Försäljningen av begagnade bilar – räddaren i nöden?

Begagnatmarknadens personbilsförsäljning i 0-10-årsparken ökade 5,5 procent 2024 med 515 063 ägarbyten. Det framkom på Vroomdagen i Stockholm, där en expertpanel också lade en prognos för marknadsutvecklingen 2025.
Märkestoppen leds av Volvo följt av VW, Kia, BMW, Toyota och Mercedes. Begbilsförsäljningen ökade alltså jämfört nybilsförsäljningen med en topp för bilåldrarna 2-4 år, där den totalt ökade med 8,5 procent. Största begbilshandlarna var Riddermark, Hedin och Dinbil.
Exporten planade däremot ut på en historiskt hög nivå och bilbeståndet minskar med ökande bilålder och minskad nybilsförsäljning. Den totala exporten planade ut på -0,9 procent, men visade samtidigt en ökning på 28 procent i bilålder 0-2 år. Exportmärkena toppas av Volvo följt av VW, Audi, MB, BMW, Skoda och Peugeot. Hög export med svag kronkurs, ökad bilålder och minskad nybilsförsäljning minskade 5-årsparkens bestånd med 418 000 bilar, vilket påverkar servicemarknad och kommande begbilsförsäljning kraftigt.
MINSKAD LOJALITET TILL BILMÄRKET
Det är inte bara privatleasingen som påverkar kundlojaliteten. De senaste fem åren har 17 bilmärken och 40 modeller tillkommit på marknaden. Kundernas lojalitet till bilmärket minskade från 54,6 procent 2020 till 48,6 procent 2022. Subaru har högst lojalitet med 80,4 procent följt av Toyota, Tesla, Lexus och Porsche.
Enligt Vroom är lojaliteten till bilmärket, ÅF och verkstad viktigt, som menar att vinsterna av ett bra lojalitetsarbete följs av högre lönsamhet. Att det handlar om att investera i framtida försäljning och varumärkesbyggande.
En expertpanel bestående av Axel Dahlin, BMW, Patric Holm, Lynk & Co och Peter Lampret, Carstore fick bedöma ett antal påståenden kring marknadsutvecklingen 2025, där bland annat Peter Lampret trodde på ökad releasing under året för att behålla kunderna i värdekedjan.
Fortsatt sänkt ränta förväntas tillsammans med uppdämt behov sätta fart på nybilsförsäljningen under årets tredje kvartal. Prognosen är svagt positiv.

Nyregistreringarna 2024 minskade med 2 procent för privatmarknad, -8 procent för företagsmarknad och +5 procent för husbilar. För totalmarknadens alla fordonsslag blev minskningen -5,9 procent. Peugeot, Volvo och Mercedes tillhörde vinnarna med störst ökning.
Du kan ta del av Vrooms statistik kring den svenska fordonsmarknaden här.
MER BRANSCHNYTT
VISA FLER






