Michelin siktar på bli världsledande inom kompositmaterial

Motorsportens extrema krav har bidragit till Michelins omfattande expertis på området
Michelin siktar på bli världsledande inom kompositmaterial

Däck består av ytterst komplexa kompositmaterial. Michelins erfarenhet från motorsportens extrema krav har bidragit till däcktillverkarens expertis inom just kompositmaterial – ett område man siktar på att bli världsledande inom.

Ett kompositmaterial är en kombination av två eller flera material vars egenskaper kompletterar varandra för att bilda en produkt med överlägsen prestanda. Däck är i sin konstruktion ultrakomplexa produkter som innehåller råmaterial med mycket olika, ibland motsägelsefulla, egenskaper som inte brukar kombineras.

Tillsammans kan de dock leverera vad som kan tyckas vara motstridiga prestandaegenskaper, från grepp utan alltför hög energiförbrukning till effektiv bromsförmåga kombinerat med lång livslängd och flexibilitet men samtidigt hög motståndskraft mot skador.

AMBITIONEN – BLI VÄRLDSLEDANDE

Michelin är enligt egen utsago på väg att bli världsledande inom kompositmaterial och upplevelser som förändrar vår vardag.

Michelin är idag exklusiv däckleverantör till racingtävlingen Hypercars i Le Mans. Den aerodynamiska downforce som genereras av dessa kraftfulla, mycket sofistikerade prototyper utsätter däcken för hög påfrestning, vilket har fått Michelins experter att ta fram de mest lämpliga råmaterialen och gummiblandningarna.


De extrema krav som ställs inom motorsporten har bidragit till Michelins omfattande expertis inom kompositmaterial.

Dagens alltmer konkurrenskraftiga och effektiva tävlingsbilar fungerar därför som ovärderliga laboratorier i utvecklingen av ny teknik och nya råmaterial, där Michelin gjort sig kända för att hitta innovativa produktionsprocesser och allt effektivare kompositmaterial i sin jakt på prestanda, livslängd och mångsidighet.

Företaget använder också en allt större andel förnybara och återvunna material i sin däcktillverkning. Den anmärkningsvärda teknik och know-how som ligger bakom MICHELIN Pilot Sport Endurance-serien av racingdäck är med och banar väg för nya användningsområden.

EXTERN TILLVÄXT

Michelin har vidare fortsatt sin strategi med extern tillväxt genom förvärv av verksamheter på nischmarknader med mycket högt mervärde. Ett exempel är Flex Composite Groupe (FCG) som har specialiserat på innovativa kompositmaterial för viktiga sektorer som fordon, sjöfart, sport, infrastruktur och andra industrier. Kombinationen av FCG:s och Michelins know-how ger möjlighet att komma ännu längre när det gäller att förstå och leverera dessa avancerade material.


Michelin är enligt egen utsago på väg att bli världsledande inom kompositmaterial.

Några exempel på detta är Michelins investering i seglingsbranschen med ett komplext kompositmaterial, som kombinerar en textilfiber med en polymersammansättning. Groupe Michelin har även utvecklat brandbekämpningskläder med kontrollerad kylning, som håller hudtemperaturen under 43 °C och kroppstemperaturen på högst 39 °C.

Michelin kan också producera allt mer robusta material för industrier som malmbrytning och skördemaskiner inom jordbruket. Michelin har bland annat tagit fram ett transportband av ett mycket tåligt och hållbart kompositmaterial som klarar temperaturer på upp till 200 °C – med toppar upp till 400 °C.

FRÅN CYKELRAMAR TILL RODDÅROR

Den förimpregnerade kolfibern som tillverkas av den Michelin-ägda Angeloni Group används för att tillverka karossplåtar och vingar till racerbilar. Utanför motorsportens värld används högteknologiskt kompositmaterial – som påminner om textilier – inom många olika branscher. Tack vare den låga vikten och höga hållfastheten är de idealiska för exempelvis högpresterande cykelramar och för andra professionella sportartiklar som skidhjälmar och roddåror.

SKRIVEN AV
DMV