vara så dyra att reparera att försäkringsbolagen väljer att skrota bilar, menar Ericsson och pekar på att byte av sensorer och kameror för ADAS-system som automatisk bromsning och filhållning är dyrt. Vidare att kalibrering av systemen är kostsamt samt att rapporter visar att detta “driver upp redan höga reparationskostnader, som påverkas av stigande arbets- och materialkostnader”.
VÄRDEMINSKNING OROAR FÖRARE
Trots dyra reparationer skrotas elbilar mindre ofta än bensinbilar. Men detta kan ändras på grund av fallande priser på begagnade elbilar. Denna värdeminskning, menar Ericsson, oroar förare som betalade mycket för en elbil under pandemin och nu är skyldiga mer än bilen är värd.
– En medlemsundersökning som genomförts bland AutoBranchen Danmarks medlemmar visar att 11,4% av de tillfrågade anser att reparationsgränsen är en fördel för klimatet och miljön, medan 62,5% bedömer att det är en nackdel. På samma sätt anser 10,5% av de tillfrågade att reparationsgränsen är bra för ekonomin, medan 64% anser att den är dålig. Förmodligen skulle vi få samma resultat i Sverige, säger Bo Ericsson i ett pressmeddelande.
– Fordonsjuristen anser att reparationsgränsen bör avskaffas helt. Det är inte rimligt att vi begränsar antalet reparationer i en tid då vi behöver gå ifrån slit-och-släng-kulturen till att i stället främja återvinning för klimatets bästa.
MER BRANSCHNYTT
VISA FLER






