Kraven ökar på EU-kommisionen för en EU-datalag för fordon: “Oerhört viktigt”
Kommer EU-kommisionen lägga fram en lagstiftning för att frigöra “den fulla potentialen” hos den fordonsgenererande datan i Europa? Den frågan ställer Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, tillsammans med en rad andra europeiska fordonsbranschorganisationer.
Bakgrunden är enligt SFVF att EU-kommissionen satt kravet på en sektorsspecifik, vertikal, EU-datalag för den fordonsgenererande datan i ”långbänk. Bakom kravet står de samverkande europeiska fordonsbranschorganisationerna FIGIEFA, CECRA, CLEPA, EGEA, ADPA, AIRC, Leaseurope, ETRMA och Insurance Europe tillsammans med konsument- och bilistorganisationerna BEUC och FIA.
Svenska AFCAR är i sammanhanget en nationell lobbyallians som företräder Sveriges Bildelsgrossisters Förening (FIGIEFA), Sveriges Fordonsverkstäders Förening (CECRA/AIRC), Fordonsverkstadsutrustarna (EGEA) samt Riksförbundet M Sverige (FIA).
De samverkande europeiska fordonsbranschorganisationernas gemensamma framställan med krav på handling presenterades nyligen under en presskonferens i Bryssel.
“FINNS EN INTEGRITETSASPEKT”
SFVF skriver i ett pressmeddelande att ett beslut att inte agera ”[…] kommer leda till att Europas konsumenter och företag berövas innovation, valmöjligheter och överkomlig mobilitet samt att Europas konkurrensförmåga urholkas”.
SFVF menar att EU:s nya datalagstiftning, Data Services Act och Data Markets Act, är ”steg i rätt riktning”, men att det behövs en sektorsspecifik datalagstiftning.
”Det finns också en integritetsaspekt. Risken är att den fordonsgenerade datan exploateras kommersiellt utan konsumentens tillåtelse. Därför är det oerhört viktigt för oss som företräder konsumenterna med en tydlig datalagstiftning”, skriver SFVF på sin hemsida.