Ny undersökning: Mer effektivt nå kunder genom mobilnummer

Midlands undersökning visar att flera verkstäders e-post till kunder hamnar i skräpkorgen
Ny undersökning: Mer effektivt nå kunder genom mobilnummer

Premiumoljemärket Midman har undersökt fler än 300 bilverkstäders data. Undersökningen visar att e-postpenetrationen till kunder är 60 procent lägre jämfört med mobilnummer.

Om verkstäder väljer e-post som inte kompletteras med postala utskick missar de 4 av 10 kunder. Det visar Midmans färska undersökning.

Genomsnittet bland de 250 000 bilägare som undersökts för mobilnummer är 83 procent jämfört med 34 procent för e-postadresser. Dessutom är kvaliteten bland e-postadresserna lägre då många bilverkstäder registrerar alias e-postadresser eller så är e-postadressen ändrad och inte längre giltig.

Flera verkstäder rapporterar även att deras e-postutskick hamnar i kundens skräppostmapp. Det innebär att den verkliga e-postpenetrationen är ännu lägre.

– Den effektivaste formen av kommunikation är personlig och direkt, säger Midmans kundreseansvarige Cecilia Flatt i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Kombinationen av Midmans automatiserade sms-/ landningssida, postala utskick och personliga samtal till den minoritet som behöver det, exempelvis för pro-aktiv servicebokning, är den mest effektiva. Men den kräver att ägare och ledning tilldelar resurser till servicemarknad så att aktiviteten är kontinuerlig och uthållig. Dessutom krävs en kultur som bejakar kundkontakt. 

Hos Midman har man haft ett bra resultat på sina SMS.

– På Midman mäter vi andelen sms som studsar. Andelen är mycket låg.

SKRIVEN AV
DMV