Ny rapport: Brandfiltar kan förvärra bränder i elfordon

Tester visar att filtarna inte stoppar termiska rusningen i batteriet
Ny rapport: Brandfiltar kan förvärra bränder i elfordon

Att använda brandfiltar vid bränder i elfordonsbatterier kan vara förenat med allvarliga risker. Det visar nya forskarrapporter från NFPA (National Fire Protection Association) och Fire Safety Research Institute i USA, som pekar på att filtarna inte kan stoppa den så kallade termiska rusningen i batteriet och kan leda till en farlig gasexplosion.

– Allt för många tror att brandfilten löser alla problem vid en elfordonsbrand. I själva verket kan den förvärra situationen. Termisk rusning fortsätter under filten och brandfarliga gaser byggs upp i det instängda utrymmet. Det utgör en potentiell explosionsrisk, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen i ett pressmeddelande.

Rapporterna visar att rökgaserna stannar under filten vid en elfordonsbrand då de inte kan ventileras. Något som kan leda till att gaserna plötsligt kan antändas och orsaka en deflagration, som är en snabb förbränningsexplosion där lågans hastighet är lägre än ljudets men tillräcklig för att orsaka stora skador.


fordonsjuristen dato vehicle, brandfiltar förvärra bränder elfordon
Bo Ericsson, Fordonsjuristen & Tommy Carnebo, Dafo Vehicle under ett webinarium om säker hantering av elfordon. Foto: Dafo Vehicle.

Fordonsjuristen vill nu uppmärksamma hela fordonsbranschen på de potentiella farorna.

– Det är av yttersta vikt att branschen är medveten om dessa risker och inte förlitar sig blint på brandfiltar, säger Bo Ericsson.

– Redan 2021 lyfte jag och Bo Ericsson fram denna problematik som en växande säkerhetsutmaning. Det är positivt att våra tidigare varningar nu bekräftas av oberoende forskningsrapporter, säger Tommy Carnebo, tidigare brandman och i dag BEV*-expert på Dafo Vehicle.

* Battery electric vehicle.

SKRIVEN AV
DMV