SFVF: Därför behövs en informationsklausul vid köp av ny bil

SFVF: Därför behövs en informationsklausul vid köp av ny bil

En stor del bilägare har uppfattningen om att deras bil under nybilsgarantitiden måste servas och repareras hos återförsäljarens verkstad för att garantin ska gälla. Därför vill nu bransch- och arbetsgivarorganisationen Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, se en informationsklausul i köpeavtalet för nya bilar.
– Vi kommer att lyfta frågan med Konsumentverket men också gentemot EU-kommissionens konkurrensdirektorat, säger SFVF:s jurist Ulf Stefansson.

Majoriteten av nybilsköpare i Sverige lämnar alltjämt sin bil till en märkesverkstad, som är auktoriserad för bilen i fråga. Detta trots att EU:s konkurrensregler försäkrar att samtliga bilägare har rätt att välja var denne lämnar sin bil till service eller reparationer – även om bilens nybilsgaranti gäller.

Enligt bransch- och arbetsgivarorganisationen Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, är anledningarna dels bristande kunskap hos bilägarna, dels dålig upplysning från biltillverkarna och bilåterförsäljarnas sida när det gäller att informera om bilägarens rättigheter.

– Därför behöver vi se till att det blir obligatoriskt med en ”informationsklausul” i försäljningskontraktet för en ny bil som tvingar bilförsäljaren att informera konsumenten om bilservice och den valfrihet som finns även för ägare av nya bilar, säger Bo Ericsson, Sveriges Fordonsverkstäders Förenings vd i ett pressmeddelande.


bo Ericsson sfvf

– En välinformerad konsument får sedan göra det aktiva valet av servicegivare när hela marknaden är tillgänglig. Vi kommer att lyfta frågan med Konsumentverket men också gentemot EU-kommissionens konkurrensdirektorat, tillägger SFVF:s jurist Ulf Stefansson.

SFVF skickade tidigare i vintras ut en enkät där cirka 300 verkstäder fick svara på ifall de kände igen en rad påståenden från kunder, där samtliga påståenden felaktigt hävdar att bilens garanti inte gäller på grund av olika orsaker. Syftet med enkäten var att följa upp både kundkännedomen och efterlevnaden av EU:s konkurrensreglering för fordonverkstadstjänster och reservdelar som sedan 2010 finns för att främja konkurrens och bilägarnas valfrihet.

– Enkäten visade med all önskvärd tydlighet att det idag snarare är undantag än regel att köparen av en ny bil får korrekt information om rättigheten att själv välja var hen lämnar bilen för service och reparation. Därför behöver vi lagstadga om detta, säger Bo Ericsson.

SKRIVEN AV
Mattias Bladh