Dieseln som inte luktar

Den är nästan luktlös, det går att köra dieselbilen på den och den är gjord på 100 procent förnybara råvaror. HVO100 är bränslet som gör arbetsmiljön trevligare i dieselverkstaden.

RME, DME, etanol med mera. Många olika förnybara bränslen har blandats i och blandas idag i dieseln för att minska miljöbelastningen på våra dieselfordon. Ett av de senaste tillskotten är HVO 100, som är en syntetisk diesel som framställs genom hydrering av växt och djurfetter. Och ”100” betyder att bränslet är tillverkat av 100 procent förnybara råvaror.

HVO är kemiskt identiskt med vanlig fossil diesel och konventionella dieselmotorer kan utan problem köra på bränslet. Problemet på personbilssidan är att HVO100 är aningen lättare än fossil diesel och därför inte godkänt som bränsle av personbilstillverkarna. På lastbilssidan har dock tillverkarna gjort undantag som gör att till exempel flera åkerier i Sverige provar att köra på HVO100, berättar Oskar Andersson som är försäljningschef för drivmedel på Sollebrunns Oljeservice AB som är ett av de företag som distribuerar HVO100 i Sverige.

Västsvenska Sollebrunns Oljeservice AB förser bland annat lastbilar hos åkerierna Bring och Erling Anderssons Åkeri med den alternativa dieseln HVO100. Den HVO100 som Sollebrunns Oljeservice säljer tillverkas av finska drivmedelsföretaget Neste på deras anläggning i Finland och råvaran är slaktrester från många olika länder runt om i världen.

– Slaktresterna kommer till fabriken med stora tankbåtar, berättar Oskar Andersson.

På Erling Anderssons Åkeri i Skara har man hittills positiva erfarenheter av HVO100, berättar Bernt Persson som jobbar i verkstaden. En stor fördel med HVO100 tycker man är att det nästan inte luktar alls och att även avgaserna luktar mycket mindre, berättar Bernt.

Det enda problemet man noterat är att HVO100 verkar vara lite torrare än vanlig diesel, men det har man avhjälpt genom att byta bland annat lite packningar i motorerna och bränslesystemet berättar Oskar Andersson.

SKRIVEN AV
Pierre Kjellin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.