“Ta in lärlingar och praktikanter från skolor i närområdena”

Bo Ericsson på Fordonsjuristen vill se flera insatser för att locka talanger till bilbranschen
“Ta in lärlingar och praktikanter från skolor i närområdena”

Bo Ericsson på Fordonsjuristen menar att branschen behöver lyfta fram mer positiva aspekter om våra verkstäder och bilhallar för att locka fler unga talanger. Däribland ta in lärlingar och praktikanter från närområdena, och även rikta sig till barn i lägre åldrar.

Bilden av att verkstäder är smutsiga och ohälsosamma, och att yrken inom branschen är underbetalda är något som verkar ha “bitit sig fast”, menar Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

Han vill bland annat att branschens rykte förbättras hos familjemedlemmar och att verkstäder och handlare bjuder in barn, och söker upp unga i deras “egna sociala kanaler”.

– Många verkstäder och handlare söker efter talanger bland skolungdomar som går i sjuan, åttan och nian. Men detta fungerar inte tillräckligt bra, vi måste rikta oss till barn i lägre åldrar, säger Bo Ericsson.

– I vissa länder inom Europa ger företagen bort leksaker till barn (bilar, bussar, lastbilar, långtradare och husbilar) för att skapa ett intresse. Självklart ska vi hålla öppet och erbjuda företagsbesök till alla som går i skolor och även ställa upp med praktikplatser. Bilden av vår bransch blir inte bättre än vad vi själva gör den till och alla måste inse vikten av att ta in lärlingar och praktikanter från skolor i närområdena.


bilmekaniker, personbilsmekaniker, bilbranschen
Bo Ericsson på Fordonsjuristen. Foto: Pia Ericsson.

Bo Ericsson menar vidare att det borde vara “superintressant att locka till sig ungdomar som gillar digitala spel och de som har intresse av programmering”. Här ser han en möjlighet att bjuda in skolor och erbjuda föreläsningar.

Bo Ericsson lyfter också fram att föräldrar inte förstår hur väl dagens seriösa verkstäder är med bra klimat, säker miljö samt bra verktyg och modern teknisk utrustning.

– Vi måste sudda ut bilden av mekanikern som ligger och skruvar under en bil på ett smutsigt golv i en dålig miljö. Och det gör vi enklast genom att bjuda in kunderna på verkstaden, säger Ericsson, som av egen erfarenhet som verkstadschef sett de stora fördelarna.

“KNÖT NÄRA BAND”

– När jag började som verkstadschef under senare delen av 80-talet fick jag vara med och utveckla det som idag är känt som Personlig servicetekniker (PST). Då var det unikt att kunden besökte sin tekniker inne på verkstaden. Dessa kunder häpnade över hur vi arbetade på Bilia 700-verkstaden och tack vare detta knöt kunderna nära band med sin tekniker. Och man litade på sin tekniker, vilket bidrog stort till att marknadsföra verkstaden.

– Dessutom gjorde jag som verkstadschef ett till tre kundbesök i veckan hos våra stora kunder för att lyssna av och få input, samtidigt som jag kunde berätta mer om vår verkstad, våra tekniker, våra olika tjänster, om vårt deltagande i programråd, våra olika evenemang för kunders personal (bland annat hjulbytar-kväll och teknik-kväll för kvinnor) och om Bilia.

“ÖKAD RIKTAD INFORMATION”

Bo Ericsson tar också upp att det behövs “ökad riktad information” för att locka fler kvinnor till branschens yrken.

– Vi måste öka medvetenheten och kunskapen om alla de olika spännande yrken som finns i branschen hos både kvinnor, män och ungdomar. Att sprida kunskap och förändra synen är vårt gemensamma ansvar.

SKRIVEN AV
DMV