Så vill Continental göra däckbranschen mer hållbar
Senast 2050 ska samtliga däck från däcktillverkaren Continental bestå av hållbara material. För att nå det målet ska, bland annat, återvunna PET-flaskor, rester från risproduktion och gummi från specialodlade maskrosor nyttjas.
– Hållbarhetsfrågan är mycket viktig för Continental, säger Sara Paulin, marknadschef på Continental Däck Sverige.
Däcktillverkaren Continental har en uttalad ambition om att vara koldioxidneutrala senast 2050. Företaget arbetar kontinuerligt för att uppnå det målet. I dag innehåller ett personbilsdäck från Continental mellan 15-20 procent förnybara eller återvunna material. Siffror som nu ska öka via olika lösningar.
Naturgummi står för mellan 10-40 procent av däckets vikt och sammantaget står däckindustrin för 70 procent av den globala gummiproduktionen.
Continental arbetar med att industralisera utvinningen av naturgummi från maskrosor, som i framtiden är tänkt att ersätta, alternativt komplettera, det gummi som i dag utvinns från gummiträd.
– Continental har en mycket stark innovationskraft som gör att vi kan driva utvecklingen framåt. Vi använder sedan länge till exempel återvunna gummirester från uttjänta däck i vår produktion, men även rapsolja och hartser från trä- och pappersindustrin. Det här är nästa naturliga steg, säger Sara Paulin, marknadschef på Continental Däck Sverige i ett pressmeddelande.
ÅTERVUNNA PET-FLASKOR
Continental blev under 2022 första tillverkaren att använda återvunna PET-flaskor i däck i volymproduktion. Tekniken går under namnet ContiRe-Tex där flaskorna blir till ett spunnet polyestergarn.
Tekniken finns i dag i Continentals sommardäck PremiumContact 6 och EcoContact 6. I en uppsättning personbilsdäck används cirka 40 återvunna flaskor.
Continental planerar också att använda risskal framöver. En naturlig avfallsprodukt från risproduktion, där man ur risskalen kan utvinna fyllmedlet silica, som hjälper till att optimera bland annat grepp, rullmotstånd och livslängd.
– Hållbarhetsfrågan är mycket viktig för Continental. Vi har ett tydligt mål i att vi ska använda 100 procent hållbara material senast 2050 och har redan kommit en god bit på vägen, säger Sara Paulin, och fortsätter:
– Samtidigt är det viktigt att poängtera att den här utvecklingen inte kan stressas fram. Säkerheten går alltid först, vilket innebär att alla material vi använder måste leva upp till våra extremt höga krav på prestanda och säkerhet. Säkerhet startar alltid med däcken.