Fordonsjuristen: Viktigt beslut från den österrikiska kartelldomstolen

Välkomnar dom mot Peugeot Austria (PSA) för missbruk av marknadsmakt
Fordonsjuristen: Viktigt beslut från den österrikiska kartelldomstolen

Fordonsjuristen välkomnar den österrikiska kartelldomstolens dom mot Peugeot Austria (PSA) för missbruk av marknadsmakt. Beslutet markerar en “betydande seger för bilhandlare”, enligt Bo Ericsson på Fordonsjuristen, som han menar skapar ett viktigt prejudikat när det gäller att ta itu med “tillverkares orättvisa praxis över hela Europa”.

Fallet togs upp av en österrikisk Peugeot-återförsäljare och visade på orättvisa krav och ekonomiskt skadliga metoder som PSA infört, vilket utgjorde överdrivet tryck på deras auktoriserade återförsäljare.

Den österrikiska kartelldomstolen slog fast att flera av Peugeots metoder, som att blåsa upp försäljningsmål och knyta återförsäljarbonusar till kundnöjdhetsundersökningar, bröt mot såväl österrikisk och EU:s konkurrenslagstiftning.

Fordonsjuristen pekar på två viktiga beslut. Det ena är försäljning av nya bilar, där Peugeot är förbjuden att tvinga återförsäljare att delta i säljkampanjer, vilket begränsar återförsäljarnas frihet att sätta priser.

“FRÄMJAR RÄTTVIS KONKURRENS”

Domstolen hindrade också PSA från att koppla bonusbetalningar till kundnöjdhetsundersökningar. PSA får ej heller höja försäljningsmålen för att minska återförsäljarmarginalerna. PSA:s praxis att konkurrera med återförsäljare genom sin egen verksamhet, genom att erbjuda subventionerade fordonspriser, ansågs också vara olaglig. 

– Dessa beslut är mycket bra och främjar en rättvis konkurrens, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.


Besluten kommer inte bara att skydda österrikiska återförsäljare utan också inspirera till bredare förändringar över hela Europa, menar Bo Ericsson på Fordonsjuristen

Det andra beslutet gäller verkstadsdrift, där domstolen förbjöd Peugeots dyra inspektionssystem och timpriser som inte täcker driftskostnaderna, vilket gör garantiarbeten ekonomiskt olönsamma.

– Tyvärr är det för många bland både bilhandlare och husbilshandlare som endast får motsvarande 50 euro i ersättning i Sverige, vilket är ett stort problem när verkstaden kanske går plus minus noll vid 1200 kronor, säger Bo Ericsson.

– Konsekvensen blir att verkstaden måste höja priset på andra reparationer, d v s ”vältra över” kostnaden på andra arbeten än garantiarbeten och betalande kunder. Jag vet att det är olagligt i USA, så jag blev inte förvånad över att domstolen i Österrike kom fram till samma beslut. Dessutom får PSA inte längre överföra kostnaderna för ”mystery shopping” på återförsäljare. 

“BANBRYTANDE STEG”

Bo Ericsson:

– Domen är banbrytande steg mot att uppnå större rättvisa inom bilindustrin, även om den inte löser alla problem. Besluten kommer inte bara att skydda österrikiska återförsäljare utan också inspirera till bredare förändringar över hela Europa.

SKRIVEN AV
DMV