Fordonsjuristen: Ställ krav på batteritest på begagnade elbilar

Bo Ericsson på Fordonsjuristen menar att behovet är stort av batteritester på den växande marknaden av begagnade elbilar
Fordonsjuristen: Ställ krav på batteritest på begagnade elbilar

Många elbilar börjar bli gamla, vilket leder till osäkerhet om batteriets skick. Viktiga frågor för både kunder och bilhandlare som ska sälja bilarna med tanke på eventuella reklamationer, menar Bo Ericsson på branschorganisationen Fordonsjuristen.

Bo Ericsson trycker på att behovet är extra stort i den växande marknaden av begagnade elbilar, där batteriet räknas som den dyraste komponenten i en elbil.

– Den ena efter andra artikeln visar hur dyrt det är att byta batteri i en elbil, säger Bo Ericsson i ett pressmeddelande. Allt fler bilköpare är oroliga över batteriets hälsa och om batteriet tappat kapacitet sedan bilen var ny, därför är det ett måste att kunna visa bilköparen vilket hälsotillstånd elbilens batteri har. Ett motorbyte i en fossildriven bil framstår helt plötsligt som billigt jämfört med ett batteribyte, därför måste vi ta denna fråga på allvar.

Genom att införa ett battericertifikat i försäljningsprocessen och också offentligöra data från testet i annonser och online skapar detta mervärde vid en försäljning, menar Bo Ericsson.

Battericertifikatet kan användas för att få ett bättre pris på den begagnade elbilen när den byts in och senare säljs, vilket skulle skapa trygghet för både bilhandlaren och bilköparen.


Bo Ericsson på Fordonsjuristen menar att behovet av batteritester är stort på den växande marknaden av begagnade elbilar
Foto: Bo Ericsson. Batteriet räknas som den dyraste komponenten i en elbil.

Med tanke på kommande EU-förordning Euro 7, som träder i kraft den 1 juli 2025, kommer krav på batteriers hållbarhet. Efter 10 000 mil och fem år måste batterierna i en elbil eller laddhybrid ha minst 80 procent kapacitet kvar, och efter åtta år och 16 000 mil minst 72 procent. Något lägre krav kommer att gälla för lätta lastbilar.

Uppfylls inte kraven måste tillverkaren vidta åtgärder, till exempel genom att byta ut batteriet.

– Att testa SoH (procentandel som representerar batteriets nuvarande hälsa jämfört med dess ursprungliga kapacitet) vid varje servicetillfälle hos verkstaden som noteras det i den digitala serviceboken skapar också trygghet för både köpare och säljare, speciellt med tanke på att alla fel som uppkommer inom två år anses som ursprungliga enligt nya Konsumentköplagen, säger Bo Ericsson.

– Om testet av SoH till exempel visar 94 procent på en äldre elbil i jämförelse med 80 procent inbringar detta ett högre andrahandsvärde. Rätt pris och full transparens för kunden är en framgångsfaktor. Det viktigaste är att informera kunden om batteriets kapacitet innan de köper bilen. Då agerar vi snyggt och vinner kundens förtroende. Sedan är det upp till kunden att avgöra om bilens pris står i relation till batteriets kapacitet.

SKRIVEN AV
DMV