Därför är grenrören integrerade i topplocket på VW:s EA888-motor

Därför är grenrören integrerade i topplocket på VW:s EA888-motor

VW-koncernens direktinsprutade 1,8-liters bensinturbofyra med beteckningen EA888 har några år på nacken nu. Vi har tittat närmare på 6-årsjubilaren som faktiskt innehåller flera innovationer.

Tredje generationen EA888 – VW-koncernens 1,8-liters turbomatade 4-cylindriga bensinmotor utvecklad av Audi-ingenjörer – kom redan 2011 men utan att göra något större väsen av sig. Den direktinsprutade motorn, som var kraftigt reviderad jämfört med föregående generation 1,8-litersfyror, fick modellbeteckningen TFSI eller TSI och är utrustad med ett avancerat kylsystem.

I tredje generationen EAN888-motor är grenrören integrerade med topplocket och även vattenkylda. En fördel med denna lösning är att motorn betydligt fortare kommer upp i arbetstemperatur. En annan är att avgaserna får en lägre temperatur, vilket i sin tur bidrar till att förlänga livstiden på katalysatorn. Och denna lösning medger även att luft-bränsleblandningen vid hög belastning på motorn kan vara magrare än annars.

En annan udda detalj med EAN888-motorn är att turboaggregatet sitter i direkt anslutning med motorn, vilket ska ge både snabbare respons vid gaspådrag samt höja motoreffekten.

EA888b

SKRIVEN AV
Pierre Kjellin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.