“Riskerar en allvarlig miljömässig och ekonomisk utmaning i framtiden”

Bildemonterarnas lager i landet är fulla av både hela och skadade elbilsbatterier. Det menar Bo Ericsson på Fordonsjuristen, som föreslår ett pantsystem för elbilsbatterier.
När EU:s nya förordning träder i kraft 2025 kommer ansvaret för återvinning att övergå till bildemonteringsföretagen. Något som kan innebära betydande ekonomiska och logistiska utmaningar om inte myndigheterna erbjuder sitt stöd.
Enligt EU:s batteriförordning kommer producenterna från och med 2025 att hållas ansvariga för hanteringen av elbilsbatterier och bildemonteringsföretag ska säkerställa korrekt återvinning.
“MÅSTE FINNAS STÖD”
Bo Ericsson på Fordonsjuristen menar att “det är orimligt att företagen ska stå för dessa kostnader utan någon kompensation” då de ofta köper bilar från försäkringsbolag till höga priser, utan ersättning för omhändertagandet av batterier som inte kan återanvändas.
– Det måste finnas stöd som ger ekonomiska fördelar till bildemonteringsföretagen, och en rättvis fördelning av subventioner är avgörande för att systemet ska fungera hållbart och effektivt. Utan ekonomiskt stöd och tydlig reglering finns en risk att oseriösa aktörer försöker göra sig av med batterier på olagliga och miljöfarliga sätt, uttalar sig Bo Ericsson i ett pressmeddelande.

Fordonsjuristen menar att om kostnaderna för säker hantering blir för höga och utan kompensation kan många företag behöva lämna marknaden, vilket kan leda till att batterilager, som utgör miljö- och säkerhetsrisker, kan hamna på fel platser.
– För att skapa en hållbar lösning föreslår Fordonsjuristen ett pantsystem för elbilsbatterier, exempelvis 5 500 kronor per enhet. Ett sådant system skulle bidra till att täcka kostnaderna för säker destruering och motivera fler aktörer att delta i en hållbar återvinningsprocess för hela bilens livscykel, säger Bo Ericsson.
MER BRANSCHNYTT
VISA FLER






