Ny undersökning: Ökad kundnöjdhet hos Autoexpertens kunder

Ny undersökning: Ökad kundnöjdhet hos Autoexpertens kunder

Autoexperten stärker sin position bland svenska privatbilsägare. Bland annat har andelen nöjda kunder ökat med 17 procent jämfört med föregående år. Det visar en färsk undersökning från Autoexperten.

I Autoexpertens årliga varumärkesmätning, där kundnöjdhet, varumärkeskännedom och preferenser bland svenska privatbilsägare behandlas, är det odelat positiv läsning för Autoexperten.

Resultaten visar, bland annat, att andelen nöjda kunder ökat från 57 procent till 74 procent. Bland de som redan servar sina bilar på Autoexperten uppger 64 procent att verkstäderna är pålitliga – en ökning med 14 procent från föregående år.

Originalverkstäder är alltjämt det mest frekventa valet hos svenska bilägare, men undersökningen visar att fler kan tänka sig att anlita en fristående verkstad om alla garantier gäller.

“VÄLDIGT POSITIVT”

På en direkt fråga om att byta till en fristående verkstad svarade 66 procent att de som servar sina bilar på en originalverkstad är öppna för det. En ökning med fyra procent från förra året.

– Det är såklart väldigt positivt att se de förbättrade resultaten från förra året. Det kan handla om att Autoexperten under det gånga året har arbetat med att kvalitetssäkra verkstäderna, infört GBV-certifieringar (godkänd bilverkstad) och jobbat med sitt serviceutbud och verkstadskoncept, säger Petra Binken, marknadschef för Autoexperten och fortsätter:

– Vår kundtjänst har öppet klockan 7-22, för att finnas tillhands för kunderna när de har tid. Det är viktigt för våra kunder att få förklara för någon vad det är för fel på bilen istället för att bara ha kontakt via onlinebokning.

SKRIVEN AV
Mattias Bladh