Viktig framgång för eftermarknaden i EU

Europeiska unionens råd har röstat igenom den så kallade "Reparationsklausulen"
Viktig framgång för eftermarknaden i EU

Europeiska unionens råd, även kallat ministerrådet, har röstat igenom den så kallade “Reparationsklausulen” för synliga must match-reservdelar. Beslutet ger samtliga europeiska konsumenter möjlighet att själva välja reservdelar för att reparera sina fordon och därmed undvika negativa effekter av monopol på synliga reservdelar.

– Vi välkomnar rådets beslut. Det var på tiden, säger Lars Bergmark, vd för Svenska Fordonsbranschen i ett pressmeddelande.

– I en verkligt cirkulär ekonomi bör konsumenter alltid ha möjlighet att välja de reservdelar de föredrar när de reparerar sina produkter, oavsett ursprungligt varumärke eller leverantör. Denna reform kommer att säkerställa att immaterialrättslagar inte längre kan missbrukas för att skapa orättvisa monopol på synliga reservdelar.

Efter mer än tre decennier sätter omröstningen punkt för en icke-harmonisering där nationella lagstiftningar har varit motstridiga. Beslutet är ett stort steg framåt, eftersom det ger konsumenter möjlighet att välja mellan konkurrerande leverantörer av reservdelar, vilket ökar deras köpkraft och underlättar reparationer inom alla sektorer.

LÅNG PROCESS

Sedan grundandet 1993 har ECAR (European Campaign for the Freedom of the Automotive Parts and Repair Market), där Svenska Fordonsbranschen är aktiva genom FIGIEFA, arbetat för att främja införandet av en europeisk Reparationsklausul.

Reparationsklausulen ger fordonstillverkare skydd för designen av deras nya bilar men ser till att detta skydd inte gäller de synliga reservdelarna (exempelvis karossdelar, strålkastare och vindrutor). Det innebär att dessa delar fritt kan tillverkas, distribueras och användas för reparationsändamål inom den europeiska eftermarknaden.

Beslutet förväntas medföra betydande sociala och ekonomiska fördelar. När den är fullt implementerad förutspår experter att europeiska konsumenter inom fordonssektorn kommer att spara mellan 450 miljoner och 720 miljoner euro årligen tack vare ökad konkurrens, vilket förbättrar köpkraften och motverkar inflation.

Reformen kommer också att stimulera tillväxt och entreprenörskap inom den europeiska fordonsmarknaden, som idag omfattar över 500 000 små och medelstora företag och 4,5 miljoner arbetstillfällen.

EU:s Reparationsklausul kommer att gälla för alla nya produkter från och med 2024. 

KOMPROMISS OM TIDSPLANEN

På grund av olika åsikter bland EU:s medlemsstater, tvingades förhandlarna att nå en kompromiss om tidsplanen. Under de första åtta åren efter direktivets ikraftträdande kommer designskyddet för synliga reservdelar fortfarande att vara tillåtet i de medlemsländer som ännu inte har öppnat upp sina marknader för konkurrens vid lagens antagande, för befintliga produkter med registrerade designskydd före direktivets ikraftträdande. Det innebär att vissa befintliga produkter inte kommer att omfattas av Reparationsklausulen i vissa länder förrän 2032.

I Sverige har reparationsklausulen redan implementerats i nationell lagstiftning i och med införandet av denna klausul i början av 2000-talet.

SKRIVEN AV
DMV