Fordonsjuristen: Lösningsförslag vid problem med obetald självrisk

Så kan verkstaden agera när kunden inte betalat självrisken vid verkstadsjobb
Fordonsjuristen: Lösningsförslag vid problem med obetald självrisk

Oberoende branschföreningen Fordonsjuristen ger nu svar på hur verkstaden kan agera när kunder inte har betalat självrisken vid verkstadsjobb.

Frågan som ställs är följande:

Vi har haft problem med att kunder inte betalar självrisken när vi som verkstad har utfört ett skadeärende kopplat till en försäkring. Det händer att vi lämnar ut bilen till fakturakunder utan att självrisken har betalats, vilket innebär att vi själva får stå för förlusten om kunden inte betalar. Är det försäkringsbolagets ansvar att hjälpa oss, och kan de säga upp försäkringen om kunden inte betalar? Finns det bättre lösningar för att hantera detta problem?

Ulf Stefansson på Fordonsjuristen svarar:

– Det här är ett vanligt förekommande problem som verkstäder ställs inför. Självrisken är en del av försäkringsvillkoren och något som kunden är skyldig att betala. När en kund inte betalar självrisken, trots att jobbet har gått rätt till och inga fel har begåtts av er som verkstad, skapar det en svår situation där ansvarsutkrävandet blir svårbedömt mellan olika parter.


Foto: Fordonsjuristen. Ulf Stefansson på Fordonsjuristen ger svar på hur verkstaden kan agera vid problem med obetald självrisk för verkstadsjobb.

FÖRSÄKRINGSBOLAGENS ANSVAR

Ulf Stefansson fortsätter:

– Min egentliga uppfattning är att försäkringsbolagen i högre grad borde stödja verkstäder som utför arbeten åt deras försäkringstagare. När en kund inte betalar sin självrisk kan det betraktas som ett avtalsbrott från kundens sida. Man kan tycka att detta rimligen bör påverka försäkringsbolagets relation med kunden, exempelvis genom att kundens försäkring avslutas eller att bolagen borde hjälpa verkstaden med indrivning av betalningen.

– Men i praktiken är det ofta verkstaden som får hantera problemet, vilket är både tids- och resurskrävande. Kunden kan med lätthet bara säga att hon eller han inte är nöjda med utförandet av jobbet utan större motivering. Försäkringsbolagen borde därav överväga att ta ett större ansvar i dessa situationer.

FLERA LÖSNINGSFÖRSLAG

För att minska problemet ger Fordonsjuristen flera lösningsförslag. Ett är att försäkringstagaren betalar självrisken direkt till försäkringsbolaget innan skadan hanteras. Försäkringsbolaget kan sedan betala verkstaden för hela reparationskostnaden, inklusive självrisken. Detta tillvägagångssätt används redan vid vissa typer av tjänsterelaterade försäkringsarbeten och skulle eliminera risken för att verkstaden blir utan betalning och förenkla processen för både verkstaden och försäkringsbolaget.

Det andra förslaget är förskottsbetalning till verkstaden. Om försäkringsbolagen inte är positiva till det förstnämnda förslaget kan verkstaden införa en policy, där kunden måste betala självrisken i förskott innan bilen lämnas ut. Om kunden inte kan betala omedelbart, kan delbetalningslösningar erbjudas, exempelvis via en kreditpartner.

Det tredje lösningsförslaget är försäkringsbolagets stöd vid indrivning. Försäkringsbolaget kan inkludera i sina villkor att de bistår verkstäder vid obetald självrisk. Detta skulle stärka samarbetet och förhindra att verkstäder står för förlusterna.

JURIDISKA OCH EKONOMISKA HINDER

Enligt Fordonsjuristen är det sammanfattningsvis en del juridiska och ekonomiska hinder för en verkstad att driva in en betalning om bilen lämnats ut.

Summan för en obetald självrisk är oftast rätt så låg men ändå kännbar. I regel hamnar summan under ett halvt prisbasbelopp vilket innebär att verkstadens rättegångskostnader inte ersätts vid en eventuell tvist i domstol och om ni vinner målet. Ombudskostnaderna blir minst lika höga som den summa som verkstaden kräver betalning för och lägg då till att vi har ett domstolsväsende som gör allt för att få parterna att förlikas.

För att undvika rättegång kommer då domstolen få parterna att acceptera en lägre summa att få betalt, respektive betala för att uppnå det syftet. Verkstaden riskerar alltså att gå minus på att försöka få betalt via domstol så det är ingen bra lösning på problemet.

SKRIVEN AV
DMV