Varnar för nya däckmärkningen: ”Direkt säkerhetsrisk”
Från 1 december är det krav på att vinterdäck ska ha märkningen 3PMSF för att vara tillåtna i Sverige. Continentals produktchef Antti Ahomäki riktar dock ett varningens finger mot flera av de godkända däcken.
– Det finns många godkända däck som är en direkt säkerhetsrisk, säger han.
Från samma datum gäller även en ny lag, som säger att dubbfria däck, både nordiska och europeiska friktionsdäck, måste ha märkningen 3PMSF – en alptopp och en snöflinga – för att få användas i Sverige.
– Det innebär att det är hög tid att undersöka sina vinterdäck. Saknar däcken märkningen får de inte längre användas, och även om de har en godkänd märkning är det ett utmärkt tillfälle att kontrollera mönsterdjup och däcktryck, säger Antti Ahomäki, produktchef för vinterdäck hos Continental i ett pressmeddelande.
– Vinterdäck måste, enligt lag, ha ett mönsterdjup på minst 3 mm, men för säkerhets skull bör du börja fundera på att byta till vinterdäck innan dess.
“STORT TEAM AV EXPERTER”
Antti Ahomäki förklarar att utmaningen med den nya däckmärkningen är att den i sig inte innebär att däcken lämpar sig för nordiska vinterförhållanden. Till exempel finns flera godkända lågprisdäck som är importerade från Kina, men som i oberoende däcktester får dåliga resultat.
– Samtliga vinterdäck från Continental har haft den här märkningen i två decennier, så för oss är det inga konstigheter. Vi gör premiumdäck som är anpassade för nordiska förhållanden och har ett stort team av experter som lägger minst fyra års utveckling på varje däck. Det är klart att det gör skillnad.
Vinterdäck ska användas i Sverige under perioden 1 december och 31 mars om det råder vinterväglag.